Review: Ghost of Tsushima: Director’s Cut (PC)

Ghost of Tsushima: Director’s Cut blijft, vier jaar na de oorspronkelijke release, een uitstekende third-person actie-avonturengame.

Dit samoerai-epos van Sucker Punch Productions, dat al vóór Assassin’s Creed: Shadows de sfeer van feodaal Japan tot leven bracht, blijft boeien met zijn spannende zwaardgevechten, meeslepende verhaallijnen en prachtige landschappen.

Ghost of Tsushima volgt de reis van Jin Sakai, een samoerai die zijn eer en traditionele waarden moet balanceren met de harde realiteit van oorlog. De Director’s Cut voegt de Iki Island-uitbreiding toe, waardoor spelers een volledig nieuwe regio kunnen verkennen met extra verhaallijnen, vijanden en uitdagingen. Deze toevoeging zorgt voor een nog rijkere ervaring en verdiept het verhaal van Jin Sakai verder.

De pc-versie van Ghost of Tsushima: Director’s Cut brengt een aantal technische verbeteringen met zich mee, waaronder ontgrendelde framerates, ondersteuning voor Nvidia DLSS3, AMD FSR3 en Intel XeSS, evenals Nvidia Reflex en DLAA voor verbeterde beeldkwaliteit. Dit zorgt voor een vloeiende en visueel indrukwekkende ervaring, vooral op krachtige hardware zoals een Nvidia RTX 3090 Ti. Spelers kunnen genieten van framerates van meer dan 100 fps bij FHD-resolutie, wat de gevechten soepeler en intuïtiever maakt.

Met ondersteuning voor ultrawide (21:9), super ultrawide (32:9) en zelfs 48:9 triple monitor-setup, biedt de game een adembenemend breedbeeldperspectief. Dit benadrukt de uitgestrekte, prachtige landschappen van Tsushima, van wuivend gras en serene meren tot majestueuze forten en rustieke dorpjes. Deze bredere beeldverhouding voegt een extra dimensie toe aan de immersie en maakt de wereld nog levendiger.

Een van de opvallende toevoegingen in deze versie is de verbeterde Japanse lipsynchronisatie, wat een significant verschil maakt voor de immersie. Dit is vooral belangrijk voor spelers die de voorkeur geven aan de authentieke Japanse audio, of ze nu kiezen voor de Samurai Cinema-modus (Japanse taal, Engelse ondertitels, full-colour graphics) of de Kurosawa-modus (Japanse taal, Engelse ondertitels, zwart-wit, filmgrain-beelden).

Hoewel Ghost of Tsushima grafisch nog steeds indrukwekkend is dankzij de geweldige art direction, begint de onderliggende game-engine enigszins gedateerd aan te voelen. De interactiviteit met de omgeving is beperkt, en hoewel dit niet de kernervaring schaadt, valt het op in vergelijking met modernere games met geavanceerde real-time ray tracing en dynamische omgevingen.

De gevechten blijven echter fantastisch. Met een hoog aantal frames per seconde voelen de zwaardgevechten, het pareren en het boogschieten vloeiend en responsief aan. Adaptieve haptische feedback op compatibele controllers voegt een tastbare dimensie toe aan de gevechten, wat bijdraagt aan de onderdompeling.

5

Ghost of Tsushima: Director’s Cut voor pc is een voorbeeldige port die laat zien hoe goed een consoleklassieker kan overgaan naar de pc. Ondanks enkele verouderde elementen blijft de game een visueel en narratief meesterwerk. De technische verbeteringen en de toevoeging van de Iki Island-uitbreiding maken dit de definitieve manier om het spel te ervaren. Sucker Punch en Nixxes hebben uitstekend werk geleverd met deze port, en het is te hopen dat Sony deze kwaliteit voortzet bij toekomstige pc-releases. Ghost of Tsushima blijft een must-play voor fans van actie-avonturenspellen en biedt een diepgaande, meeslepende ervaring die zijn plaats behoudt in de top van het genre.