Review: Sword Art Online: Fractured Daydream

Sword Art Online: Fractured Daydream is het nieuwste hoofdstuk in Kirito’s saga, met epische co-op gameplay en fan-favoriete personages.

Sword Art Online is altijd een opvallende verschijning geweest binnen het Isekai-genre, met zijn unieke twist waarbij personages in een dodelijke videogame vastzitten. In plaats van traditionele fantasiewerelden met elfen en avonturiersgilden, dompelt SAO ons onder in een digitale wereld waarin elke fout fataal kan zijn. Sword Art Online: Fractured Daydream volgt deze formule, maar voegt een complex verhaal toe dat zowel verwarrend als boeiend is. Wat de game echter echt doet schitteren, is de uitstekende gameplay en de spannende co-op mogelijkheden.

Fractured Daydream speelt zich af na de gebeurtenissen in ALO, GGO, Alicization en andere bekende SAO-verhalen. Dit keer krijgen we een soort Avengers: Endgame van SAO, waarin nostalgie centraal staat en we geliefde (en minder geliefde) personages opnieuw tegenkomen. Natuurlijk kan geen SAO-verhaal zonder een levensbedreigend probleem; anders zou het gewoon een groep tieners zijn die een spel spelen zonder enig risico. En laten we eerlijk zijn, waar blijft dan de spanning?

Al snel wordt duidelijk dat er iets niet in de haak is. Kirito en zijn vrienden bevinden zich in een ogenschijnlijk normale sessie in ALO, maar al snel duikt Quinella op, de beruchte vijand uit de Alicization-arc. Haar onverwachte verschijning, en nog vreemder haar vriendelijke houding, zorgen voor verwarring. Niet lang daarna herstelt ze haar oorspronkelijke vijandige houding en valt Kirito aan, terwijl ze hem vertelt dat hij zijn herinneringen moet terugkrijgen en dat er iets vreemds in de wereld gaande is.

Dit is waar de plot van Fractured Daydream verwarrend begint te worden. Het verhaal draait om een bug in de Galaxia-update, die de natuurlijke wetten in de digitale wereld verstoort en gebeurtenissen uit het verleden kan recreëren. Hoewel dit zorgt voor interessante situaties waarin personages en gebeurtenissen uit het verleden terugkeren, voelt de uitleg soms vergezocht en moeilijk te geloven.

De gameplay in Fractured Daydream is waar de game echt schittert. Personages zijn onderverdeeld in verschillende klassen zoals Fighter, Mage, Tank en Support, elk met unieke vaardigheden. Kirito heeft bijvoorbeeld zijn kenmerkende Dual Wielding en Admin Mode, terwijl andere personages zoals Leafa en Quinella kunnen vliegen. GGO-spelers hebben hun eigen schietmechanieken, wat een leuke afwisseling biedt binnen het zwaard- en magie-gebaseerde gevechtssysteem.

Een van de hoogtepunten is het strategische gevechtssysteem. Je kunt tot vier personages kiezen en tussen hen wisselen tijdens gevechten. Dit maakt het mogelijk om bijvoorbeeld een Mage te gebruiken voor area damage, terwijl je met een Support je team geneest. Elk personage heeft zijn eigen sterktes en zwaktes, wat een soort Pokémon-achtige ervaring biedt waarin je vijanden moet bestuderen om hun zwakke punten te ontdekken.

Het vechten tegen eindbazen is waar de game echt de magie van de anime vastlegt. De Switch Attacks, waarbij je bijvoorbeeld Kirito en Asuna samen een krachtige aanval kunt laten uitvoeren, zorgen voor een adrenalinestoot die doet denken aan de epische gevechten uit de serie.

Voor co-op fans biedt Fractured Daydream een van de beste multiplayer ervaringen sinds Granblue Fantasy: Relink. In de co-op modus kunnen tot wel 20 spelers samenwerken, verdeeld in teams, om missies te voltooien of eindbazen te verslaan. Dit zorgt voor een intensieve en spannende speelervaring, vooral wanneer je met een groot team probeert een gigantische eindbaas neer te halen.

Naast het plezier van samen spelen, is het ook essentieel om co-op te doen om betere uitrusting en kleding voor je personages te verzamelen. Het spel biedt bovendien een handige optie om snel de beste uitrusting voor je personages te kiezen, wat ideaal is voor spelers die niet eindeloos willen sleutelen aan hun builds.

Ondanks de vele positieve aspecten van de gameplay, zijn er enkele technische problemen die het spelplezier kunnen verminderen. Het richten op vijanden is soms lastig, vooral als de camera moeilijk meewerkt. Dit kan frustrerend zijn, vooral in snelle gevechten waar precisie cruciaal is. Ook de bediening tijdens Switch Attacks werkt niet altijd even soepel, wat soms resulteert in gemiste kansen tijdens belangrijke momenten in een gevecht.

Desondanks is het bewonderenswaardig dat de game vrijwel geen frame drops of visuele glitches heeft, zelfs niet tijdens intensieve co-op sessies met meerdere spelers en magische aanvallen die overal op het scherm verschijnen.

Sword Art Online: Fractured Daydream is een game die vooral de fans van de serie zal aanspreken. Het verhaal zit vol fanservice, met de terugkeer van iconische personages en scènes, en het voortdurende uitbreiden van Kirito’s harem van vrouwelijke personages. Hoewel de plot soms verwarrend en vergezocht is, is het ook vol nostalgie en actie, wat het een vermakelijke ervaring maakt voor diegenen die zich willen onderdompelen in de SAO-wereld.

4.5

Hoewel Fractured Daydream een complexe en soms verwarrende verhaallijn biedt, maakt de sterke gameplay dit ruimschoots goed. Of je nu geniet van de strategische gevechten, de co-op mogelijkheden of gewoon wilt herbeleven wat SAO zo bijzonder maakt, deze game is een liefdevolle ode aan het universum van Sword Art Online. Voor zowel nieuwe spelers als diehard fans is dit een avontuur dat de moeite waard is om te beleven.