Review: Hearthstone: Scholomance Academy

De nieuwste uitbreiding van Hearthstone is Scholomance Academy, het neemt ons mee naar een school voor avonturiers.

Nu Hearthstone’s Year of the Phoenix zijn tweede fase bereikt, hebben we een nieuwe uitbreiding, Scholomance Academy, met 135 nieuwe kaarten en een paar mechanics. Het concept van de uitbreiding zelf is best leuk, omdat het de angstaanjagende World of Warcraft-kerker gebruikt en het verandert in een school van magie, tot een tijd voordat de decaan Kel’Thuzad een verschrikkelijke Lich werd.

Dit betekent dat de nieuwe mechanics en kaarten meestal zijn gemaakt rond het thema van universiteit, studies en magie. Het belangrijkste was dat de Scholomance Academy mij vermaakte en indruk op mij maakte op een manier die we al een tijdje niet meer bij Hearthstone zijn geweest. De meest recente uitbreidingen hadden in hun begindagen ernstige onbalansproblemen, wat resulteerde in frustratie en veel vergelijkbare decks. Dit gebeurt niet met Scholomance Academy, of in ieder geval tot nu toe, aangezien we een groot aantal tactieken, decks en mogelijkheden zien.

Ik heb niet gemerkt dat decks of klassen een duidelijke voorsprong hebben op de anderen, ook al is dit weliswaar te vroeg om de balans van het spel echt te begrijpen. Hoe dan ook, tot nu toe zo goed. Ook heeft Blizzard aangegeven dat ze veel proactiever zullen zijn bij het opnieuw in evenwicht brengen van het spel.

Een van de grootste nieuwe functies in Scholomance Academy zijn de Dual Class-kaarten, die beschikbaar zijn voor slechts twee klassen. Wand Thief is een 1/2 minion die 1 mana kost, en als hij als een combo wordt gegoten, kan de speler een Mage-spreuk ontdekken. Als Dual Class-kaart is Wand Thief beschikbaar voor zowel Mages als Rogues. Hoewel het op papier een geweldige nieuwigheid is, is de waarheid dat Dual Class-kaarten niet echt revolutionair zijn. Soms maken ze games dynamischer en onvoorspelbaarder, zoals in het bovenstaande geval, waarin een Rogue toegang krijgt tot een Mage-spreuk, maar over het algemeen is het feit dat ze beschikbaar zijn voor twee klassen niet echt een probleem.

Een andere nieuwe mechanic is Studies, kaarten die 1 mana kosten en waarmee de speler een spreuk of een minion van een bepaald type kan ontdekken, waardoor de prijs van de volgende kaart die je speelt van dat type met 1 mana wordt verlaagd. De Warrior heeft bijvoorbeeld toegang tot Athletic Studies, een spell die 1 mana kost, en waarmee je een Rush-minion kunt ontdekken uit drie willekeurig gepresenteerde keuzes. Daarna kost de volgende Rush-minion die je speelt je 1 mana minder. Dit zijn erg nuttige kaarten, omdat ze helpen het spel te versnellen zonder je hand daadwerkelijk uit te putten, naast de mogelijkheid om herhaalde kaarten te ontdekken die anders niet mogelijk zouden zijn, zoals het vinden van een tweede Doctor Krastinov of Kargath Bladefist in het geval van de Warrior.

Eindelijk hebben we Spellburst, een nieuw sleutelwoord gevonden in wapens en handlangers. Dit zijn kaarten die in het spel komen met een mogelijk extra effect, dat wordt geactiveerd nadat de speler een spreuk uitspreekt. The Druid’s Gibberling is een 1/1 minion met een Spellburst die een tweede Gibberling oproept. Dit betekent dat als de druïde een spreuk uitspreekt terwijl Gibberling in het spel is, hij automatisch een tweede Gibberling zal oproepen. Dit effect treedt echter maar één keer per kaart op. Spellburst-kaarten bieden grote voordelen, maar je moet ervoor zorgen dat je ze kunt gebruiken. Als het wapen of de minion wordt uitgeschakeld voordat je een spreuk uitspreekt, verspil je het extra effect ervan.

Ik heb genoten van de nieuwe mechanics geïntroduceerd door Scholomance Academy, maar ook van een paar andere originele kaarten. Een van de meest interessante is Sphere of Sapience, een 1 mana 0/4 wapen dat automatisch werkt aan het begin van de beurt van de speler. Deze kaart laat de speler zien welke kaart hij als volgende zal ontvangen en stelt hem in staat deze te houden of naar het einde van de stapel te sturen. Als je het behoudt, blijft alles hetzelfde, maar als je het weigert en een nieuwe kaart krijgt, verliest het wapen 1 duurzaamheid. Dit is een geweldige manier om de stroom van je spel te beheersen, vooral in control decks.

Een andere zeer interessante kaart is de Rogue’s Secret Passage, een spreuk die 1 mana kost en de huidige hand van de speler verandert, voor vijf kaarten die uit zijn stapel worden gehaald. De speler kan deze kaarten dan spelen of laten liggen, en aan het begin van de volgende beurt wordt de nieuwe hand weer verwisseld door de hand die de speler eerder had. Er zijn verschillende vergelijkbare kaarten in Scholomance Academy, en ze lijken meer gewaagde en creatieve mogelijkheden te verkennen.

4.5

Scholomance Academy is een interessante terugkeer voor Hearthstone, en het bevat innovatieve mechanics en een set kaarten die tot nu toe een groot aantal kaartspellen en tactieken in vrijwel alle klassen mogelijk hebben gemaakt. Het is moeilijk te zien hoe de meta-game er over een paar weken uit zal zien, maar voorlopig is Scholomance Academy een van de betere recente Hearthstone-uitbreidingen.