Review: Neverwinter Nights: Enhanced Edition

Neverwinter Nights van Bioware was een fascinerende game en liep destijds jaren vooruit op zijn tijd. Een online georiënteerde community-sandbox vermomd als een traditioneel Dungeons & Dragons-avontuur. Hoewel het er vrij eenvoudig uitziet, verborgen voor de nominale waarde, verborg het grote diepten en veel mogelijkheden voor diegenen die bereid waren om net onder het oppervlak te graven. De game keert, met dank aan de nieuwe stewards van Baldur’s Gate, Beamdog, terug. Neverwinter Nights: Enhanced Edition is nu een beetje opgepoetst voor moderne consoles, mobieltjes en PC’s.

Terwijl de Baldur’s Gate en Icewind Dale-games als grotendeels tijdloze klassiekers worden beschouwd, ruimschoots verbeterd door het moderne likje verf van Beamdog, ziet Neverwinter Nightser wat mooier uit. Zelfs voor zijn tijd was het niet bepaald het leukste van games, en het out-of-the-box hoofdverhaal was een beetje saai, grotendeels vanwege de focus op een personage van één speler – nauwelijks te spelen om de sterke punten van Dungeons & Dragons.

Dat wil niet zeggen dat Neverwinter Nights geen fans heeft, het heeft veel fans, maar het zijn meestal spelers die ofwel begonnen met de uitbreidingen, en degenen die het online speelden met behulp van de uitgebreide toolkit en kerker meestereigenschappen. Neverwinter Nights stond spelers ook toe om hardnekkige werelden te runnen, MMO-lite-stijl, met scripted en respawning-evenementen gemengd met live, DM-run verhaalbogen.

De verbeteringen die aan deze versie van het spel zijn aangebracht, zijn lang niet zo ingrijpend als de andere remasters van Beamdog. Tweaks zijn zo gemaakt dat de gebruikersinterface eleganter is geschaald op schermen met een hogere resolutie, en enkele kleine grafische verbeteringen zijn aangebracht, maar voor beter of slechter is de game zelf grotendeels ongewijzigd ten opzichte van de eerder uitgebrachte versie.

Een ding dat je zeker kunt noemen als een ‘beter’ punt om de game grotendeels ongewijzigd te laten, is volledige achterwaartse compatibiliteit met bestaande Neverwinter Nights-mods, scenario’s en meer. Hoewel sommige van de oude communityhubs zijn uitgevallen of uitgeschakeld, moeten de meeste oude, belangrijke mods toegankelijk zijn met een beetje zoeken. Eén ding waar maar weinig remasters op kunnen bogen, is tien jaar of meer fan-content, functioneel en klaar om vanaf dag nul te draaien.

3.5

Neverwinter Nights: Enhanced Edition heeft potentieel. Het is 2019. Games kunnen absoluut kapot gaan maar krijgen een paar patches en strijden om Game of the Year. Zal dit het geval zijn met  deze game? Nee nooit. Gaat niet gebeuren. Toch niet zoals beschreven. De ontwikkelaar zou elk van deze problemen met een patch kunnen oplossen. Toch is Neverwinter Nights: Enhanced Edition voor een leuke Dungeons & Dragons-like game. Dus, mocht je een fan zijn van dit soort spelen, geef het dan vooral een kans.