Preview: Diablo 4

De bèta was een veelbelovende glimp van wat komen gaat.

Blizzard heeft het druk gehad en Diablo 4 is een opstapje voor de serie. Het introduceert actievolle gevechten, een sfeervolle wereld om te verkennen en crossplay, naast andere pluspunten. Hoewel de kerngameplay vrij snel repetitief aanvoelt, is Diablo 4  tot nu toe een triomf van de bèta die in maart werd uitgebracht. En nee, het is niet alleen een betere versie van Diablo Immortal.

Diablo 4  heeft verbeterde gevechten ten opzichte van de vorige game, maar het kan niet anders dan dat het repetitief wordt. Voor deze preview speelde ik als de Barbarian. Ze hebben meerdere wapens, zoals de bijl en het zwaard, die tegelijkertijd kunnen worden gebruikt. Daarnaast zijn er een paar indrukwekkende aanvallen zoals Upheaval, waarbij je wapen in de grond wordt gegraven en puin naar voren wordt geslingerd, en Whirlwind, waarbij je personage ronddraait als een Beyblade. Veel van de aanvallen zijn indrukwekkend, maar de gevechten voelen zo stijf aan dat het moeilijk is om ze te waarderen.

Een van de grootste problemen met het spel is dat je ontwijkvaardigheid niet steeds opnieuw kan worden gebruikt. Er is een cooldown voor de ontwijking, waardoor de functionaliteit van het uit de weg gaan wordt vertraagd. Met veel andere actie-RPG’s kun je achter elkaar ontwijken, dus het is verwarrend waarom Diablo 4  anders is. Hierdoor voelt het traag aan.

Het is ook vervelend hoe weinig de game je vertelt dat je weinig gezondheid hebt. Je zult naar je HP moeten blijven kijken om te weten wanneer je je toverdranken moet gebruiken, en ze kunnen binnen enkele seconden worden verwijderd. Het zou leuk zijn om een ​​diepere tint rood op het scherm te hebben om je eraan te herinneren dat je moet genezen.

Ow, en als de game me nog een keer vertelt dat mijn personage geen woede meer heeft voor speciale aanvallen, verlies ik het. Dit is een element van de game dat laat zien dat de game een beetje geen voeling heeft met een modern publiek.

Ondanks de problemen met het vechtsysteem is het nog steeds spannend om in één klap een horde vijanden uit te schakelen. Terugkomend op de Upheaval-aanval, is er een kegel van AoE-schade (Area of ​​Effect) die je kunt veroorzaken. Als je tegen een paar magere vijanden staat, voelt het ongelooflijk bevredigend om ze allemaal uit te schakelen met één krachtige aanval. Er zijn ook nagelbijtende momenten met een baas als je al je drankjes bent kwijtgeraakt en je probeert die ene laatste slag te krijgen om het af te maken; dan is Diablo 4  het leukst.

Bovendien is het leuk dat er willekeurige spelers van over de hele wereld in je spel verschijnen. Wanneer er een wereldgebeurtenis plaatsvindt, kunnen vreemden met je meegaan en je helpen lastige vijanden te verslaan. Het is absoluut een afwijking van de eerdere hoofdlijn drie Diablo-games en voegt een MMO-achtig gevoel toe aan de game. Over wereldgebeurtenissen gesproken, ze zijn vaak vermakelijk. Je offert bloed aan godheden binnen cirkels waar je op moet staan, of je moet een bepaald aantal vijanden uitschakelen voordat de tijd om is. Ze zijn relatief eenvoudig, maar leuk om met vrienden uit te voeren via crossplay op PS4 , PS5, Xbox One, Xbox Series X/S en pc. Je wordt ook beloond met kostbare loot.

Ook al is er een geweldige online functionaliteit, een probleem dat zijn lelijke kop trok, is lag. Dit is een bèta, dus hopelijk kan dit worden opgelost door  de lancering van Diablo 4, maar in meerdere gevallen springt de game vooruit of brengt je terug naar een vorige plek. Het is super schokkend en kan het verschil zijn tussen leven en dood.

Diablo 4 trekt je mee in zijn wereld en laat je nooit meer los. Hoewel de kleuren van de game op veel momenten helaas donker en eenvoudig zijn, maken de omgevingen dit meer dan goed. De gotische architectuur van de gebouwen is prachtig en de omgevingen zelf vertellen een verhaal. In een hels landschap kun je bijvoorbeeld een skelet zien reiken naar hulp vanuit een verwarde struik van botten en opgedroogd bloed. Het is indrukwekkend gedetailleerd. Diablo 4 is niet bang om grof te worden, en dat is wat de game onderscheidt.

Er zijn naadloze open zones die zich uitstrekken over verschillende steden en belangrijke locaties zoals het albasten klooster. In tegenstelling tot de vlakke verkenbare gebieden van Diablo 3, heeft het vervolg van die game meer verticaliteit naarmate je besneeuwde heuvels op gaat. Als pluspunt kun je de voetstappen van je personage in de sneeuw zien.

Diablo 4 doet een slimme keuze en heeft de camera tijdens belangrijke elementen van het verhaal dichter bij de personages. Dit helpt om meer verbinding te maken met de hoofdrolspeler en de mensen die hij ontmoet. Als je meer van de gameplay houdt en niets anders, kun je ze gemakkelijk overslaan. Als je echter betrokken wilt zijn bij het verhaal, doet Blizzard het geweldig door het door te geven door middel van geweldige uitvoeringen en een fatsoenlijk script met wendingen onderweg.

Ondanks enkele problemen met het algehele vechtsysteem, zal Diablo 4 nog steeds indruk maken op spelers wanneer het in juni wordt uitgebracht. De wereld is indrukwekkend gedetailleerd en de uitvergrote focus op het verhaal zal door veel nieuwkomers in de serie worden verwelkomd. Sommige van de speciale bewegingen in Diablo 4 zijn stoer en samenwerken met je vrienden zorgt voor spannende avonturen. Het algehele gevecht voelt echter traag aan vanwege de vervelende cooldown van de ontwijking, en gevechten kunnen repetitief zijn.

De releasedatum van Diablo 4 is 6 juni 2023 voor de PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S en PC.