Review: Destiny 2: Forsaken

Destiny 2 was tijdens de lancering niet het spel waar veel spelers op hadden gehoopt. Het was een leuke shooter, maar de game had hier en daar toch enkele minpunten. Het is een opluchting om te zeggen dat Forsaken de nieuwe wind is die Destiny 2 nodig heeft. Het is een volwaardige uitbreiding voor Bungie’s shared-world space-opera van een shooter. Forsaken komt met alles wat je van een goede uitbreiding zou verwachten: nieuwe verhaal- en zijmissies, activiteiten, vijanden, speltypen en omgevingen. Daarnaast levert Forsaken ook uitgebreide RPG-elementen en levenskwaliteitsveranderingen met zich mee die Destiny 2 aantrekkelijker en minder frustrerend maken.

Voor Destiny 2 had Bungie een duidelijke filosofie: een game creëren die mensen konden blijven spelen. Dus keek het naar de redenen waarom mensen de eerste game lieten vallen. Spelers klaagden over de tijdsinvestering die nodig was om bepaalde doelen te bereiken, dus werd het grinden beperkt. Bepaalde wapenklassen waren te sterk in de multiplayermodi, dus deze werden naar het heavy weapon-slot doorverwezen. Spelers vonden het wapensysteem met willekeurige perks maar niets, dus werden die random rolls geëlimineerd.

Al snel bleek echter dat de casual spelers de game nog altijd lieten vallen, terwijl de hardcore Destiny-fans nu ook geen reden meer hadden om te blijven spelen. Het werd duidelijk dat Bungie vaak meer werk stak in manieren om spelers geld te ontfutselen via hun in-game Eververse-winkel, dan in het oplossen van bugs en andere problemen. De twee eerste uitbreidingen, ‘Curse of Osiris’ en ‘Warmind’, probeerden de situatie al om te keren, maar het drama was reeds geschied. Streamers en spelers lieten Destiny 2 vallen, vaak met een waslijst aan klachten aan het adres van de ontwikkelaar.

Bungie ging back to basics en draaide enkele van de meest controversiële beslissingen die het tijdens de ontwikkeling van Destiny 2 maakte terug. Het wapensysteem is nog niet volledig identiek aan dat uit de eerste game, maar biedt veel meer variëteit om je met leuke wapens uit te rusten. Het resultaat? Combat voelt veel bevredigender aan, want je hebt veel meer vrijheid om je eigen loadout te kiezen. Rondlopen met een shotgun, assault rifle én nog een rocket launcher? Het kan terug en voelt even goed als het deed ten tijde van Destiny 1.

De nieuwe wapens en armor sets uit Forsaken zijn voorzien van willekeurige perks, zodat geen enkele loot drop nog dezelfde is. Dit maakt het heel wat moeilijker om te kiezen welke gear je gebruikt en welke je vernietigt. Je kunt ook nieuwe manieren ontdekken om dezelfde wapens te gebruiken: een Scout Rifle uitgerust met explosive rounds gaat opeens heel anders aanvoelen wanneer er opeens een volautomatische versie voor je dropt. De perks zijn ook heel wat creatiever dan die die je in de basisgame kon terugvinden, perfect om je eigen speelstijl op punt te stellen.

Door het verslaan van vijandelijke troepen verzamelen spelers ‘motes’. Het doel is om zoveel mogelijk motes te verzamelen om de Primeval te laten verschijnen, een eindbaas die verslagen moet worden om de game te winnen. Het competitieve gedeelte van Gambit is de mogelijkheid om het gebied van het andere team te bezoeken als een krachtige geest en hun te belemmeren is hun voortgang. Hier is er ruimte voor tactiek. Wanneer is het perfecte moment om het andere team te bezoeken? Richt je je op het verslaan van je eigen vijanden of behoudt je het andere team van scoren? Moet je je supers bewaren voor de Primeval of gebruik je deze om sneller motes te verzamelen?

Wanneer je de laatste verhaalmissie uitgespeeld hebt, begint de nieuwe endgame die Bungie voor ogen heeft. Je krijgt de mogelijkheid om een nieuwe locatie vrij te spelen: de Dreaming City. Om die te bereiken moet je echter een bepaalde activiteit voltooien, die willekeurig plaatsvindt op één bepaald deel van de Tangled Shore. Dat is heel frustrerend en getuigt ook van weinig respect voor je tijd. De Dreaming City zit vol met vijanden waar je als iemand met 500 power level nog geen greintje van kans tegen maakt. Naarmate dit seizoen van Destiny vordert, belooft Bungie dat de locatie zal groeien en uitbreiden, met onder andere de introductie van een nieuwe raid.

Naast de verhaalmodus biedt Forsaken ook nog een nieuwe gamemodus aan: Gambit, een PvE-modus met PvP-elementen. Twee teams racen om zo snel mogelijk punten te scoren door vijanden te doden, maar kunnen elkaars wereld op bepaalde momenten binnenvallen om het verloop van elkaars game te beïnvloeden. Het is een heerlijk intensieve nieuwe modus, die nog leuker wordt wanneer je ‘m met enkele vrienden te lijf gaat.

4.5

Forsaken is nog vers en heeft nog veel te bewijzen, maar toch heeft de uitbreiding al veel bewezen. Er moesten veel fouten worden gecorrigeerd en tussen een boeiende campagne en een meeslepend eindspel is het gelukt om bijna alle fouten te herstellen. Ik heb de uitbreiding zo’n 100 uur gespeeld en ik heb niet eens het gevoel dat ik bijna klaar ben. Na een moeilijk eerste jaar geniet ik eindelijk weer van Destiny 2. Het voelt goed om dat gevoel terug te hebben.