Review: Samurai Warriors 5

Samurai Warriors 5 brengt niet veel nieuws op tafel, maar slaagt erin om de beste delen van andere Musou-spellen te combineren voor een echt leuke ervaring.

Samurai Warriors 5 volgt het verhaal van de jonge Nobunaga Oda en Mitsuhide Akechi door de opkomst van Nobunaga, zijn ambitie om Japan te verenigen en uiteindelijk het verraad door de Akechi-clan en de moord op Nobunaga. Hoewel het verhaal de belangrijkste plotpunten van de werkelijke geschiedenis volgt, kun je begrijpen dat het de dingen niet in het meest nauwkeurige licht weergeeft.

Eerlijk gezegd vond ik het heerlijk om de tussenfilmpjes en dialogen te bekijken, meer dan ooit in een eerdere Warriors-game. De meeste tussenfilmpjes bevatten personages die gewoon rondhangen en hun vlakten bespreken, maar het voegt veel geweldige karakterisering toe. Ik werd verliefd op veel personages waarvan ik nooit had gedacht dat ik er iets om zou geven, en het leren wie ze in de geschiedenis waren, maakte het des te spannender.

Een leuke toevoeging waar ik dol op was, waren de laadschermen. Terwijl het spel wordt geladen, krijg je constant bio’s over de werkelijke historische figuren die je in het spel tegenkomt en welke rol ze elk speelden tijdens deze verontrustende tijd van de Sengoku-periode in Japan.

Naarmate je vordert, zal het verhaal zich uitbreiden en kun je deelnemen aan gevechten die plaatsvonden toen Nobunaga bezig was met een ander gevecht of te ver weg was om een ​​handje te helpen. Na een paar hoofdstukken ontgrendel je de campagne van Mitsuhide Akechi en bekijk je het verhaal vanuit zijn perspectief.

Degenen die eerder een Warriors-game hebben gespeeld, weten precies waar ze aan beginnen. Je selecteert een personage uit het enorme aantal speelbare helden en schurken van de games, en je gaat ten strijde tegen duizenden vijanden in hack-and-slash-melee-gevechten.

Het is een eenvoudig spel dat je op de een of andere manier weet vast te houden en je urenlang te laten spelen. In tegenstelling tot eerdere Warriors-spellen, beperkt de verhaalmodus je deze keer tot specifieke personages die een rol speelden in een specifiek gevecht. Voor het grootste deel neem je de controle over Nobunaga, maar in sommige missies neem je de controle over andere personages onder Nobunaga’s bevel.

Je kunt natuurlijk teruggaan en gewiste missies opnieuw spelen in de Free-Roam-modus, zodat je kunt spelen met wie je maar wilt, maar het verhaal is altijd gebonden aan specifieke personages. Zoals verwacht, ga je door golven van vijandige grunts met normale aanvallen die je vervolgens kunt combineren met speciale aanvallen om nog krachtigere aanvallen uit te voeren.

Vijandelijke generaals zijn deze keer geen push-overs, omdat ze een aantal krachtige aanvallen kunnen uitvoeren waardoor je weg kunt rennen om gezondheid te vinden als je niet oplet. Ze kunnen ook je aanvallen afslaan, waardoor je wijd openstaat voor aanvallen. In eerdere Warriors-spellen waren generaals ontworpen om harder te slaan met grotere moeilijkheden, dus als je ziet dat ze wat meer unieke vaardigheden en strategieën aan je tegenstanders toevoegen, worden de ontmoetingen spannender.

Er zijn een paar nieuwe toevoegingen aan de gevechten van het spel. De grootste zijn de vaardigheden. Deze vaardigheden hebben elke keer dat je ze gebruikt cooldowns, maar veranderen het spel, vooral als je op moeilijkere moeilijkheidsgraden speelt. Alle personages ontgrendelen dezelfde vaardigheden om hun aanval, verdediging, snelheid en specifieke vaardigheden te verbeteren voor het type wapen dat wordt gebruikt.

Deze wapenvaardigheden voegen wat meer strategie toe aan het spel, omdat ze attributen hebben die zijn ontworpen om specifieke soorten vijanden uit te schakelen. De Helm Splitter-vaardigheid is speciaal ontworpen om vijandelijke schilden te vernietigen. Waardoor het nuttig is in je missievoorbereiding om de vaardigheid uit te rusten en een personage te selecteren dat deze vaardigheid kan gebruiken.

Dit is slechts één voorbeeld van de vaardigheden die u kunt verwerven. Je zult te maken krijgen met speciale groepen boogschutters en specifieke aanvallen uitvoeren die op jou zijn gericht. Spearman zal je aanvallen constant onderbreken en afstand in hun voordeel gebruiken. Het zijn dit soort vijanden die je moet selecteren welk type vaardigheden je specifiek wilt uitrusten.

