Review: Until Dawn

Herbeleef een horror meesterwerk met de remake van Until Dawn.

Supermassive Games staat bekend om hun meesterwerken binnen het horrorgenre, waarbij ze telkens subgenres verkennen om unieke verhalen te vertellen die doen denken aan de klassieke horrorfilms. Until Dawn is daarbij een absoluut hoogtepunt. Dit besluitvormingsspel, met zijn sterrencast en beklemmende sfeer, wist spelers diep te raken en werd een doorslaand succes. Nu, negen jaar later, komt Ballistic Moon met een remake van dit icoon, ditmaal met de kracht van Unreal Engine 5 en subtiele verbeteringen. Maar kan deze heruitgave de magie van het origineel opnieuw vangen, of zal het bezwijken onder de druk van zijn eigen nalatenschap?

Until Dawn speelt zich af in een afgelegen hut in de bergen. Je volgt een groep vrienden die elkaar na een jaar opnieuw ontmoeten, nadat een tragisch ongeval waarbij de tweelingzusjes Beth en Hannah omkwamen, plaatsvond. Josh, de broer van de tweeling, nodigt de groep uit om het verlies te verwerken en tot rust te komen. Het verhaal lijkt op het eerste gezicht conventioneel, maar de ontwikkelaars spelen slim met horrorclichés, wat leidt tot verrassingen en angstaanjagende momenten. Until Dawn combineert op briljante wijze psychologische horror, bovennatuurlijke dreiging en slasher-elementen, wat zorgt voor een gevarieerde horrorervaring.

Hoewel de kern van het verhaal trouw blijft aan het origineel, bevat de proloog nieuwe toevoegingen die de tragische gebeurtenissen aan het begin van het spel verder uitdiepen. Daarnaast zijn sommige scènes opnieuw ontworpen, wat de game een moderne uitstraling geeft. Dit alles wordt versterkt door een vernieuwde soundtrack die de emotionele reis van de personages perfect begeleidt en de spelervaring naar een hoger niveau tilt.

De game begint met een rustig tempo, waarin je de tijd krijgt om de personages te leren kennen. Ondanks dat de karakters archetypisch zijn, krijgen ze voldoende ruimte om hun persoonlijkheid te laten zien, waardoor je een band opbouwt met ieder van hen. Hoewel sommige personages irritante eigenschappen hebben, maakt hun achtergrond en onderlinge relaties hen interessant, wat elke interactie betekenisvol maakt. Je keuzes beïnvloeden deze relaties en vormen de uitkomsten van het verhaal. Via meters in het menu kun je de band tussen de personages volgen, wat subtiele veranderingen teweegbrengt in dialogen en reacties.

Net als in het origineel kunnen alle personages overleven of sterven, afhankelijk van de beslissingen die je maakt. Dit maakt elke situatie waarin een personage in gevaar verkeert extra spannend, want het lot van je karakter ligt letterlijk in jouw handen. De game signaleert belangrijke beslissingen, maar vaak zie je pas later de gevolgen van een keuze, wat voor een kettingreactie zorgt die het verloop van het verhaal drastisch kan veranderen. Deze vertraging in de consequenties zorgt voor extra spanning, omdat zelfs kleine beslissingen onverwachte en grote gevolgen kunnen hebben.

Actiesequenties worden begeleid door quick-time events die goed zijn uitgevoerd. Het missen van een van deze snelle acties kan ertoe leiden dat je personage een andere route volgt of, nog erger, in een gevaarlijke situatie terechtkomt. Dit verhoogt de spanning en maakt van elke beslissing een zenuwslopende ervaring, wat past bij het beklemmende karakter van de game.

De grafische upgrade die Unreal Engine 5 mogelijk maakt, blaast nieuw leven in deze horrorklassieker. Realistische belichting benadrukt de dreiging die in elke schaduw schuilt, en de personages zien er met hun levensechte animaties en uitdrukkingen realistischer uit dan ooit. Ook de verwondingen van de personages worden gruwelijker en versterken de schokkende doodsscènes die je op dit gestoorde avontuur tegenkomt. Al deze visuele elementen samen zorgen voor een filmische ervaring die voelt alsof je een angstaanjagende, meeslepende horrorfilm binnenstapt.

De vaste camerahoeken uit het origineel, die het spel een voyeuristisch karakter gaven en de cinematografie versterkten, zijn in de remake grotendeels vervangen door een traditionele derde-persoonsperspectief. Dit verbetert de gameplay aanzienlijk, vooral tijdens het verkennen van de omgevingen. Daarnaast zijn de locaties van de verzamelbare totems veranderd en is er een nieuw type totem toegevoegd, wat de game voor terugkerende spelers extra ontdekkingswaarde geeft.

4.5

De remake van Until Dawn blijft trouw aan de essentie van het origineel, terwijl het tegelijkertijd voldoet aan de moderne standaarden van gamen. De verbluffende grafische verbeteringen maken het verhaal meeslepender en de horror intenser. De verbeterde camerahoeken zorgen voor een vloeiendere ervaring tijdens cruciale momenten in het spel. Hoewel de nieuwe inhoud beperkt is voor spelers die het origineel al hebben ervaren, biedt deze remake een onvergetelijke ervaring voor nieuwkomers in het horrorgenre.