Preview: Hades 2

Hades 2 voelt vertrouwt, maar verfrissend aan.

Het nieuwe protagoniste, Melinoë, is voornamelijk op zoek naar oude bekenden uit het vorige deel, gezien de penibele situatie waarin haar broer Zagreus en vader Hades zich bevinden in de onderwereld. De precieze aard van de crisis in de onderwereld blijft mysterieus, maar de schuldige is duidelijk: Chronos, de jongste Griekse titaan en de personificatie van tijd, is ontsnapt uit zijn gevangenis en heeft de hel in zijn greep.

In tegenstelling tot het eerste deel, waarin het doel was om te ontsnappen uit de hel, draait het in Hades 2 om het betreden van de hel als Mel. In deze voorproefversie krijgen we echter slechts een beperkt inzicht, met toegang tot slechts één gevechtsgebied. Na het verslaan van de eindbaas keert Mel in deze testversie terug naar de centrale hubwereld, een kampement.

Hoewel we nog niet veel van de game hebben gezien, biedt de hubwereld toegang tot veel verhaal, personages, dialogen, upgrades en zelfs twee nieuwe wapens. Na vijf uur spelen hebben we een redelijk beeld van wat de game te bieden heeft. Hades 2 lijkt tot nu toe een solide voortzetting, maar dat betekent niet dat het niets nieuws te bieden heeft.

Mel verschilt aanzienlijk van het vorige hoofdpersonage, Zagreus. Ondanks hun gelijkenis en familieband zijn ze op verschillende manieren opgevoed. Terwijl Zagreus vertrouwt op zijn arsenaal aan wapens, beschikt Mel in dit vervolg over magie, waardoor al haar aanvallen gekoppeld zijn aan krachtigere ‘Omega’-varianten.

Om een Omega-aanval uit te voeren, houd je kort een van de drie aanvalsknoppen op de controller ingedrukt. Zo kun je bijvoorbeeld met de Sister Blades, twee kleine zwaarden voor gevechten van dichtbij, de X-knop ingedrukt houden om een krachtige stoot uit te delen, vergezeld van een dash. Deze versterkte aanvallen zijn gekoppeld aan het beheer van mana en vereisen iets meer strategie.

Naast aanvallen heeft Mel ook de mogelijkheid om magie te gebruiken voor andere doeleinden, zoals het vertragen van vijanden met een cirkel om zich heen. Deze Omega-krachten vereisen ook mana en voegen een extra laag van overweging toe bij het beheer van middelen.

Hades 2 introduceert ook een scala aan tijdelijke upgrades, zoals Boons, die de gameplay verrijken en visueel indrukwekkender zijn dan in het eerste deel. Deze upgrades voegen een dynamisch element toe aan gevechten en strategieën.

Hoewel Hades 2 voornamelijk voortbouwt op het succes van zijn voorganger, biedt het voldoende nieuwe elementen en verbeteringen om het boeiend te houden. De testversie belooft een naadloze ervaring, met elk aspect zorgvuldig uitgewerkt en gebalanceerd. Als deze vroege indrukken een indicatie zijn, lijkt Hades 2 klaar om opnieuw indruk te maken en de harten van gamers te veroveren.