Review: Elden Ring: Shadow of the Erdtree

Tijdens het verkennen van het Realm of Shadow in Elden Ring: Shadow of the Erdtree was ik vaak verbaasd over de omvang en details van de wereld.

De beesten die door het land zwierven, de diepte van de omgevingen, en de ingewikkelde structuren van torenhoge kastelen zorgden voor een indrukwekkende ervaring. Deze uitbreiding biedt een overvloed aan nieuwe verkenningen, een diepgaand verhaal, uitdagende gameplay en blijft je voortdurend uitdagen om jezelf te overtreffen in gevechten. Het is een perfecte aanvulling op een al perfect spel.

Bij het betreden van de Shadow Realm word je betoverd door de Gravesite Plain, waar glinsterende transparante grafstenen en hoog gras je verwelkomen. De omgeving straalt zowel puurheid als gevaar uit, zonder een lineair pad om te volgen. Je wordt geleid door de kruizen van Miquella op je zoektocht naar antwoorden, terwijl elke centimeter van de kaart gevuld is met geheimen, nieuwe uitrusting, verborgen paden en gevaarlijke vijanden. Het gevoel van verwondering en voldoening blijft constant terwijl je de wereld ontdekt.

Hoewel het Shadow Realm niet zo groot is als de Lands Between, biedt het nog steeds een enorme hoeveelheid terrein om te verkennen. Verticaliteit speelt een grote rol in deze uitbreiding. In het gebied Scadu Atlas, verlicht door een gele lucht en brandend licht, ontdek je nieuwe gebieden door af te dalen in diepe kloven en op nieuwe plekken te landen via stenen tabletten die uit kliffen steken.

In Shadow Keep, een van de Legacy Dungeons, navigeer je door enorme bruggen, bibliotheken en trappenhuizen om uiteindelijk een uitdagende eindbaas te bereiken. De diepte van visie en ingewikkelde paden zorgen voor opwindende en onverwachte ontdekkingen.

De Cerulean Coast, diep onder de grond gelegen en bereikbaar via donkere grotten en gevallen pilaren, onthult een adembenemende schoonheid. Het rijk van Shadow voelt zowel nieuw als vertrouwd aan, met locaties die herinneringen oproepen aan de Lands Between. Overeenkomsten met plaatsen zoals Ranni’s Rise en Raya Lucaria, en zelfs een kathedraal die lijkt op die uit Bloodborne, brengen vreugde en verwondering.

Geen enkele FromSoft-game is compleet zonder zijn iconische baasgevechten. Shadow of the Erdtree biedt een reeks uitdagende gevechten die je vaardigheden op de proef stellen. De eerste baas die je tegenkomt is de Furnace Golem, een gigantische vijand die direct je vaardigheden test. De Divine Beast Dancing Dragon, de eerste grote baas in de DLC, biedt een perfecte uitdaging met zijn gratievolle bewegingen en verwoestende aanvallen.

Rellana, Twin Moon Knight, is een van de meest uitdagende bazen in deze uitbreiding. Haar snelle bewegingen en vuurschade maken haar een geduchte tegenstander, vergelijkbaar met Malenia en Rennala uit het originele spel. Deze uitdagende gevechten zorgen ervoor dat spelers hun vaardigheden blijven aanscherpen.

Het rijk van Shadow zit vol met gevaarlijke vijanden, van Shadow Undead en enorme vogels tot Messmer’s ridders en gigantische schorpioenen. Ondanks de overvloed aan gevaarlijke vijanden, moedigt het spel je aan om door te gaan en de geheimen van Miquella en het rijk te onthullen.

Elden Ring: Shadow of the Erdtree introduceert nieuwe blessings zoals Scadutree Fragments en Revered Spirit Ash Blessings, die respectievelijk je schade en Spirit Ash-aanvallen versterken. Deze blessings zijn te verkrijgen in het rijk en kunnen worden toegepast bij elke Site of Grace.

De uitbreiding biedt ook nieuwe wapens, pantsersets, spreuken, bezweringen, Wondrous Physicks, Ashes of War, Spirit Ashes en Talismans. Voor magiërs zoals ik was de toevoeging van spreuken zoals de Glintstone Trio een waardevolle aanvulling op mijn build. Nieuwe items voelen verfrissend en bieden spelers de kans om hun karakter aan te passen en te versterken.

De volgelingen van Miquella, verspreid over het rijk, bieden begeleiding en quests, vergelijkbaar met de volgelingen van de Ronde Tafel. Ze voegen een extra laag diepgang toe aan de spelervaring en helpen spelers bij hun avontuur.

5

Elden Ring: Shadow of the Erdtree is een fenomenale uitbreiding die het hoofdspel verrijkt en uitdiept. De verticaliteit en schaal van het nieuwe rijk, de creatieve en uitdagende eindbaasgevechten, de diepgaande lore en de overvloed aan nieuwe items zorgen voor een meesterlijke ervaring. FromSoftware heeft een uitbreiding gecreëerd die zowel oude als nieuwe spelers zal betoveren en uitdagen.