Review: Tiny Tina’s Wonderlands

Tiny Tina’s Wonderlands is een fantastische spin-off die alles weet te combineren wat Borderlands geweldig maakt.

Tiny Tina’s Wonderlands is de beste game van Gearbox Software. Gebouwd op de succesvolle Borderlands-formule van de studio, voegt deze ervaring een grillig element toe aan de bekende looter-shooter-sensaties en levert je zoveel vuurkracht binnen je vingertoppen dat je zou denken dat je de Infinity Gauntlet droeg. Aangekoekt in dwaasheid en altijd proberend om je aan het lachen te maken, raakt Wonderlands met een uitgesproken charme en gaat zorgvuldig om met zijn personages en wereld, waardoor je je met beide bezighoudt op een reis die ik niet wilde beëindigen.

Vanaf het begin van het spel leren we dat Tiny Tina, de steunpilaar van Borderlands, een paar van haar vrienden heeft uitgenodigd om Bunkers & Badasses op tafel te spelen, wat in wezen de Borderlands-versie van Dungeons & Dragons is. Tina is de Dungeon Master van het spel en jij bent de nieuwste rekruut van het feest – een held van jouw ontwerp, tot en met de diepgaande vaardigheden en gezichtskenmerken.

Er ontstaat onmiddellijk een speelse chemie tussen Tina en haar vrienden, die elk met humor gevuld geklets en het gevoel dat ze elkaar goed kennen, brengen. Tina wordt opnieuw op briljante wijze tot leven gebracht door Ashly Burch, die goed speelt met de onvoorzichtige avontuurlijke kwaliteiten van Captain Valentine, de strikte, door regels gestuurde begeleiding van robot Frette en de oneerlijke en gemene deugden van de Dragonlord. Deze krachtige persoonlijkheden vermaken vaak en maken speuren tot een absoluut hoogtepunt, omdat je nooit weet hoe ze op de situatie zullen reageren. Het verhaal stuitert tussen Tina en haar cohorten die aan de bordspeltafel zitten om het volgende hoofdstuk in het avontuur te bespreken, en je personage dat het verzint en naar dat scenario reist, een punt waar de speler de controle krijgt.

Tina heeft de meeste invloed op de zoektocht en kan haar goddelijke krachten gebruiken om deze op elk moment te veranderen. Met haar verbeeldingskracht voorop, kan ze een gewoon bos veranderen in een magisch paddenstoelenkoninkrijk – een verbluffende visuele transformatie die je ziet terwijl je door de omgeving rent. Je groepsleden hebben ook invloed op de wereld en kunnen hun personage voorstellen om iets te doen om een ​​uitdaging te overwinnen, zoals Valentine die een ophaalbrug romantiseert om hem open te maken of het team dat collectief uitzoekt hoe een kaaskrul van het bord kan worden verwijderd. De situaties zijn vaak maf, mooi geschreven en leuk om tot het einde door te kijken.

De missies trekken je naar binnen met humoristische opstellingen en schitteren in gevechten, en geven goede redenen om alles wat je in je arsenaal hebt los te laten. De overdaad aan wapens van Borderlands is springlevend in Wonderlands en wordt verbeterd met de brede selectie van spreuken. Het vuurgevecht is zeer gepolijst en voelt aan als Borderlands, maar pakt meer uit door de fantasie-elementen. In een strijd tegen landhaaien wisselde ik bijvoorbeeld het gebruik af tussen een kruisboog die explosieven afvuurde en een zuurgeweer dat vijanden aan elkaar bond in een kleverige spray. Mijn lieveling wyvern spuugde vuur op deze vijanden toen het het slagveld opvloog, en ik voegde elementaire chaos toe aan de mix door elektrische kraaien met mijn vingertoppen af ​​te vuren. Als een tegenstander deze waanzinnige aanval op de een of andere manier overleefde, zou ik ze kunnen verpletteren met een enorme hamer die een aardbeving veroorzaakt.

De buit die vijanden laten vallen, kan uitrustingen en benaderingen van gevechten volledig veranderen. De meeste wapens zijn ontzagwekkend uniek en combineren fantasie-tropes met moderne wapens om iets te creëren om te aanschouwen. De verwoesting die de zeldzamere wapens ontketenen, geeft voldoende stimulans om omgevingen af ​​te speuren naar geheime voorraadplaatsen en nevenactiviteiten uit te voeren. Ik vond het ook leuk om in kleinere op golven gebaseerde kerkers te duiken om items te verdienen die nog grotere geheimen ontgrendelen. Dankzij soepele platformmechanismen en slim verborgen gebieden is het verkennen van de wereld erg leuk. Er is genoeg om je bezig te houden, inclusief verhaalrijke zijmissies die met je meegroeien en nooit te gemakkelijk worden, en een geweldige post-game kerker genaamd de Chaos Chamber die elke keer dat je hem betreedt verandert. Deze eindeloze handschoen is een leuke manier om levels uit te werken en de Myth-rang te ontgrendelen.

Het DNA van Borderlands is herkenbaar in de meeste Wonderlands, behalve in de bovenwereld, die meer gemeen heeft met een oud Final Fantasy-spel. Het gezichtspunt verandert van first person naar isometrisch wanneer je het betreedt, en je kunt niet langer vechten. De overworld verwijdert de meeste downtime die wordt ervaren in de Borderlands-spellen. Je beweegt snel tussen gebieden en binnen enkele seconden kun je aan elke activiteit deelnemen. De bovenwereld heeft veel geheimen, net zoveel humor, en kan de voortgang uitstekend in kaart brengen, zodat je weet wat je hebt bereikt en nog moet opruimen.

Het coöperatieve spel van Wonderlands kan niet beter en biedt een ervaring waarbij iedereen op gelijke voet staat op het slagveld. Net als Borderlands 3, zal een speler van level 5 een vijand van level 5 tegenkomen, terwijl diezelfde vijand level 20 leest voor een speler van level 20 – wat betekent dat je niet hoeft te grinden voor XP of vermogensniveau om met vrienden te spelen. Spelers kunnen ook bepalen hoe de buit wordt verdeeld, zodat iedereen zijn eigen drops kan krijgen of kan delen. Crossplay en split-screen worden beide aangeboden, maar ik kreeg tijdens mijn review ook niet de kans om uit te checken.

4.5

Wonderlands is van begin tot eind vrolijk en leuk en biedt een lonend avontuur vol gekke personages, fantasierijke bazen en een geweldig gevoel van eigendom over je personage door dit alles. Zelfs met een van de meest geliefde personages van Borderlands die de aanval leidt, voelt deze ervaring als het begin van iets nieuws: een zeldzame spin-out van een bestaande serie die net zo veel aandacht verdient. Als iemand die veel Dungeons & Dragons heeft gespeeld, vond ik het geweldig hoe vaak Wonderlands me deed denken aan het gooien van een 20-zijdige dobbelsteen met vrienden. Het is een liefdesbrief aan creativiteit ter plaatse en vrienden die van elkaars gezelschap genieten in een fantasiewereld.