Review: Pokémon Paldea Evolved TCG-uitbreiding

Pokémon TCG Paldea Evolved: perfect voor fans, minder ideaal voor verzamelaars.

Deze review is tot stand gekomen in samenwerking met The Pokémon Company.

Pokémon TCG-spelers wennen nu aan het volgende tijdperk van het populaire bordspel. Na jaren van snel en competitief spel met V, VMAX en VSTAR-kaarten uit de Sword & Shield-uitbreidingen, is de overstap naar het vernieuwde ex-systeem verfrissend en spannend gebleken. Gelukkig lijken de mechanieken van ex-kaarten evenwichtiger te zijn dan in de vorige generatie, wat nieuwe strategieën aanmoedigt die verder worden uitgewerkt in de tweede uitbreiding – Paldea Evolved.

Voordat we ingaan op de omvang van Paldea Evolved, is het waarschijnlijk het beste om te bespreken hoe “Paldea Evolved” daadwerkelijk impact heeft op het Pokémon TCG-kaartspel. De Scarlet & Violet-kaarten leggen over het algemeen de nadruk op aanvallen en zetten met een lage energiekost, met talloze vaardigheden die zijn ontworpen om snel energiekaarten te plaatsen en energiekaarten uit de aflegstapel te halen. Het doel van Scarlet & Violet lijkt over het algemeen te zijn om Pokémon snel operationeel te maken, zodat ze snel schade aan tegenstanders kunnen toebrengen

Vreemd genoeg is een van de belangrijkste kaarten uit het Paldea Evolved-deck Iono, een supporterkaart die beide spelers dwingt hun handen onderaan het deck te plaatsen en te vervangen door kaarten die gelijk zijn aan het aantal prijzen in hun hand. In het late spel kan Iono een verlammende zet zijn tegen tegenstanders en wordt het een “must have” voor spelers in elk deck. Iono is die zeldzame trifecta van een kaart waarbij het meerdere Secret Rare-kaarten heeft, relevant is in het metaspeelveld en een populaire vrouwelijke personage bevat, wat heeft geleid tot een piek in zijn waarde.

De lijst verwelkomt verder populaire Paldeaanse toevoegingen zoals Fuecoco, evenals terugkerende favorieten zoals Tyranitar. Echter, de grote kaartenlijst, gecombineerd met meerdere versies van standaard basiskaarten, kan deze set tot een moeilijke keuze maken bij het zoeken naar zeldzame Full Art-kaarten of de nieuwe Tera ex-toevoegingen..

Er zijn nog tal van andere kaarten die waarschijnlijk een grote impact zullen hebben op het metaspeelveld. Er zijn vier nieuwe speciale energiekaarten die spelers meer opties bieden, evenals kaarten die specifiek zijn ontworpen om vaardigheden te annuleren en te verstoren, wat waardevolle ondersteunende Pokémon-kaarten lijken te zijn in bepaalde decks die relevant zijn in het metaspeelveld. Hoewel ik niet de meest deskundige ben op het gebied van de huidige staat van het Pokémon TCG-metaspeelveld, kan zelfs ik zien dat er veel kaarten zijn ontworpen om directe invloed te hebben op krachtige decks en de boel aanzienlijk op te schudden.

Nu we het over de kaarten zelf hebben gehad, moeten we het waarschijnlijk hebben over het bredere probleem van Paldea Evolved: de enorme omvang van de set. Aan de positieve kant is de “officiële” setgrootte slechts 193 kaarten, wat betekent dat er veel minder kaarten zijn om door te spitten en te bepalen wat het meest logisch is voor je deck. De overige 86 kaarten zijn “Secret Rare” kaarten met verschillende kaartstijlen, waarvan de meest populaire “Illustration Rare” kaarten zijn, kaarten met hoogwaardige kunst die de volledige lengte van de kaart beslaat. Illustration Rares (en hun voorgangers, de Alternate Art Rare-kaarten) hebben iets van een revolutie teweeggebracht in het Pokémon Trading Card Game, omdat ze ongelooflijk populair zijn geworden, waarbij fans vaak een hoop geld uitgeven in de hoop hun gewenste zeldzame kaart uit een set te bemachtigen. Het aantal Illustration Rare-kaarten per set is enorm toegenomen sinds ze voor het eerst werden geïntroduceerd in 2019, van slechts 3 Alternate Art Rare-kaarten in de oorspronkelijke Team Up-set tot bijna 50 Illustration Rare en Secret Illustration Rare-kaarten in Paldea Evolved.

Uiteindelijk lijkt het Pokémon Trading Card Game hun ideale balans te hebben gevonden met hun recente sets: veel zeldzame kaarten betekent veel verkopen. Toch vraag ik me af of het aantal zeldzame kaarten in de set een goed ding is. Hoewel de opwinding van het najagen van zeldzame kaarten een groot deel van het plezier van het verzamelen van Pokémon-kaarten is, kunnen de kosten aardig oplopen om alle  “speciale” kaarten te bemachtigen.

De uitbreiding Paldea Evolved van het Pokémon TCG is perfect voor fans van de Paldean Pokédex. Met de mogelijkheid om zeldzame, alternatieve full art kaarten van alle negende generatie starters te verkrijgen, en kansen om een solide basis voor deckbuilding op te bouwen, is het een geweldige optie voor degenen die echt decks willen creëren die de nieuwe gameplay-ervaring bevorderen. Echter, spelers die op zoek zijn naar zeldzame kaarten of de opwinding willen ervaren van het vinden van Full Arts, kunnen teleurgesteld zijn door de lage drop rates waar deze uitbreiding mee lijkt te kampen. Het is zeker een set voor spelers, maar wellicht minder ideaal voor verzamelaars die op zoek zijn naar specifieke kaarten.