Review: Life is Strange 2: Episode 4 – Faith

De laatste keer dat we Sean en Daniel verlieten, wisten we niet wat er van hen over was. Het was de saaiste aflevering van de vervolgserie tot nu toe tot het einde, gericht op de gebroken relatie van de twee broers. Sean had verwantschap gevonden met andere verloren tieners, terwijl Daniel een pseudo-broer vond in een roekeloos lid van hun kamp van weglopers in het bos. Er is niet veel gebeurd.

Tegen het einde van de aflevering braken de laatste twee de boerderij in waar ze allemaal aan werkten – Daniel deed dat omdat hij jong, naïef en duidelijk beïnvloedbaar is – en na een ruzie explodeerde de kracht van Daniel in een mengeling van angst en woede. Als gevolg hiervan werd de boerderij in puin achtergelaten. Sean is flauwgevallen en afhankelijk van je acties in de aflevering zijn er misschien ook een paar gestorven. Het was een grote cliffhanger. We zagen iemand roadtrippen in de teaser voor de volgende aflevering, zonder aanwijzing over wie: is het Sean? Is het een verre toekomst Daniel?

In de nieuwste trailer van Episode 4 wordt het uiteindelijk toch onthuld als Sean. Zijn haar zoemt en Daniel is nergens te vinden. In de openingsmomenten van de aflevering leren we dat Sean een paar maanden in coma lag, en hij is nu blind aan één oog in de nasleep van het boerderijincident. Hij wordt ook verwacht naar een jeugdgevangenis te worden gebracht zodra hij een mijlpaal in zijn herstel bereikt. De haak van de aflevering is sterk: waar is Daniel?

De aflevering heeft een ander gevoel dan de vorige in de serie. Het is nu eenzamer dat Daniel niet constant aan Sean’s zijde staat. Er zijn geen speciale interacties met Daniel, noch trainen zijn krachten, zoals het optillen van een logboek. In dat opzicht voelen gesprekken en interacties met objecten minder gelaagd aan dan eerdere afleveringen. Het is nog steeds grotendeels een gespreksgestuurde game, waarin je vragen stelt en direct dialoogkeuzes maakt, naast grotere beslissingen die het verhaal dramatischer beïnvloeden. Wat weg is, is het broederlijke anker uit eerdere afleveringen, waar je een gesprek met Daniel over iets specifieks zou kunnen beginnen, of hem zelfs Sean zou kunnen helpen met klusjes. In Aflevering 4 is dat element verdwenen. Het is gewoon Sean door zijn meestal eenzame nu.

Om spoilers licht te houden, beweegt Episode 4 zich in onverwachte richtingen. Vooral Sean gaat de hele karakterreis voort en confronteert elementen uit zijn verleden die hij nooit wilde hebben. Het steeds veranderende landschap van roadtripping dat sterk was in de eerste aflevering keert terug in deze nieuwe aflevering, met meerdere locaties voor Sean om te verkennen en met mensen te praten. Emoties zijn de hele voorlaatste aflevering op een hoogtepunt, wat resulteert in een paar gesprekken die zijn gemakkelijk de hoogte van de serie tot nu toe. Als het hoofdthema van de laatste aflevering ging over de familie die je kiest, weerspiegelt Episode 4 dat in de familie die je niet kiest, voor beter of slechter – afhankelijk van hoe je het ziet, en als gevolg daarvan, hoe je speelt.

Aflevering 4 hapert op dezelfde plaats als de voorgaande afleveringen van Life Is Strange 2 : een gebrek aan gewichtige keuzes zoals zijn voorganger. Hoewel er een dramatische keuze is tegen het einde van de aflevering, denk ik er niet aan dat beide opties veel impact zullen hebben op Episode 5, net als de grote beslissingen aan het einde van de aflevering van de vorige afleveringen. Als gevolg hiervan blijft Life Is Strange 2 meer gericht op conversatiebeslissingen, die gewoon bijdragen aan de manier waarop personages later met je omgaan. Zoals hoe Daniel me een tijd schuwde omdat ik me meer als een ouder dan als een leuke broer gedroeg, enzovoort.

Voor Life Is Strange 2, ben ik langzaamaan gaan accepteren dat deze aanpak grotendeels werkt, zelfs als ik wou dat de grotere keuzes meer impact hadden op de lijn. Hoe dan ook, na het afronden van Aflevering 4, wil ik graag zien waar Sean en Daniel terechtkomen in hun laatste aflevering, die aan het einde van dit jaar verschijnt.