Review: Black Myth: Wukong

Black Myth: Wukong is een mythische reis die met vakmanschap is gemaakt.

Voor degenen die niet bekend zijn met “Journey to the West” biedt Black Myth: Wukong een aantrekkelijke introductie tot de Chinese mythologie. Ontwikkeld door de indie-studio GameScience, is deze actiegame een losse opvolger van de klassieke roman, waarbij het creatieve vrijheden neemt terwijl de kern van het verhaal behouden blijft. Het spel speelt zich af jaren na de nederlaag van Sun Wukong, de Apenkoning. Jij speelt als de “Bestemde”, een nakomeling van Wukong, die op een queeste gaat om zes krachtige relikwieën te herstellen en te voorkomen dat ze worden misbruikt door een kwaadaardige liga.

Black Myth: Wukong speelt zich af in een fantasieversie van China, waar goden, monsters en magie alledaags zijn. De wereld van het spel doet denken aan het bovennatuurlijke China zoals afgebeeld in Wo Long: Fallen Dynasty, waarbij historische nauwkeurigheid wordt genegeerd ten gunste van een wereld vol adembenemende, mythische elementen. De omgevingen zijn prachtig weergegeven met behulp van Unreal Engine 5, met verbluffende landschappen en gedetailleerde ontwerpen die je meeslepen in deze mythische wereld.

De gameplay is sterk geïnspireerd door Sekiro: Shadows Die Twice, met overeenkomsten in structuur en gevechtsmechanieken. Echter, Black Myth: Wukong creëert zijn eigen identiteit met een focus op snelle, ontwijkingsgerichte gevechten in plaats van de block- en parry-systemen die typisch zijn voor Soulslike games. De Bestemde hanteert een staf met drie verschillende standen, elk met een eigen skill tree, wat ruimte biedt voor diverse speelstijlen. Gevechten zijn een dans van nauwkeurige ontwijkingen, tegenaanvallen en het strategisch gebruik van spreuken en vaardigheden.

Spreuken zoals Immobilize, Rock Solid, en Red Tides voegen strategische lagen toe aan de gevechten. Deze vaardigheden, samen met transformaties en andere speciale krachten, worden via een snelmenu uitgerust, wat je arsenaal beperkt maar ervoor zorgt dat elke tool doordacht wordt gebruikt. De vijanden van het spel, met name de 80 bazen, zijn waar Black Myth: Wukong echt uitblinkt. Elke baas is uniek, met weinig gerecycleerde ontwerpen, en de gevechten zijn uitdagend maar eerlijk, waarbij je meesterschap over de mechanieken van het spel op de proef wordt gesteld zonder dat het frustrerend wordt.

Het leveldesign in Black Myth: Wukong haalt inspiratie uit zowel Sekiro als Nioh 2, met ingewikkelde omgevingen vol verborgen paden, geheimen en optionele bazen. Het verhaal van het spel ontvouwt zich in een hoofdstuk-gebaseerde structuur, waardoor verkenning en het herbezoeken van gebieden via fast travel mogelijk zijn. NPC’s en gebeurtenissen evolueren naarmate je vordert, waarbij sommige elementen aan specifieke hoofdstukken zijn gebonden, wat grondige verkenning aanmoedigt voordat je verder gaat.

Het uitrustings- en voortgangssysteem is verrassend diep, met mogelijkheden voor build-personalisatie via skill trees, uitrusting en drankjes. Het spel bevat ook een Geest-systeem, waarbij je geesten van verslagen vijanden kunt oproepen om je te helpen in gevechten, wat nog een extra laag toevoegt aan de gevechtsstrategie.

Visueel is Black Myth: Wukong een meesterwerk. Zelfs op middelgrote hardware draait het spel soepel in 4K met hoge instellingen, en levert het adembenemende graphics en vloeiende animaties. De aandacht voor detail in zowel de omgevingen als de karakterontwerpen is uitzonderlijk, wat bijdraagt aan een meeslepende ervaring. Het spel bevat ook enkele van de beste muziek van het jaar, met een soundtrack die de epische omvang van het avontuur versterkt.

Het verhaal van Black Myth: Wukong is eenvoudig maar boeiend, met de klassieke zoektocht naar krachtige relikwieën als kern. Hoewel de verhaallijn geen baanbrekend nieuw terrein betreedt, wordt het met voldoende vertrouwen en stijl verteld om je te blijven boeien. Het spel wisselt intense baasgevechten af met periodes van verkenning en ontdekking, waardoor een gebalanceerd tempo wordt behouden dat vermoeidheid voorkomt.

4.5

Black Myth: Wukong is een indrukwekkende prestatie van een indie-studio en staat als een van de beste actiegames van het jaar. Hoewel het inspiratie haalt uit gevestigde titels in het genre, introduceert het succesvol frisse ideeën en een boeiende setting. De combinatie van verbluffende visuals, diepe gevechtsmechanieken en uitstekend leveldesign maakt het een must-play voor fans van actiegames en Chinese mythologie. Of je nu een doorgewinterde Soulslike-speler bent of nieuw in het genre, Black Myth: Wukong biedt een ervaring die zowel uitdagend als belonend is, en bevestigt zijn plek als een opvallende titel in 2024.