Preview: Valheim

Valheim is een meedogenloos RPG- en overlevingsspel voor meerdere spelers dat zich afspeelt in een prachtige vagevuur dat is geïnspireerd op de vikingscultuur.

Voor een game die nog in Early Access zit, is Valheim uitzonderlijk. In slechts één maand tijd is deze survival-RPG een enorm succesvolle indiegame geworden, met meer dan vijf miljoen spelers. Het toont duidelijk veel potentieel op lange termijn. De Viking-setting is een van mijn favoriete instellingen voor elk verhaal, zolang het maar goed wordt gedaan. Bovendien ben ik een grote fan van de Noorse mythologie. Kortom, Valheim is helemaal in mijn straatje.

Het is meteen duidelijk dat het spel creatieve vrijheden neemt en speelt met de mythologie. Odin creëerde een tiende wereld – een die nooit in de mythologie werd genoemd – genaamd Valheim, waar de grootste krijgers van Midgard (aarde) naartoe zouden gaan voordat ze het Walhalla mochten binnengaan. Die krijgers kregen een missie om alle vijanden van Odin te doden, en alleen dan zouden ze een plaats in Valhalla krijgen. Gelukkig zijn ze niet de enigen. Odins raaf Huginn verschijnt op verschillende momenten om advies te geven.

Crafting is een essentieel onderdeel van de gameplay. Het dient ook als een mix van RPG- en overlevingselementen. Hoewel je kleding en wapens uit het menu kunt maken, heb je een werkbank nodig om iets te maken dat met onderdak te maken heeft. Er was een komische saga – humoristisch in ieder geval achteraf – waarin ik uiteindelijk een hele schuilplaats had gemaakt om een ​​nacht door te slapen.

Ik had een bed gevonden en buiten een vuurtje geplaatst. Toen ik probeerde te slapen, meldde het spel me dat er een bed in de buurt van een vuur moest zijn. Nadat ze een bed buiten naast de vuurplaats hadden gezet, zei de game dat het bed een dak erover nodig had. Toen vertelde het me dat het bed te blootgesteld was. Een uur later, en ik had eindelijk vier muren met houtblokken erop, twee deuren en genoeg dak om het bed te bedekken. Dit alles om te zeggen: wees bereid om veel te knutselen en zoveel mogelijk hout en steen te verzamelen.

Ik heb solo gespeeld, maar ik vermoed dat de game het beste is voor multiplayer. Valheim is een harde wereld en vijanden kunnen je gemakkelijk overweldigen als je niet oppast. Een andere speler of twee zou in dergelijke omstandigheden het tij kunnen keren. Of het zou het sterven minder kunnen maken, omdat je niet de enige arme ziel bent die verpletterd wordt door die enorme trol die je tegenkwam in het bos.

Over gigantische trollen gesproken, de game gaf me een brute les in paraatheid. Tijdens het verkennen ontsnapte ik aan twee Greydwarves – vijanden die in het begin te machtig waren om te vechten – en besloot terug te gaan naar mijn kamp. Ik kwam bij een grote rivier waarvan ik dacht dat ik erover kon zwemmen. Tragisch genoeg heb ik de afstand verkeerd ingeschat. In mijn poging om op een rots te klimmen om te herstellen, raakte ik volledig zonder uithoudingsvermogen en verdronk.

Dood in Valheim betekent dat je vaardigheden verliest, evenals je inventaris. Ik had geen speciale vaardigheden om te gebruiken, maar ik had wel volle zakken. De game stelt zelfs voor om extra items in een kist te bewaren voor het geval je doodgaat. Ik had nog niets in een kist gedaan, dus alles wat ik bezat lag op me te wachten in de rivier.

Op weg om mijn voorraden op te halen, zo’n honderd meter van het kamp vandaan, gingen een paar zwakke Greylings ruzie met me maken. Zonder dat ik het wist, wilde een grote trol erin. Terwijl ik de Greylings met mijn machtige Vikingvuisten afweerde, kwam er uit het niets een enorm rotsblok tevoorschijn dat me op mijn hoofd sloeg en me platdrukte. Dat is toen ik een waardevolle les leerde: opnieuw sterven voordat je je spullen van de vorige keer terugkrijgt, zorgt er niet voor dat ze voor altijd verdwijnen. Je kunt je inventaris nog steeds terugkrijgen als u het kunt halen waar je het bent kwijtgeraakt.

Ik heb echter een paar tekortkomingen gevonden. Als je bijvoorbeeld iets bouwt, zelfs als het klein is, blijft het waar je het hebt gebouwd. Als er een manier is om iets te verplaatsen, heb ik het niet gevonden. Ik hoop dat ze die functionaliteit in de toekomst zullen toevoegen.

Visueel duurt het af en toe een paar seconden om alles weer te geven. Hoewel de omgevingen van een afstand prachtig zijn, ziet alles van dichtbij er ruig uit. Hopelijk polijsten ze dat voor de volledige release. Zoals het nu is, ziet het er beter uit – en daarom professioneler – dan andere early access survival games, dus ze zijn al op de goede weg.

Over het algemeen denk ik dat Iron Gate Studios hier iets speciaals heeft. Het is indrukwekkend hoe goed ze in staat zijn geweest om de RPG- en overlevingsaspecten in balans te brengen, zonder dat de een de ander overweldigt. Ik ben nog maar een paar uur bezig en ben niet ver in het verhaal gekomen, aangezien ik het grootste deel van mijn tijd heb besteed aan het maken en verkennen. Er zijn nog zoveel dingen te zien, het is bijna overweldigend. Ik kijk ernaar uit om mijn reis voort te zetten en alles te ontdekken wat Valheim te bieden heeft.