Review: Helldivers 2

Na bijna tien jaar wachten is hier dan eindelijk het vervolg op de originele Helldivers.

Helldivers 2 bouwt voort op het succes van het origineel uit 2015 door de eenvoudige maar opwindende formule van bug-blasting met vrienden aan te passen voor een modern publiek. Arrowhead Game Studios heeft het top-down perspectief vervangen door een derde persoon, maar behoudt toch de hectische, ballistische ervaring van het landen op vijandige planeten, het voltooien van moeilijke missies en het tegen alle verwachtingen in extractie vinden.

In een sterrenstelsel verscheurd door oorlog ben jij en je vrienden Helldivers, de gehersenspoelde beschermers van Super Earth. Jullie worden versterkt door humoristische, afgezaagde aforismen die patriottisme en het belang van democratie benadrukken. Dreigende Automatons en grillige, organische Terminiden bedreigen je manier van leven en hebben zich gevestigd op kostbaar interstellair onroerend goed. Na het verdienen van de stralende cape van ‘vrijheid’ in de bootcamp-tutorial, ga je op pad voor een indrukwekkende verscheidenheid aan pittige missies, variĆ«rend van eenvoudige vernietigingsopdrachten tot complexe herstelmissies voor lanceercodes.

De opwindende onvoorspelbaarheid van Helldivers 2 is zijn grootste troef. Of het nu gaat om uitdagend terrein, gewonde ledematen, slecht weer of een verkeerd gecommuniceerde orbitale aanval die je team in gevaar brengt, je best bedachte plannen vallen altijd op verwoestende, maar hilarische wijze uit elkaar.

De gevechten in Helldivers 2 zijn intens en vloeiend, waarbij de bewegingen van de personages responsief aanvoelen. Of je nu sprint voor je leven of komisch bukt om een aanval te ontwijken, elke actie voelt natuurlijk aan. Het Stratagem-systeem voegt een extra laag strategie toe aan de gameplay, waardoor spelers tijdens gevechten snel vaardigheden kunnen inzetten zoals luchtaanvallen, mijnenvelden en bevoorrading.

Het succes van elke missie hangt af van de samenwerking tussen spelers en het voltooien van optionele doelstellingen. Dit levert beloningen op in de vorm van XP, Requisition, Monsters en Medailles, waarmee spelers hun uitrusting kunnen verbeteren. Het spel biedt ook gratis en premium gevechtspassen, maar deze zijn niet opdringerig en kunnen gemakkelijk worden vermeden.

Helldivers 2 stimuleert teamspel en biedt spelers de mogelijkheid om zich binnen teams te specialiseren. De aanpasbare kit maakt verschillende speelstijlen mogelijk, of je nu de munitiedragende ondersteuning bent of de frontale aanvaller die het slagveld in vlammen zet.

Een uniek aspect van Helldivers 2 is het live-kaartsysteem, waarbij spelers over de hele wereld langzaam kwadranten van planeten bevrijden. Dit versterkt het gemeenschapsgevoel en geeft spelers het gevoel deel uit te maken van iets groters.

4.5

Hoewel de servers enige problemen hebben gehad sinds de lancering, doet dit niets af aan de overweldigende aantrekkingskracht van Helldivers 2. Het is een ruwe diamant met live-service die wacht om ontdekt te worden door spelers die op zoek zijn naar een meeslepende, teamwork-georiƫnteerde ervaring.