Review: The Crew 2

Het is alweer ruim drie jaar geleden dat Ivory Tower met een vrij unieke racegame op de proppen kwam, The Crew. Een racegame waarin je de gehele Verenigde Staten tot je beschikking had om in te doen en laten wat je maar wilde, weliswaar op vier wielen. De ontwikkelaar is nu terug met een vervolg en die gooit het roer radicaal om. Geen undercover praktijken meer, geen politie achtervolgingen meer en ook niet langer ben je beperkt tot vier wielen.

Als er één ding is waar The Crew 2 in excelleert, is het een gevoel van vrijheid. Deze openwereldracegame laat de speler vrij rondreizen door de Verenigde Staten om wedstrijden te winnen in auto’s, boten en vliegtuigen. Het spel lijkt zelf niet te snappen wat zijn sterkste kanten zijn en technisch wil het allemaal niet zo vlotten.

Net als in het eerste deel is er een verhaal. In plaats van een duister bedoeld The Fast and the Furious-achtig plot met illegale straatracers, is er dit keer gekozen voor een soort reality-tv-programma, waarbij deelnemers met het winnen van races fans en geld moeten verdienen.

Helaas is het verhaal vreselijk knullig verteld. Personages doen geforceerd hip en stoer, op een manier die vooral tenenkrommend is. Het is alsof een vijftiger in een driedelig kostuum straattaal probeert te gebruiken.

Vanaf het eerste uur is alle grond begaanbaar, dus je hoeft niet gestaag delen van de wereld vrij te spelen. Je kunt wanneer je maar wilt eindeloos rondrijden tot voorbij de horizon en dat maakt The Crew 2 heel bijzonder. Mensen die het eerste deel hebben gespeeld weten al hoe dit voelt, maar ook voor hen is er genoeg nieuws te beleven. Ubisoft Ivory Tower heeft namelijk niet simpelweg de boel gekopieerd en daarmee de kous afgedaan, maar het bestaande concept flink uitgebouwd.

Ten eerste is de VS opnieuw nagemaakt, weliswaar in een geslonken versie, en is deze gevuld met allerlei nieuwe activiteiten en zo gemaakt dat alle disciplines over de hele kaart verspreid zijn. Denk bijvoorbeeld aan met zo’n hoog mogelijke snelheid langs zogeheten meet points sjezen, beroemde locaties op de gevoelige plaat vastleggen en ontsnappen uit een bepaalde zone voor de timer om is.

Wat betreft het aantal disciplines is er ook een flinke sprong gemaakt met het tweede deel, want je krijgt de mogelijkheid om aan races mee te doen binnen vier takken van sport: Pro Racing, Street Racing, Offroad en Freestyle. Elke tak – in de game spreken ze over families – kent drie of vier eigen disciplines met races verspreid in heel Motornation. Zo is Pro Racing onderverdeeld in Powerboat, Touring Car, Air Race en Alpha Grand Prix.

Als je gaat verkennen, dan heb je de optie om hier en daar upgradecrates te scoren, die in de omgeving vrij verspreid liggen. Je kunt ze dan als een soort schatzoektocht gaan proberen te vindne. Upgrades krijg je echter ook door races te voltooien. Naast het geld om nieuwe wagens te kopen kun je zo ook telkens je bestaande bak steeds beter maken. Het is een simpel systeem en bij veel andere games ook gebruikt, maar als het werkt, dan hoor je ons niet klagen.

The Crew 2 is een game die je altijd online moet spelen. Dat heeft voordelen zoals de mogelijkheid om andere spelers tegen te komen en daarmee lekker te racen. Het heeft ook een vervelend nadeel. Elke keer dat je je console vanuit standby-modus opstart moet je de game weer inladen en dat duurt nogal een tijdje. Daarmee is de game eigenlijk niet geschikt om even snel een half uurtje te spelen en dat is toch wel jammer.

3

The Crew 2 weet niet de potentie te benutten die wij er in zien, maar dat neemt niet weg dat het een erg leuke arcade-racer blijft die ook nog eens barst van de content. De verschillende disciplines maken het daarbij een gevarieerde game waar je lange tijd plezier van kunt hebben. Wij hebben dan ook een erg dubbel gevoel bij onze beoordeling, want als Ubisoft het spel net zo blijft ondersteunen als het eerste deel, dan zullen een hoop van bovengenoemde problemen opgelost gaan worden. Zo ver is het nog niet, maar het is wel een kanttekening die we willen maken. De kans is groot dat er over een paar maanden nog een of twee sterren bij op kunnen.