Review: Marvel’s Spider-Man

Superheldengames maken zelden zo’n indruk als Insomniacs Spider-Man. Het sublieme gevoel wanneer je door de stad raast, de typische Marvel-personages en Peter Parkers dagelijkse problemen: het zijn dingen waarvan onze Spider-Sense op hol slaat. De game is de zoveelste triomf van Sony’s succesvolle platform.

Niets kan echter tippen aan de Spider-Man die op het punt staat te verschijnen, want deze game is van een compleet ander kaliber. Insomniac Games, die ook verantwoordelijk is geweest voor games als Ratchet & Clank, Resistance en Sunset Overdrive, zit achter deze nieuwe game. Hun doel is vanaf het begin af aan duidelijk geweest, namelijk het maken van de beste Spider-Man game die je ooit zult spelen. Vanaf het moment dat je de game opstart wordt dat ook meteen duidelijk. Alles ziet er fantastisch uit, de game speelt ontzettend soepel en je ziet dat de ontwikkelaars een goed oog voor detail hebben gehad.

In het verhaal van deze Spider-Man game is Peter Parker nog relatief jong, namelijk 23 jaar oud. Op het moment dat de game begint is hij echter al zo’n acht jaar actief als Spider-Man en hij heeft in die tijd een behoorlijke historie opgebouwd met Wilson ‘Kingpin’ Fisk. Op het moment dat de game begint ben je eigenlijk bezig met het neerhalen van deze schurk. Dat houdt dus in dat Peter Parker ondanks zijn jonge leeftijd al redelijk ervaren is en eindelijk in staat is om Kingpin neer te halen.

Zoals we weten heeft het neerhalen van Kingpin door Spider-Man de misdaden in New York City nou niet echt verholpen. De game kent echter een eigen vervolg op deze arrestatie en geeft zo een draai aan het universum. Dit zou voor sommige Spider-Man aficionados wellicht tegen het zere been kunnen zijn, maar maak je geen zorgen. Het doel van Insomniac was simpelweg een goede Spider-Man game maken vanuit hun eigen perspectief, waarin ze van Marvel ook de vrijheid hebben kregen. Je zult verhaallijnen van bepaalde schurken tegenkomen die niet helemaal kloppen binnen de tijdlijn van Spider-Man, maar dat zal de gemiddelde speler waarschijnlijk niet eens opvallen.

Op het moment dat de speler de besturing in handen krijgt, slingert Spider-Man direct tussen de gebouwen. Tot het eind aan toe verveelt dat geen moment. De held glijdt vlak boven het drukke verkeer, duikt van de hoogste wolkenkrabbers af, rent tegen muren op en maakt wat overdreven maar superstijlvolle salto’s.

Het gebeurt niet vaak dat alleen al de beweging in een grote openwereldgame zo veel plezier geeft. De setting ondersteunt dat gevoel. Net als in de films en stripboeken leeft Spider-Man in New York. Daar gaat toevallig regelmatig de zon bijna onder, zodat het licht prachtig tussen de gebouwen valt. De game is een plaatje. De soepelheid en de details van Spider-Man’s bewegingen maken dat plaatje af.

In deze wereld wordt niet over de oorsprong van de superheld verteld. De makers willen de speler vanaf het allereerste moment als de fantastische Spider-Man laten voelen. De normale moeilijkheidsgraad heet daarom ‘amazing’, de epische muziek klinkt vanaf het moment dat de speler in controle is en Spider-Man slingert en vecht als een pro.

Als je tijdens zo’n rit vijanden tegenkomt, dan spring je daar gelijk op af. Het vechtsysteem in Spider-Man is namelijk heel erg goed. Je kunt gaan knokken, gebruik maken van voorwerpen in de omgevingen om op vijanden te gooien, ze vastplakken met je web-krachten en wanneer zij aanvallen moet je op het juiste moment wegduiken om zo in leven te blijven. Bovendien zijn de vijanden zeer gevarieerd. Snipers schieten je bijna in één keer dood, terwijl je bij andere vijanden onder de benen door moet glijden om ze vervolgens van achteren aan te vallen. Elk gevecht heb ik als een klein feestje ervaren..

De wereld zit vol genoeg met dingen om te doen. De opdrachten worden tijdens het spelen constant uitgebreid, zodat er altijd wel een groepje boeven gestopt moet worden of een andere uitdaging van een bekende superschurk klaarstaat.

Tevens heeft Spider-Man voor de liefhebber een hoop te verzamelen. Er zijn tientallen pakjes te ontgrendelen, waardoor de held niet alleen zijn vertrouwde rood en blauw draagt, maar ook allerlei kostuums uit de films en comics. Elk pakje heeft een speciale kracht. Daarnaast verdient de speler punten om uit te geven aan nieuwe bewegingen voor de gevechten. Dat houdt de game fris.

• 0/10
    Gameplay - /10
  • 0/10
    Graphics - /10
  • 0/10
    Geluid - /10
  • 0/10
    Replay Value - /10

Marvel’s Spider-Man is fantastisch en al zou je niets voelen voor de superheld, dan is deze game alsnog een parel. De gameplay is diepgaand en het verhaal sleept je vanaf het begin tot eind mee op een fantastische reis vol met prachtige momenten en memorabele baasgevechten. De speelbare open-wereld is er één om te waarderen en die is zo levendig en vol met activiteiten, dat Spider-Man tot de top behoort wat betreft open-wereld games. Spider-Man is de beste game onder de Spider-Man games en qua superhelden game is dit eigenlijk ongeëvenaard.