Review: Atelier Mysterious Trilogy Deluxe Pack

Atelier Mysterious Trilogy Deluxe Pack is een prachtige verzameling van drie uitstekende games met een hoop extra content.

Hoewel ik de Atelier-serie erg leuk vind, heb ik er lang niet genoeg van gespeeld. De PS2-trilogie was een hoofdbestanddeel van mijn tienerjaren, maar daarna ontging me de vrije tijd voor alle JRPG’s. De release van dit jaar Atelier Ryza 2 was mijn eerste kennismaking met de serie in ongeveer tien jaar, en ik was meer dan onder de indruk. Het lot besloot toen dat het tijd was voor mij om een ​​aantal van de games in te halen die ik heb gemist, dankzij het Atelier Mysterious Trilogy Deluxe-pakket.

Zoals de naam al doet vermoeden, krijg je drie games in deze bundel. De Mysterious-trilogie waren de meest recente games in de serie voordat Ryza opdook, uitgebracht van 2015-2018, en werden destijds over het algemeen goed ontvangen door fans. Het is een beetje vreemd om deze games opnieuw te spelen op een geremasterde manier op de console waarop ze zijn uitgebracht, maar je kunt niet discussiëren over de 3-in-1-waarde.

Teruggaan naar eerdere Atelier-games was zeker een interessante ervaring. Na de snelle gevechten van de Ryza-spellen, was de terugkeer naar turn-based gevechten zeker even wennen. Gevechten zijn nog steeds erg leuk, maar veel meer bij de cijfers dan de laatste delen. Naarmate je verder komt in de trilogie, neemt de complexiteit zeker ook toe, waarbij Atelier Lydie & Suelle in-battle-synthese toevoegen voor een interessantere ervaring.

Ik was erg blij toen ik zag hoeveel het alchemiesysteem nog steeds intact was in de Mysterious-trilogie. Het is duidelijk een hoofdbestanddeel van de serie, maar het is in recente delen niet genoeg veranderd om onherkenbaar te zijn. Je voegt nog steeds items toe aan een raster om een ​​nieuw item te maken, en het gebruik van verschillende ingrediënten heeft invloed op de kwaliteit van het eindresultaat. Gedurende de trilogie worden ook nieuwe mechanica toegevoegd, dus je moet nog steeds nadenken over het maken van items, zelfs aan het einde van de trilogie

Atelier Sophie: The Alchemist of the Mysterious Book is de eerste game in de trilogie, en de eenvoudigste mechanisch en qua verhaal. Als de hoofdpersoon Sophie ontmoet je het titelloze mysterieuze boek (dat duidelijk kan praten) en begin je aan een ontspannen avontuur om de oorsprong ervan te ontdekken. Van alle games in deze collectie is Atelier Sophie in 2021 het moeilijkst om naar terug te gaan. De omgevingen zijn vrij kaal en de personages niet enorm gedetailleerd. Het is zeker een leuk spel, maar toont zijn leeftijd.

Atelier Firis: The Alchemist and the Mysterious Journey is mijn favoriet van het stel. Firis is een meisje dat is opgegroeid in een van de buitenwereld afgesloten mijnstadje en haar leven in de Fallout-kluis beu is. Gelukkig blaast vorige hoofdrolspeler Sophie de deur van de stad op en leert Firis over alchemie. Firis is absoluut de meest ongewone game van het trio, met een licht stressvol tijdslimietsysteem, alchemie-examens en de eerste poging van de serie in een open wereld. De tijdslimiet kan voor sommigen onaangenaam zijn, maar deze wordt uiteindelijk opgeheven, zodat je naar hartelust kunt verkennen.

De trilogie eindigt met Atelier Lydie & Suelle: The Alchemists and the Mysterious Paintings. Deze ietwat irritante tweelingzusjes streven ernaar om van hun alchemielab het beste in het koninkrijk te maken, wat je (je raadt het al) meeneemt op een vermakelijke zoektocht met een lage inzet. De open wereld en tijdslimiet zijn verdwenen in deze aflevering, waardoor de game dichter bij Sophie lijkt, maar met veel meer aanvaardbare graphics.

Het zou geen Deluxe-pakket zijn zonder wat extra’s, en de Atelier Mysterious Trilogy heeft er genoeg. Om te beginnen is DLC inbegrepen, wat betekent dat er genoeg extra personages en outfits zijn om uit te kiezen. Je krijgt ook toegang tot digitale kunstboeken en soundtracks voor elk van de games, die boordevol geweldige kunstwerken staan. Als je de games al hebt, zal de lichte visuele glans het niet de moeite waard maken om dubbel te dippen, maar als je deze games hebt gemist voordat je een geweldige deal krijgt.

Het Atelier Mysterious Trilogy Deluxe Pack zit onmiskenbaar boordevol content, en fans van de serie die deze drie games hebben gemist, hebben vele uren JRPG-goedheid voor de boeg. Geen van de games bereikt ooit de hoogten van Ryza 2, maar als je een alchemiegeschiedenis nodig hebt, zoek dan niet verder.

4