Review: WRC 10

WRC 10 is een geweldig rallypakket dat veel van de sterke punten van de WRC 9 tot een fijner randje brengt.

Ontwikkelaar KT Racing heeft zijn weg gevonden naar de WRC-serie. Nadat de WRC 9 van vorig jaar aanzienlijke verbeteringen heeft aangebracht aan de officieel gelicentieerde rallyracer, herhaalt WRC 10 de winnende formule en presenteert hij opnieuw een fantastische ervaring, zelfs als het een beetje ruw aan de randen is.

Het rijden zelf is natuurlijk het belangrijkste onderdeel van elk racespel, en het is hier waar het spel uitblinkt. De simulatie is niet zo veeleisend als DiRT Rally 2.0, maar dat wil niet zeggen dat dit geen uitdagende rallytitel is. Met veel aanpassingsopties waarmee je de moeilijkheidsgraad kunt aanpassen, is het een spel dat met je meeschaalt. We speelden met standaardinstellingen en vonden de bediening erg vermakelijk. Het zit in het ‘sim-cade’-kamp-gericht op realisme, maar met een beetje speelruimte. Uiteindelijk voelt het geweldig om met deze auto’s rond te gooien, vooral met de mooie triggers en haptics van de DualSense, die hier opnieuw goed worden gebruikt.

Wat leuk is, is dat je echt een verschil voelt tussen categorieën. De overstap van het instapmodel van Junior WRC, auto’s met voorwielaandrijving naar de voertuigen met vierwielaandrijving van WRC 3 en verder, is een opvallende sprong – elke klasse voelt anders aan, vooral als je kijkt naar de klassieke auto’s in de 50th Anniversary-modus van de titel.

Ja, de headline-toevoeging in de game van dit jaar is een viering van de vijftigjarige geschiedenis van de autosport. Het omvat een aantal mijlpaalevenementen, te beginnen met de Acropolis Rally van 1973 en de allereerste overwinning van Alpine in de A110 Berlinette. Je zult opmerkelijke momenten doormaken uit de beruchte Groep B-categorie, Groep A, en de jaren 2000, terwijl je enkele van de meest herkenbare auto’s van de autosport bestuurt: Lancia Stratos, Audi quattro Sport, Lancia Delta Integrale, Toyota Celica, de lijst gaat maar door. Helaas staan ​​de Subaru Impreza WRC en Mitsubishi Lancer Evo V niet op de lijst, tenzij je de game vooraf hebt besteld of bereid bent ervoor te betalen.

Het is geweldig om al deze bekende evenementen en auto’s te hebben, vooral voor oude fans, maar de manier waarop de modus in het spel is geïntegreerd, is ongebruikelijk. Om meer 50th Anniversary-evenementen te ontgrendelen, moet je ze eerst voltooien in de Career-modus. Jubileumevenementen verschijnen in je carrièrekalender en je moet de tijdritten verslaan voordat ze gemakkelijk toegankelijk zijn in het hoofdmenu. Even vreemd is de vereiste om alle Jubileum-evenementen te ontgrendelen voordat je toegang hebt tot de Private Team-modus in Career, waarmee je de indrukwekkende nieuwe livery-editor voor je eigen team kunt gebruiken. Hoewel je aangepaste livreien kunt gebruiken in Quick Play, lijkt het een vreemde beperking.

Ondanks deze structurele excentriciteiten blijft de diepgaande Career-modus een hoogtepunt. Beginnend in Junior WRC of WRC 3 beheer je je team, kalender en vaardigheden om langzaam een ​​reputatie op te bouwen en de rangen te beklimmen. Naast de rally’s zelf is er veel te beleven; Het moreel van teamleden zal op en neer gaan, afhankelijk van je acties, net als je relatie met de fabrikant van je auto. Je kunt nieuwe mensen aannemen en ontslaan, en in de R&D-sectie kun je je vaardigheidspunten besteden in een grote boom vol voordelen. Tussen de klassementsproeven door moet je ook je bandenkeuze overwegen en eventuele schade herstellen. Als je de afgelopen jaren WRC-games hebt gespeeld, weet je wat je kunt verwachten: het is een serieus robuuste en verslavende modus waar je lang plezier van zult hebben.

Als je niet druk bent over het managen van een team, haalt de seizoensmodus alles weg en richt je je puur op rallyfasen. Met de eerder genoemde Quick Play kun je een race opzetten zoals je wilt, met elk voertuig op elk podium. De game heeft ook een geweldige reeks trainingsmodi voor nieuwkomers. Een sandbox-testgebied laat je rondrijden op een kleine kaart met verschillende terreintypes, terwijl Training Sessions je kennis laat maken met het rijgedrag op gesloten circuits. Ten slotte zijn Challenges leuke evenementen om je vaardigheden op de proef te stellen; dit kunnen eenvoudige tijdritten zijn of races onder extreme omstandigheden, waarbij je een zwaar beschadigde auto krijgt en een bepaalde afstand moet afleggen bij slecht weer.

Multiplayer-opties vullen een al volgepakt spel aan. Splitscreen voor twee spelers keert terug en loopt net zo soepel als de singleplayer, terwijl je op verschillende manieren online kunt spelen. Met Clubs kun je aangepaste kampioenschappen creëren of eraan deelnemen, Co-Driver laat je samenwerken met een andere speler om samen een speciale etappe te voltooien, en natuurlijk zijn er snelle games om deel te nemen aan reguliere matchmaking. Oh, en elk evenement heeft ook scoreborden.

Er is zoveel te zien en te doen in WRC 10, en het wordt allemaal mooi gepresenteerd. Hoewel de menu’s en algemene beelden zijn verbeterd, zijn er hier en daar nog enkele grafische haperingen, met auto’s die binnenkomen en rooksporen die er een beetje uit zien in herhalingen. We merkten ook af en toe dat het scherm tearde, en er doken ook enkele kleine maar merkbare bugs op, dingen zoals je carrière-inbox vol e-mails die je niet zou moeten hebben, en zeldzame gevallen van onjuiste temponotities. Hopelijk worden deze dingen snel gladgestreken, hoewel deze problemen nauwelijks dealbreakers zijn. Wat fans misschien op prijs stellen als ze vroeg of laat worden toegevoegd, zijn de ontbrekende rally’s; België en Griekenland worden na de lancering toegevoegd.

4

WRC 10 bouwt voort op het succes van zijn voorganger met nog een indrukwekkende rallysim. De wegligging voelt uitstekend op de baan en het is een echte sensatie om over alle officiële routes te racen. Naast de goed gevulde Career-modus is er een lange lijst met manieren om te spelen, waaronder de auto’s en evenementen voor het 50-jarig jubileum, die een geweldige toevoeging zijn. Het is niet perfect, het mist wat visuele glans en op ongebruikelijke manieren vergrendelde inhoud, maar over het algemeen is dit weer een stap in de goede richting voor KT Racing.