In het begin was ik woedend, omdat ik constant van een afstand werd geplukt door boogschutters, maar ik vond al snel een manier om met hen om te gaan. Het werd zelfs zo veel belangrijker voor mij om tijd door te brengen in het voorbereidingsmenu en mijn doelstellingen te bekijken om te zien wat me in de missie te wachten staat. Geloof me; je wilt geen gevecht aangaan waarbij je omringd wordt door boogschutters of schutters zonder enige echte manier om hun constante aanval te overwinnen.

Het is jammer dat elk personage in wezen dezelfde vaardigheden ontgrendelt, omdat het de uniciteit van elk personage wegneemt. Dit is hetzelfde voor wapens. Personages die dezelfde wapens gebruiken, zoals een boog of een Kitana, hebben allemaal dezelfde aanvalsanimaties en speciale aanvallen. Je krijgt een paar varianten in animaties, maar 90% van de aanvallen zien er hetzelfde uit en zijn gekoppeld aan wapens in plaats van personages. De reden hiervoor is dat je nu kunt veranderen welke wapens een personage hanteert. Moe van het gebruik van een speer, kun je overschakelen naar een boog.

Elke fase beloont je met vaardigheidspunten en wapen-EXP. Door je wapens te levelen, word je er vaardiger in en kun je krachtigere bouwen en betere edelstenen uitrusten die verschillende bonussen opleverden, zoals je wapen insluiten met vuurschade, extra aanvalsschade of snellere cooldowns voor je vaardigheden.

Met vaardigheidspunten kun je attributen en stat-boosts ontgrendelen van een bolrastersysteem. Het is een leuk systeem, maar elk personage deelt deze vaardigheidspunten. Je kunt dus ongeveer 60 vaardigheidspunten krijgen van een missie, maar je moet beslissen aan welke van je 20 of zo personages je die vaardigheidspunten wilt geven.

Het is geweldig dat je vaardigheidspunten kunt uitgeven aan al je personages in plaats van ze achter een specifiek personage te laten opsluiten. Hiermee kun je personages upgraden die je misschien niet graag gebruikt en anderen die je graag gebruikt, maar die niet noodzakelijk vaak genoeg in het verhaal voorkomen om ze te gebruiken. Het blijft geüpgraded en geüpgraded voor de tijd in het verhaal, waar je ze opnieuw kunt gebruiken en je je geen zorgen hoeft te maken dat ze onderontwikkeld zijn.

Met Samurai Warriors 5 kun je je eigen kasteel bouwen, maar het is niets waar je naar kunt staren, omdat het meestal allemaal op menu’s is gebaseerd. Om je kasteel te verbeteren, moet je verschillende winkels in het spel upgraden. Deze winkels kunnen worden opgewaardeerd met materialen zoals hout, metaal en stof. Upgraden van winkels biedt een groot aantal voordelen. Nieuwe wapens upgraden en maken en nieuwe rijdieren kopen uit de stallen.

Er zijn twee manieren om aan de materialen te komen om deze winkels te upgraden. Je kunt ze in de winkel kopen voor goud, of je hebt deelgenomen aan de Citadel-modus. In deze modus verdedig je je kasteel tegen binnenvallende troepen met verschillende doelen om te voltooien. Afhankelijk van hoe goed je ranking is tijdens de missie, hoe groter de beloningen die je verdient.

De modus biedt veel herhalingswaarde omdat je twee verschillende personages kunt spelen en op je gemak kunt wisselen. Je verdient ook relatiepunten als de twee personages een relatie delen. Zodra je genoeg punten hebt verzameld, ontgrendel je speciale scènes tussen de twee personages, waardoor je hun relaties beter kunt bekijken.

Grafisch is de esthetiek van Samurai Warriors 5 een lust voor het oog, en de personagemodellen, hoewel enigszins flamboyant, zijn een stuk kleurrijker dan eerdere inzendingen. De soundtrack is een andere aangename verandering, waarbij traditionele Japanse volksmuziek wordt gemengd met de gevestigde rock-soundtrack.

Het is echter niet allemaal goed. Samurai Warriors 5 heeft opnieuw last van constante pop-up van vijanden op het scherm; er waren genoeg momenten waarop ik een gebied betrad waar geen vijanden te zien waren, alleen voor hen om een ​​paar seconden later in de honderden te verschijnen.

Positief is dat ik nooit vertraging of framedrops tegenkwam door de constante golven van vijanden die ik neerhaalde, wat een groot probleem was in eerdere Warriors-titels.

4

De Warriors-franchise heeft altijd een sterke aanhang gehad en Samurai Warriors 5 houdt die aanhang in stand. Met een vermakelijk verhaal, sterke karakteriseringen en een prachtige art-stijl met celschaduw, is Samurai Warriors 5 de beste inzending in de franchise in lange tijd. Als je nog nooit interesse hebt gehad om in een Warriors-titel te springen, is Samurai Warriors 5 de beste tijd om in te stappen en te zien wat deze games zo verslavend en leuk maakt.