Review: Star Wars Jedi: Fallen Order

De originele Star Wars- trilogie was de blauwdruk voor elke sciencefictionfranchise die in de jaren daarna werd uitgebracht, helemaal tot op de dag van vandaag. Een eenvoudig verhaal van goed versus kwaad met interessante personages, uitstekende visuele effecten en een prachtig verhaal. De prequel-trilogie die in 1999 begon met The Phantom Menace werd slecht ontvangen, maar toen Darth Sidious Order 66 in Revenge of the Sith uitvoerde, veranderde alles.

The Empire veranderde het spel voor de toekomst van het sterrenstelsel, het keerde de klonen tegen de Jedi en decimeerde het enige dat de levens beschermde van diegenen die hulp nodig hadden tegen de kwade krachten van Darth Sidious en the Sith. Star Wars Jedi: Fallen Order past mooi in een tijd nadat Order 66 is gebeurd en volgt Cal Kestis als hij de kracht van de Force begint te herwinnen en een nieuw kwaad in het rijk tegenhoudt. Het is een solide verhaal, met een mooie mix van personages die allemaal een rol spelen tijdens je reis om een ​​Jedi Holocron te vinden die de geheimen bevat om een ​​nieuw tijdperk van Jedi terug te brengen. Het plan is om de Sith voor eens en altijd te stoppen.

Cal Kestis is een sympathieke man, prachtig gespeeld door Cameron Monaghan als een man die belast is met geheimen uit zijn verleden. De openingsmissie die als tutorial fungeert, brengt je perfect in de visie van Respawn op Star Wars. De overblijfselen van degenen die vochten in de Clone Wars en de verwoesting die het rijk veroorzaakte, worden op de planeet Bracca gemarkeerd door het autokerkhof waar Cal aan het werk is, en de Second Sister laat zien hoeveel van een probleem ze gaat om voor jou te zijn. Je krijgt de besturing vrij snel te pakken en het platform wordt getoond door rond de schroothoop te springen en een aangevallen goederentrein op te klimmen.

Het grootste deel van Fallen Order ziet je reizen tussen een handvol planeten om verhaaldoelstellingen te voltooien, nieuwe gebieden te ontgrendelen, onderdelen te vinden voor je lichtzwaard, nieuwe poncho’s voor Cal, emblemen voor je schip en nieuwe skins voor BD-1. Je begint met weinig vaardigheden (je bent een Padawan) en hoe meer je vecht, hoe meer vaardigheidspunten je krijgt om andere vaardigheden of upgrades te ontgrendelen. Je ontgrendelt ook nieuwe bewegingen naarmate het verhaal vordert, zoals wall-running of force push, onder andere. De RPG-elementen openen zich wanneer je nieuwe krachten ontgrendelt, en je kunt reizen tussen elk van de planeten die je wilt, wat betekent dat je niet het pad hoeft te volgen dat het verhaal je volgt.

De planeten zijn groot en hoewel ze niet specifiek een open wereld zijn, is er genoeg te ontdekken. Dathomir is een sinistere planeet gevuld met spinachtige wezens die zuur naar je spugen, een ras van mythische krijgers en ondode wezens. Kashyyyk is een prachtig weelderige planeet vol met bossen, maar er zijn veel fauna die dodelijk kan zijn, hoewel je deze planten in je voordeel kunt gebruiken. Eens gebruikte ik force push om een ​​Stormtrooper naar een enorme Venus Fly Trap te sturen: ik kon niet stoppen met het vinden van nieuwe manieren om mijn vijanden te straffen. Hoewel er slechts vijf grote planeten zijn, krijg je wel een paar andere plaatsen te zien die best cool zijn.

Er zijn vier moeilijkheidsgraden om uit te kiezen, variërend van Story tot Grand Master. Respawn heeft een manier gevonden om elke soort speler het soort ervaring te geven dat ze willen, wat betekent dat als je een uitdaging in Dark Souls-stijl wilt, dat hier een keuze is. Naarmate je verder komt, neemt het aantal vijanden toe en worden de gevechten overweldigend. Je hebt altijd de optie om problemen te wisselen, dus als je moeite hebt om tien Stormtroopers, een paar Purge Troopers en enkele Security Droids te verslaan, schakel het dan in om je een beetje pauze te geven. Fallen Order gooit je in veel gevechten, met enorme hoeveelheden wezens en Empire-soldaten, evenals bazen die echt iets voelen uit een FromSoft-spel.

