Preview: Diablo II: Resurrected

Diablo II: Resurrected is leuk om te spelen, zelfs als je het origineel nog nooit hebt geprobeerd.

Diablo II raakte ons 20 jaar geleden als een bom en leverde een fantastisch verhaal en absoluut epische gameplay op. Het was moeilijk, met bazen die je uit je lijf zouden stampen, en gewone vijanden die je in een oogwenk kunnen overspoelen en overweldigen. Toen ik in het madenhol afdaalde om Duriel opnieuw onder ogen te zien, kreeg ik serieuze flashbacks. Nu hebben we een bijna-definitieve versie van het spel in handen. Kan Diablo II: Resurrected de belofte van zijn voorganger waarmaken, of is de tijd eindelijk verstreken? Je leest het in onze preview.

Net als de vorige gesloten bèta, merk ik dat ik helemaal weggeblazen ben, niet door de verbeterde graphics (hoewel ze geweldig zijn), maar dat het team erin is geslaagd deze game te upgraden zonder de gameplay aan te raken. Als je Diablo II bij de lancering hebt gespeeld, werkt het precies op dezelfde manier. Soms is terughoudendheid de maatstaf voor wijsheid, en dat is hier te zien. Niet langer gebonden aan de beperkingen van zijn tijd, was het Vicarious Vision-team in staat om te updaten wat moest worden opgeschoond voor moderne platforms, met behoud van elk stukje van de ziel van het origineel. Zoals alle nostalgie, is wat in je geestesoog zit niet helemaal nauwkeurig, en nergens wordt dat scherper in beeld gebracht dan wanneer je op de knop drukt om te schakelen tussen het origineel en de remaster. Als je merkt dat je constant van verbazing heen en weer bladert, ben je niet de enige.

Deze bèta heeft ons ook onze eerste blik gegeven op de herbouwde tussenfilmpjes voor de game, en eerlijk gezegd zijn we ver buiten het eenvoudige remastergebied. Deze zijn helemaal opnieuw gemaakt. Ze behouden hetzelfde uitstekende stemwerk, hetzelfde tempo en dezelfde inhoud, maar er is absoluut geen vergelijking – ze moeten worden gezien om het te geloven. Het zou me niet verbazen als het team de Diablo 4-engine zou gebruiken om deze te maken, en ze brengen het verhaal tot leven op een manier die we nog nooit eerder hebben gezien — zo goed zijn ze.

Mijn Diablo-flashbacks kwamen terug toen ik op weg ging naar die eerste “Den of Evil” -locatie. De gameplay-loop van doden, plunderen, doden, plunderen, stadsportaal, spoelen en herhalen is misschien wat anachronistisch voor een ander tijdperk van gamen, maar het werkt zelfs vandaag nog verrassend goed. Tijdens de bèta hadden we toegang tot de Amazone, Barbarian, Paladin, Druid en Sorceress, waardoor de Assassin en Necromancer voor de volledige release overbleven. Het werd meteen duidelijk dat we elk personage opnieuw zouden uitbouwen. Blizzard heeft hun spel heel goed uitgebalanceerd, wat betekent dat elk personage uniek is en het ontdekken waard. Dat kwam terug toen ik een Druïde uitkoos om te spelen – een waar ik niet veel tijd mee had doorgebracht op de originele release.

Aangezien dit een complete herziening van het spel is, heeft het team van de gelegenheid gebruik gemaakt om het van 2D naar 3D te verplaatsen en een handvol verbeteringen in de kwaliteit van leven aan te brengen. In plaats van je linkermuisknop te verslijten zoals het origineel, zul je nu goud opzuigen dat is gevallen na een moord. Aan het hoofd van het personagepaneel zul je ook zien dat de statistieken nu weergeven welke vaardigheden al je statistieken beïnvloeden, positief of negatief. Er worden ook uitrustingsbonussen getoond, zodat je je personage in één oogopslag op de juiste manier kunt min/maxen. Om hierin mee te gaan, kun je nu je apparatuur vergelijken met wat er in je inventaris is door simpelweg shift ingedrukt te houden. Het is een gegeven in andere ARPG’s, dus het is leuk om te zien dat het naar Diablo II komt. Over uitrusting gesproken, je hebt nu ook een gedeelde voorraad in de stad, wat betekent dat je geen muilezel en vrienden meer nodig hebt om items tussen je personages door te geven. Met tabbladen in je borst kun je eenvoudig items naar je volgende toon vegen. Het team houdt ongetwijfeld nauwlettend in de gaten welke andere verbeteringen van de kwaliteit van leven kunnen worden geboden na de lancering zonder de heiligheid van het origineel te schenden.

Een van de grootste verbeteringen van de kwaliteit van leven die wel opgaan in de visuele verbetering, is de enorm verbeterde framerate. Karakterbewegingen zijn veel soepeler, net als zwaardzwaaien en magisch gieten. Evenzo is de verlichting van spellcasting spectaculair, waarbij licht en schaduw op een veel overtuigender manier worden geworpen dan bij het origineel, waarbij de lichtbron gewoon langs de gegeven koers van een spreuk gleed. Als je door de ruimtes beweegt, zie je de schaduw van je personage langer worden, vervormen en buigen op manieren die de scène tot leven brengen, waardoor het veel filmischer, griezeliger en boeiender wordt dan het ooit was. Het is verbazingwekkend hoe deze kleine aanpassingen het gevoel van een game kunnen veranderen.

Met slechts een weekend en twee acts om te verkennen, is het onmogelijk om de diepten van alles wat Diablo II: Resurrected te bieden heeft te hebben doorgrond. De resterende acts en de Lord of Destruction-uitbreiding liggen in het verschiet. De grootste verandering komt echter in de vorm van nieuwe platforms. Terwijl Diablo II destijds exclusief PC en Mac werd uitgebracht, zal Diablo II: Resurrected worden uitgebracht op PC, Xbox Series X en S, PlayStation 5 en 4, en zelfs Nintendo Switch. Hoewel ik niet de kans kreeg om coöp op de bank uit te proberen op consoles, is het idee om dit meesterwerk op de bank te spelen aanlokkelijk.

We kijken met smart uit naar onze volgende kans om de diepten van de hel te peilen wanneer Diablo II: Resurrected op 23 september 2021 op de digitale markt komt.