Review: State of Decay 2

State of Decay verscheen een aantal jaren geleden voor de Xbox 360 en kwam vervolgens naar de PC. De game was een aardige hit. In State of Decay was je bezig om je community op te bouwen terwijl je moest survivallen in een wereld vol met zombies. Undead labs en Microsoft komen nu met State of Decay 2. Het tweede deel borduurt voort op de sterke vlakken van de eerste State of Decay.

State of Decay 2 gooit je net als in het eerste deel in een openwereld waar de samenleving in elkaar is gestort door een verwoestende zombie-uitbraak waar de laatste overlevenden van de mensheid nieuwe gemeenschappen moeten oprichten. De game geeft de speler vanaf het begin lastige keuzes. De eerste is het kiezen van een tweetal onwaarschijnlijke overlevenden waarmee je de game begint in een groep van vier duo’s. Elk koppel heeft zijn eigen achtergrondverhaal dat vertelt hoe ze samenkwamen en verschillende willekeurig geselecteerde vaardigheden.

Je begint met drie overlevenden in je groepje, waarvan jij er een kunt besturen. Zodra je een veilige plek hebt gevonden om tijdelijk te verblijven, begint het spel. Het draait vooral om overleven en dat doe je door allerlei grondstoffen, wapens, medicijnen en nog veel meer te verzamelen. Natuurlijk wordt je hierin gehinderd door een eindeloze hordes aan zombies, die alles op het spel zetten om jou te pakken.

Jij bent de leider van het groepje en je moet met verschillende dingen rekening houden doordat de game verdeeld is in twee helften. De praktische kant: je mensen moeten er op uit trekken en naar hulpmiddelen en -materialen zoeken om te overleven. Daarnaast is er de managementkant van de gemeenschap die vereist dat je faciliteiten bouwt voor je bewoners en de middelen gebruikt die je hebt verzameld.

Overlevenden neigen meestal naar een van deze specialisaties. Zo heb je soldaattypes die vanzelfsprekend meer geschikt zijn om er op uit te trekken en ‘professionals’ die je tegenkomt, zoals dokters, zijn beter voor het managen van je gemeenschap. De beschikbare informatie over je thuisbasis en bewoners heeft beduidend veel diepgang met  statistieken van het verbruik van middelen tot de stemming van personages.

Dit betekent dat er ook wat gebouwd moet worden aangezien je mensen ergens moeten slapen en eten nodig hebben om te overleven. Het bouwmenu zelf is behoorlijk intuïtief, zo niet eenvoudig. Elke stek heeft gebieden die je kunt bebouwen en door hier op te klikken verschijnt er een menu met de beschikbare faciliteiten. Wat echter vaak mist is een duidelijke uitleg van hoe de meer verfijnde bouwmechanieken werken, dat is namelijk niet altijd heel duidelijk.

Ook kun je de game nu eindelijk in co-op kunt spelen. Drie van de vier spelers zijn dan wel ‘te gast’ bij de speler wiens game je joined, en lopen dus rond in zijn wereld, in zijn basis en tussen zijn overlevenden. Je kan je daardoor afvragen waarom je coöperatief zou spelen, omdat je alleen wat snuisterijen mee kan nemen naar jouw eigen wereld. De kostbare rugzakken met belangrijke middelen voor je basis sta je af aan de basis van speler een.

Grafisch is de game goed. De Unreal 4-engine wordt goed benut en weet zo af en toe een puik plaatje op te leveren, hoewel het wel een lege en soms toch ook wel eentonige bedoeling is. De audio is prima, de dialogen zijn op orde en de muziek is sfeervol.

State of Decay 2 is nu verkrijgbaar voor de Xbox One en PC.

4

Al met al is State of Decay 2 een waardige opvolger. Tussen alle zombie games van nu weet State of Decay 2 zich te onderscheiden van de rest. De game doet het namelijk anders. Daarnaast is de co-op leuk maar had het beter uitgewerkt kunnen worden aangezien je alleen ‘te gast’ bent in de wereld van speler wiens game je joined. Grafisch ziet de game er prima uit en ook de geluiden en dialogen zijn prima uitgewerkt. State of Decay 2 is een aanrader voor iedereen die fan is van het zombiegenre.