Star Wars Jedi: Fallen Order maakt gebruik van een parry and block-systeem om je te helpen een vijand te verslaan, en het benutten van hun fouten betekent dat je een verwoestende aanval kunt uitvoeren die hen zal laten lijden. De gevechten zijn een glorieuze combinatie van het gebruik van je lichtzwaard en krachten om enorme groepen of afzonderlijke vijanden uit te schakelen. Je kunt zwevende droids naar je toe trekken en ze vervolgens in een grote groep duwen zodat ze exploderen, of misschien zelfs je lichtzwaard naar een Stormtrooper gooien die een afstandswapen gebruikt terwijl je een aantal Scout Troopers afweert die je lastig vallen met hun lightsabers.

Buiten het gevecht is het platformen zeer tof, zelfs als het constante klimmen geleidelijk frustrerend wordt. Als je van een enorme klif valt of een schommel op een wijnstok mist, laat het spel je respawnen op het platform waar je van viel, en dat is geweldig, maar sterven aan een gevecht betekent een laadscherm dat langer lijkt te duren dan het zou moeten. Meditation points zijn overal in het spel te vinden, net als de Bonfires in Dark Souls, en hier kun je je spel opslaan of je vaardigheidspunten uitgeven om een ​​nieuw lichtzwaard vermogen te ontgrendelen, de gezondheid te verbeteren of je grip op de Force te verfijnen.

Misschien is het coolste deel van Star Wars Jedi: Fallen Order je kleine metgezel, BD-1. Hij is een droid die je tijdens het spel helpt, en net als de krachten die je ontgrendelt via flashbacks van toen je een jonge leerling was, ontvangt BD-1 upgrades op vrijwel dezelfde manier, behalve dat Cal hem zal opknappen om nieuwe en nuttige dingen te doen dingen. Net als R2-D2 en BB8, voel je een geweldige connectie met hem en geef je echt om zijn veiligheid als het een beetje heet wordt. Hij is echt een integraal onderdeel van je avontuur.

Door op het touchpad op PlayStation 4 te drukken, verschijnt de kaart van elke planeet en hoe meer BD-1 scant, hoe meer je ontdekt. Hij begint te piepen en fluiten wanneer er iets interessants verschijnt, en nadat je een vijand hebt verslagen, zal hij hun lijk scannen om je aanwijzingen te geven over hoe je ze kunt verslaan de volgende keer dat je ze tegenkomt. Er is veel tekst die de Star Wars-wereld van Respawn tot leven brengt, en hoe goed het ook is, de noodzaak om constant te stoppen om iets te scannen wordt moeizaam. Je hoeft niet alles te scannen, maar als je elk geheim, elke kist of elk nieuw gebied wilt vinden, is dit een absolute must. BD-1 geeft je ook Health Stims die fungeren als health packs, en deze worden ook bijgevuld zodra je mediteert, maar meditatie laat ook weer nieuwe enemies spawnen.

Je schip “The Mantis” deed me denken aan Mass Effect’s Normandy, zowel in de binneninrichting als op de planeetkaart. Je kunt je lichtzwaard op bijna alle planeten aanpassen, maar er is een plek aan de achterkant van het schip waar je het ook kunt doen. De opties om dit te doen zijn behoorlijk groot, met nieuwe zenders, handgrepen en zelfs Kyber-kristallen om de kleur van het licht zelf te veranderen. Als je een Star Wars-nerd bent zoals ik, dan zul je het heel leuk vinden om het er zo geweldig mogelijk uit te laten zien.

Helaas zijn er op het moment van het schrijven dan deze recensie enkele technische problemen. Ik liet vijanden in de grond verdwijnen of in de lucht zweven, het spel heeft een prachtige engine, maar de framesnelheid is onstabiel tijdens grotere gevechten. Ik viel ook van een richel, alleen dat Cal vast kwam te zitten in een loop waarbij hij bleef vallen telkens als hij me op de richel probeerde terug te zetten vanwaar ik viel. Natuurlijk, dit zijn geen spelbrekers en er is mij verteld dat er patches op komst zijn, maar ik wilde ervoor zorgen dat je weet dat je naar binnen gaat.

Ik heb nog steeds genoten van Star Wars Jedi: Fallen Order. De visuals en animaties zijn verbluffend, met enkele geweldige omgevings-effecten en vloeiende gevechten die naadloos overgaan terwijl je je aanvalspatronen door elkaar haalt. De muziek is prachtig, en er zijn een aantal geweldige verrassingen, waaronder een die adembenemend was. Het is misschien niet de Star Wars-game die je verwachtte, en het is geen bijzonder lange game, maar er zijn nog veel dingen om je ogen bij uit te kijken.

4.5

Star Wars Jedi: Fallen Order maakt veel verloren tijd goed met een fantastisch actie-avontuur dat de terugkeer van de speelbare Jedi markeert. De game is gevuld met prachtige gevechten, geweldige visuals en een prachtig verhaal. Een must voor elke Star Wars-fan.