Review: Pokémon Stellar Crown TCG-uitbreiding

De Pokémon Trading Card Game zet met de nieuwe Stellar Crown-uitbreiding een frisse stap in een nieuwe richting.

Deze review is tot stand gekomen in samenwerking met The Pokémon Company.

Deze uitbreiding introduceert enkele interessante kaarten die de basis vormen voor compleet nieuwe deckstrategieën, of die populaire decks helpen nog even mee te draaien. De kern van deze set wordt gevormd door de Stellar Tera Pokémon ex-kaarten, gebaseerd op de Stellar Tera-type Pokémon uit de Pokémon Scarlet & Violet uitbreiding Indigo Disc. Deze kaarten vereisen drie verschillende soorten energie voor hun belangrijkste aanvallen, wat afwijkt van de gebruikelijke moderne deckopbouw. Gelukkig zijn er momenteel genoeg energiekaarten beschikbaar, waardoor slimme spelers deze krachtige kaarten relatief eenvoudig in hun voordeel kunnen gebruiken om hun tegenstanders te verslaan. Dit maakt een van de beste kaartspellen nóg meedogenlozer.

De Pokémon TCG wordt vaak beïnvloed door de hoofdseries van de Pokémon-videospellen, waarbij sets thema’s en personages uit die spellen gebruiken. Stellar Crown introduceert de nieuwste Pokémon uit de Indigo Disc en brengt enkele populaire personages uit die uitbreiding naar de TCG. Verschillende van deze nieuwe kaarten hebben het potentieel om onmiddellijk impact te hebben op de metagame en zorgen voor een nog grotere diversiteit aan relevante decks.

De absolute uitblinkers van deze uitbreiding zijn de Stellar Tera Pokémon ex-kaarten. Deze kaarten kunnen de basis vormen van nieuwe deck-archetypes. Een goed voorbeeld is Terapagos ex, de mascotte van deze set. Deze Pokémon kan met zijn Union Beat-aanval flink wat schade aanrichten: 30 schade voor elke Pokémon op je bank. Als dit gecombineerd wordt met de Area Zero Underdepths-kaart, die je bank uitbreidt tot 8 Pokémon als er een Tera Pokémon in het spel is, kan Terapagos maar liefst 240 schade aanrichten met slechts twee energie. Daarnaast heeft het een sterke aanval, Crown Opal, die 180 schade doet en het beschermt tegen aanvallen van niet-Kleurloze Basic Pokémon in de volgende beurt. Dit maakt Terapagos een uitstekende tegenhanger van populaire decks, zoals Iron Thorns ex.

Hoewel de Stellar Tera Pokémon ex-kaarten drie soorten energie nodig hebben voor hun kenmerkende aanvallen, is het goed te doen om deze kaarten te spelen dankzij de vele Trainer- en Pokémon-kaarten die gespecialiseerd zijn in het vinden van de juiste energietypes. Hierdoor kunnen spelers gerust proberen deze kaarten als hoeksteen van een nieuw deck te gebruiken.

Een andere kaart die direct een impact zal hebben, is Noctowl, een Stage 1-kaart met een krachtige vaardigheid. Wanneer een speler Noctowl gebruikt om een van hun Pokémon te laten evolueren én ze hebben een Tera Pokémon in het spel, kunnen ze twee Trainer-kaarten uit hun deck pakken. Noctowl is een geweldige aanvulling voor decks die veel op strategie leunen, doordat de speler snel de benodigde kaarten kan krijgen om een voordeel te behouden of het deck soepel te laten draaien.

Naast de invloed op de metagame bevat Stellar Crown ook schitterende kaarten die verzamelaars zeker zullen aanspreken. De prachtige Terapagos ex Secret Illustration Rare-kaart is daar een voorbeeld van. Bovendien maakt deze set de triptiek van de Kanto Starter Pokémon compleet, met Bulbasaur en Squirtle Illustration Rare-kaarten, die zich voegen bij de Charmander-kaart uit de Obsidian Flames-set.

4

Stellar Crown laat de Pokémon TCG op zijn best zien. Het is een compacte set met 175 kaarten (inclusief varianten) die nieuwe deckmogelijkheden introduceert en bestaande decks uitbreidt. De kaarten zijn visueel aantrekkelijk, en de set is niet overdreven afhankelijk van één bepaald soort kaart, wat zorgt voor een gebalanceerde ervaring. Deze uitbreiding zet de toon voor het volgende hoofdstuk van de Pokémon TCG en sluit de Scarlet & Violet-periode op een sterke manier af. Voor zowel verzamelaars als strategische spelers biedt Stellar Crown volop nieuwe mogelijkheden en prachtige kaarten, waardoor deze uitbreiding een must-have is voor elke fan van de Pokémon Trading Card Game.