Review: eFootball PES 2020

Een nieuw jaar en een nieuwe strijd tussen PES en FIFA. FIFA wint het bijna altijd van PES. Iedereen denkt dat PES de Jose Mourinho van voetbalwedstrijden is; de man van gisteren, ging halverwege de weg van de 4-4-2 en sinaasappelplakken. Het volstaat om te zeggen dat eFootball PES 2020 dit jaar niet alleen echt, echt geweldig is, het kan echt strijden voor een kans op een voetbalwedstrijdkampioenschap. In deze recensie lees je waarom.

Ik ben halverwege mijn eerste seizoen als manager van de club in de Master League franchisemodus van PES 2020 en alles verloopt voorspoedig: we staan ​​bovenaan de ranglijst en leiders van onze groep in de Europese beker. Aan het begin van het seizoen heb ik ons ​​bestuur beloofd dat we beide wedstrijden konden winnen, en we zijn goed op weg. Tegen het einde van de transferperiode van januari, duikt Paris Saint-Germain in en betaalt de releaseclausule van een van mijn beste spelers. Ik stel hem haastig een nieuw contract voor in de hoop de stropers te weerleggen, maar zijn hoofd is al omgedraaid en hij is de deur uit. Onze binnenlandse en continentale campagnes gaan niettemin door, maar het verlies van onze ster doet vooral pijn omdat ik geen geschikte vervanger had geregeld.
Dit is een van de scenario’s in de modus, samen met het kiezen van seizoensdoelstellingen en antwoorden van persconferenties, die zich afspelen in nieuwe tussenfilmpjes zonder gesproken dialoog. De intrinsieke waarde van iets raadselachtig zoals de druk van een opkomende derby of de selectie van het team is moeilijk te meten, maar het heeft een moeilijk te kwantificeren kwaliteit die deze vaak steriele modus ontbrak. Evenzo is het leuk om eindelijk realistische overdrachtsbedragen te zien, hoewel de AI nog steeds niet weet hoe roosters te beheren tijdens de overdrachtsvensters. Dit is kenmerkend voor de titel als geheel, een spel waarvan de charmes en gebreken beide duidelijk zijn.

De gameplay-veranderingen van PES 2020 kunnen ook erg merkbaar zijn, zelfs als ze op papier niet monumentaal lijken. De lichamelijkheid van spelers geeft gameplay een zekere mate van gruis; zelfs als een verdediger zich in een goede positie bevindt, kunnen ze worden weggehouden zodat een schot of pass kan worden voltooid. Dit, samen met verdediging in het algemeen die meer kritische timing vereist, introduceert spanning en opwinding rond de doos. Overtredingen zijn nog steeds niet altijd eerlijk en botsing mislukt soms, maar ik vind de verdediging in het algemeen leuk.

Timing is ook belangrijk bij het passeren en fotograferen, waardoor vensters worden gemaakt die het heerlijke van het louter ambitieuze scheiden. Sommige spelers hebben een inspire-rating die ervoor zorgt dat teamgenoten runs maken omdat ze weten dat je speler de mogelijkheid heeft om ze de bal te geven – dat is als je je hoofd oppakt en hun beweging ziet. Er is ook een verschil tussen het correct instellen van je lichaam om de bal nauwkeurig op het net te plaatsen en gewoon je been ernaar te zwaaien en naar de tribune te sturen. Een minder dan ideale pass of een voor de verkeerde teamgenoot kan je tegenaanval net genoeg vertragen om de oppositie zijn krachten te laten verzamelen. Je spits kan een kans grijpen die een zeker doel zou zijn geweest als je gewoon een extra seconde nam om je te concentreren.

Ten opzichte van gameplay en Master League vallen de online en MyClub-aspecten van PES 2020 minder op. Fantasieverzamelingsmodus MyClub is nog steeds gul in hoe het fans een kans geeft om fatsoenlijke spelers te verwerven, en ik verwacht dat de uitgave van de titel na de lancering van agenten en manieren om GP, de in-game valuta, te accumuleren hetzelfde is als de laatste jaar. Over het algemeen is online spelen nog steeds overgeleverd aan de verbinding van spelers, de infrastructuur van Konami en het beperkte matchmaking-model, dat wil zeggen dat het niet heel anders is, maar je kunt tenminste de verbindingssterkte van je tegenstander zien voordat je in een wedstrijd duikt.

De kleine details van PES 2020 creëren momenten die de fijne marges die de resultaten van veel voetbalspellen bepalen onder de aandacht brengen. In vergelijking met de overeenkomsten van het spel met vorig jaar lijkt het op kleingheden, maar dit zijn de dingen die het van eerdere inspanningen opheffen en ervoor zorgen dat PES 2020 er correct uitziet en aanvoelt. Het is een beter spel, zelfs als het niet op alle manieren is geëvolueerd. Het is alsof een manager na een gelijkspel aangeeft hoe tevreden ze zijn over het team: je weet dat ze de regelrechte overwinning wilden, maar ze zijn ook tevreden met de algehele prestaties van het team. PES 2020 kan een vertrouwde ervaring zijn, maar dat moet je niet blind maken voor de fijnere momenten.

4.5

Al met al is eFootball PES 2020 een fantastische game. Het voegt meer licenties en meer drama toe aan de Master League-modus, maar het is de actie op het veld waar het spel echt schittert.