Review: Harry Potter: Quidditch Champions

Harry Potter: Quidditch Champions biedt een fantastische en langverwachte ervaring voor fans van zwerkbal.

Met Harry Potter: Quidditch Champions heeft Unbroken Studios eindelijk de droom van elke Harry Potter-fan waargemaakt: deelnemen aan het iconische Zwerkbal. Hoewel Hogwarts Legacy een prachtige ervaring bood voor wie altijd al zelf naar Zweinstein wilde gaan, miste het één cruciaal element: de populairste sport in de Tovenaarswereld. Nu wordt die leegte opgevuld en hoe! Dit spel biedt niet alleen een oplossing voor wat fans misten, maar overtreft ook de verwachtingen.

Een van de grootste successen van Harry Potter: Quidditch Champions is dat het niet zomaar een mini-game is binnen een groter geheel. In plaats daarvan krijgt Zwerkbal de volle aandacht die het verdient. Zwerkbal is een chaotisch, maar magisch en gelaagd spel dat je moeilijk kunt vergelijken met iets anders. Het vereist snelheid, behendigheid en strategie, en deze game weet die complexiteit uitstekend te vertalen naar een digitale speelervaring.

Zodra je de game start, word je begroet door Ginny Wemel, die je door een gedetailleerde tutorial loodst. Deze uitleg behandelt de vier verschillende posities in Zwerkbal, zoals Jagers, Drijvers, en Zoekers. Hoewel de game ervan uitgaat dat je al een basiskennis hebt van Zwerkbal, is het leren van de controles het belangrijkste doel van de tutorial. Voor nieuwe spelers die niets van Zwerkbal weten, kan dit misschien een steile leercurve opleveren, maar voor fans van Harry Potter voelt het vertrouwd.

De ontwikkelaars hebben wel enkele aanpassingen gemaakt aan de traditionele Zwerkbalregels, waardoor de game beter in balans is. De Gouden Snaai, die normaal gesproken 150 punten waard is en het spel beëindigt wanneer hij wordt gevangen, is nu slechts 30 punten waard en zorgt niet automatisch voor het einde van de wedstrijd. Dit voorkomt dat andere posities overbodig worden en maakt de wedstrijden spannender, omdat de Snaai meerdere keren kan verschijnen. Teams bestaan ook uit zes spelers in plaats van zeven, met slechts één Drijver, wat zorgt voor een beter evenwicht in de PVP-wedstrijden.

Hoewel de vliegende sport op het eerste gezicht lastig lijkt door de gevoeligheid van de besturing, blijkt na een beetje oefening dat dit juist de kracht van de game is. De gevoeligheid van de controles maakt het mogelijk om snel te reageren en soepel door de lucht te manoeuvreren. Iedere positie in het spel biedt een andere uitdaging. Zo kunnen spelers die liever niet midden in de chaos zitten, kiezen voor de positie van Wachter, waarbij je je meer op de bal kunt concentreren zonder al te veel rond te vliegen.

Wat Harry Potter: Quidditch Champions bijzonder maakt, is de mogelijkheid om tijdens een wedstrijd van positie te wisselen. Dit geeft spelers de vrijheid om verschillende aspecten van de game te beheersen, afhankelijk van hun speelstijl of voorkeur. Voor de meer competitieve spelers biedt dit een kans om zowel aanvallend als verdedigend op topniveau te spelen, terwijl meer casual spelers zich kunnen focussen op één rol.

Ondanks dat elke wedstrijd in principe dezelfde opzet heeft, weten de ontwikkelaars de game fris en uitdagend te houden. Elk toernooi brengt nieuwe tegenstanders met zich mee die hun eigen speelstijl hanteren. Waar het ene team meer gefocust is op verdedigen, kan een ander team agressiever spelen, waardoor je je constant moet aanpassen. Dit zorgt ervoor dat geen enkele wedstrijd hetzelfde aanvoelt, en je altijd op je hoede moet zijn.

Daarnaast heeft de game een beloningssysteem dat spelers motiveert om door te spelen. In tegenstelling tot veel moderne games bevat Harry Potter: Quidditch Champions geen microtransacties, en alle beloningen zijn te verdienen door simpelweg te spelen. Dit varieert van het vrijspelen van bekende personages zoals Cedric Diggory tot grappige aanpassingen zoals het “Paper Hagrid-masker”, een knipoog naar de oude Harry Potter-games. Deze unlockables zorgen ervoor dat spelers altijd iets hebben om naar uit te kijken.

Een van de grootste verrassingen van Harry Potter: Quidditch Champions is de prachtige visuele presentatie. Terwijl je op de Zwerkbalvelden speelt, word je omringd door adembenemende uitzichten op bekende locaties zoals het Nest van de Wemels en Zweinstein zelf. Wat echter nog indrukwekkender is, zijn de compleet nieuwe weergaven van de toverscholen Klammfels en Beauxbatons. Voor het eerst krijgen spelers een blik op deze mysterieuze scholen, en de aandacht voor detail is overweldigend.

Hoewel Harry Potter: Quidditch Champions een genot is voor fans van de franchise, is het duidelijk dat dit spel voornamelijk gericht is op degenen die al bekend zijn met de wereld van Harry Potter. Voor spelers zonder interesse in de tovenaarswereld of zonder kennis van Zwerkbal, zal de game waarschijnlijk wat minder aantrekkelijk zijn. De charme en aantrekkingskracht van het spel ligt immers in de verwijzingen naar het Harry Potter-universum en de liefde voor het bronmateriaal.

Voor diehard fans is dit echter misschien wel de beste digitale versie van Zwerkbal die er ooit is gemaakt. Het spel is soepel, responsief en boordevol kleine details die fans van het eerste uur zullen waarderen. Het enige wat echt ontbreekt, is de iconische commentaarstem van Lee Jordan en de strenge blik van Professor Anderling.

3.5

Harry Potter: Quidditch Champions is een verrassend en briljant spel dat het Zwerkbal-spektakel perfect naar de gamewereld vertaalt. Met vloeiende besturing, uitdagende gameplay en een prachtig beloningssysteem biedt het alles wat fans van de franchise zouden willen. Of je nu een casual speler bent of een competitieve gamer, er is voor iedereen een rol te spelen. Voor fans van Harry Potter is dit een droom die uitkomt, en de prachtige omgevingen en subtiele verwijzingen maken het een waardige toevoeging aan het franchise-universum. Het spel is een eerbetoon aan de magie van Zwerkbal en biedt een ervaring die je als fan niet mag missen.