Preview: Call of Duty: Black Ops 6

Call of Duty: Black Ops 6 heeft veel potentie.

Na enige tijd te hebben doorgebracht met de Call of Duty: Black Ops 6 multiplayer bèta, ben ik zowel enthousiast als enigszins bezorgd over de toekomst van de game. Ontwikkeld door Treyarch en Raven Software, met bijdragen van verschillende andere Activision-studio’s, heeft Black Ops 6 de langste ontwikkelingscyclus van alle Call of Duty titels gekend. Deze verlengde ontwikkelingsperiode heeft geresulteerd in een game die zowel respect toont voor zijn roots als de franchise op interessante manieren vooruit helpt. Echter, mijn ervaring met de bèta heeft ook enkele zorgen opgeworpen over de langetermijn aantrekkingskracht van de multiplayer.

Een van de meest opvallende aspecten van Black Ops 6 is hoe het nostalgie in balans brengt met innovatie. Voor fans van de serie is de terugkeer van round-based Zombies een belangrijke knipoog naar eerdere Black Ops games, wat een vertrouwde en geliefde ervaring biedt. Tegelijkertijd markeert de introductie van het nieuwe omnimovement-systeem een gedurfde stap vooruit. Deze mechaniek stelt spelers in staat om in elke richting te sprinten, duiken en bewegen, wat een nieuwe laag van wendbaarheid en snelheid toevoegt aan de multiplayer gameplay.

Het omnimovement-systeem, gecombineerd met de snelle Time to Kill (TTK), creëert een van de snelst spelende Call of Duty ervaringen tot nu toe. Hoewel sommige spelers zich zorgen maken over of omnimovement “juist aanvoelt”, stemde mijn ervaring in de bèta mij optimistisch. In eerste instantie was ik terughoudend over hoe deze nieuwe beweging zou integreren met de traditionele CoD-gameplay, maar naarmate ik meer tijd met het systeem doorbracht, vond ik dat het een verfrissende dynamiek toevoegde aan de vuurgevechten. Hoe meer ik speelde, hoe natuurlijker het voelde, en ik begon te waarderen hoe het de snelle TTK aanvult. Het is een verandering die Black Ops 6 doet opvallen in een druk veld van first-person shooters en het potentieel heeft om de gameplay fris te houden.

Hoewel ik enthousiast ben over het omnimovement-systeem en de kern van de gameplay, heb ik enkele bedenkingen bij het mapontwerp in Black Ops 6. De bèta bevatte vier maps: Derelict, Scud, Skyline en Rewind. Van deze vier is Skyline de duidelijke uitschieter. Gelegen op een luxueus resort dak, combineert Skyline close-quarters gevechten met gevechten op middellange afstand, wat voor gevarieerde gameplay zorgt over de verschillende gebieden. De map is visueel verbluffend, met indrukwekkende uitzichten en ingewikkelde binnenruimtes, en bevat zelfs leuke Easter eggs zoals een geheime doorgang achter een boekenkast. Het is geen verrassing dat Skyline de populairste map was in de bèta, met spelers die consequent op deze map stemden wanneer deze beschikbaar was.

Helaas lieten de andere maps geen sterke indruk achter. Derelict en Scud werden snel eentonig. Derelict, met zijn basis drie-lane design, voelde krap en repetitief aan na een paar matches. Scud daarentegen lijdt onder een te groot en open ontwerp, wat vaak leidde tot lange stukken rennen zonder veel actie. Hoewel deze map misschien aantrekkelijk is voor spelers die een langzamere, meer tactische benadering verkiezen, vond ik dat het afbreuk deed aan de snelle gameplay die omnimovement bevordert.

Rewind, de vierde map die later in de bèta werd toegevoegd, bevindt zich ergens tussenin. Gelegen in een stripmall, bevat Rewind een mix van binnenruimtes van winkels, een wijd open parkeerterrein en een sniper-vriendelijk restaurant. Het is een aangenamere ervaring dan Derelict en Scud, maar haalt nog steeds niet het niveau van Skyline. De variëteit in de setting van de map is de grootste kracht, maar het mist het samenhangende ontwerp dat Skyline zo’n uitschieter maakt.

Met de volledige release van Black Ops 6 staan er 16 multiplayer maps op het programma, inclusief de twee extra maps, Pit en Gala, die naar verwachting aan de bèta zullen worden toegevoegd. Deze kleinere “Strike” maps zullen worden gebruikt voor de Gunfight modus, maar zullen ook 6v6 matches ondersteunen. Ik ben vooral benieuwd hoe deze maps zullen spelen, vooral omdat Gunfight een hoogtepunt was in eerdere Call of Duty games.

Mijn zorg ligt echter bij de algehele kwaliteit van de map pool. Als te veel van de launch maps lijken op Derelict of Scud, zou de multiplayer ervaring mogelijk niet het langdurige succes hebben dat ik van Call of Duty gewend ben. Aan de andere kant, als de overige maps meer in lijn zijn met de kwaliteit van Skyline, zou de multiplayer een groot succes kunnen worden. De variëteit en het ontwerp van de maps zullen cruciaal zijn om te bepalen of Black Ops 6 spelers op de lange termijn betrokken kan houden.

De volgende open bèta voor Black Ops 6, gepland van 6 september tot 9 september, zal cruciaal zijn om het multiplayerpotentieel van de game te beoordelen. Deze bèta zal dezelfde maps bevatten als de early access bèta, met de toevoeging van Babylon en Stakeout, wat verdere inzichten zal bieden in het algemene mapontwerp. Met de helft van de 16 maps die tijdens de bètaperiode worden getest, krijgen we een beter beeld of Black Ops 6 een diverse en boeiende multiplayerervaring kan bieden.

Hoewel ik na de Black Ops 6 multiplayer bèta optimistisch ben over bepaalde aspecten, zoals het omnimovement-systeem en de kern van de gameplay, blijf ik voorzichtig over het mapontwerp. De game heeft het potentieel om een opvallende toevoeging te zijn aan de Call of Duty franchise, maar zal consistente sterke maps en een gebalanceerde ervaring in alle modi moeten bieden om echt aan de hype te voldoen. Ik kijk ernaar uit om te zien hoe de definitieve release zich ontwikkelt, vooral met de toevoeging van de singleplayer-campagne en de Zombies-modus, die een belangrijke rol zullen spelen bij het bepalen of Black Ops 6 zijn momentum door het jaar heen kan behouden.