Review: Concord

Concord is een leuke shooter die gepaard gaat met een prijskaartje.

Concord, de nieuwe online first-person shooter van Firewalk Studios, valt op door zijn indrukwekkende productie en eerlijke benadering zonder microtransacties. Toch kampt de game met een gebrek aan eigen identiteit, wat het potentieel enigszins beperkt.

Concord springt direct in het oog dankzij zijn hoge productiewaarden. De game ziet er visueel verbluffend uit, met gedetailleerde omgevingen en vloeiende animaties. Elk personage is gemotion-captured, wat bijdraagt aan een levendige spelervaring. Toch sluipt er soms een ‘uncanny valley’-gevoel in, waarbij sommige personages wat onnatuurlijk overkomen. Ook het ontwerp van bepaalde personages, zoals de recyclingrobot 1-Off met zijn industriële stofzuiger, voelt wat absurd aan.

In Concord speel je als een Freegunner aan boord van het schip Northstar, een groep sci-fi huurlingen die deelnemen aan gevaarlijke missies. De game biedt zes verschillende spelmodi, waarbij elk van de zestien personages zijn eigen unieke vaardigheden en persoonlijkheid heeft. Van de revolverzwaaiende Lennox, die zichzelf kan genezen, tot de explosieven-liefhebbende ex-soldaat Teo, er is een breed scala aan gameplaymogelijkheden.

Een belangrijk aspect van de gameplay is het wisselen tussen verschillende personages tijdens een match. Het voltooien van een ronde met een bepaald personage levert bonussen op voor een ander personage, wat strategische samenwerking met je team aanmoedigt. Dit systeem voegt diepgang toe en maakt het mogelijk om je team te optimaliseren naarmate de match vordert.

Hoewel Concord een solide shooter is, lijdt de game onder een gebrek aan originele identiteit. Het is duidelijk dat de game inspiratie haalt uit andere sci-fi franchises zoals Guardians of the Galaxy, waardoor veel van de personages en elementen te bekend aanvoelen. Star Child, een personage met een rode en blauwe huid dat een shotgun hanteert, doet sterk denken aan Drax, en Teo voelt aan als een standaard PS3-held uit 2008.

Het lijkt erop dat Firewalk Studios hoopt dat spelers een band opbouwen met de personages. Daarom beloven ze wekelijkse cinematics en een uitgebreide lore-bibliotheek om de wereld verder uit te diepen. Hoewel dit een interessante toevoeging is, blijft de vraag of deze elementen voldoende zijn om spelers op de lange termijn betrokken te houden.

Een van de meest opvallende aspecten van Concord is het eerlijke bedrijfsmodel. De game bevat geen microtransacties, Battle Passes of verborgen kosten. Alle zestien personages en twaalf maps zijn vanaf dag één beschikbaar, en toekomstige cosmetische items worden later verkocht. Dit is een verademing in een markt die vaak wordt gedomineerd door pay-to-win-modellen.

Toch blijft er enige onzekerheid over hoe lang de game spelers geboeid kan houden. Bij de lancering zijn er slechts zes spelmodi beschikbaar, waarvan de meeste variaties zijn op bekende formats. Zonder een constante stroom van nieuwe missies en doelen, zoals in games als Fortnite, kan het moeilijk zijn om spelers langdurig vast te houden. Het blijft afwachten hoe de game zich na de lancering zal ontwikkelen.

3.5

Concord is een gepolijste en goed bedoelde first-person shooter die de valkuilen van schimmige zakelijke praktijken ontwijkt. Hoewel het gebrek aan een duidelijke eigen identiteit een zwakte is, biedt de game een prachtig gepresenteerde ervaring met interessante tactische systemen en sublieme animaties. Firewalk Studios’ debuut is misschien niet revolutionair, maar het is een solide en vermakelijke game. Voor wie op zoek is naar een eerlijke en goed uitgevoerde shooter, is Concord zeker de moeite waard om te proberen.