Review: Atelier Ryza 2: Lost Legends & The Secret Fairy

Atelier Ryza 2: Lost Legends & the Secret Fairy neemt al het goede aan de eerste inzending en breidt het tienvoudig uit.

Slechts twee jaar na haar eerste game is Reisalin “Ryza” Stout terug met Atelier Ryza 2: Lost Legends & the Secret Fairy. Deze keer is ze op avontuur vanuit haar huis op Kurken Island en is ze naar Asha-Am-Baird gereisd om mysteries rond enkele ruïnes te onderzoeken terwijl ze zich herenigt met enkele bekende gezichten.

Atelier Ryza 2 raakt van de grond, recht in het midden van de dingen met zijn mysterieuze plot en in het verkennen van dungeons waar de serie zo geliefd om is. Het is niet strikt noodzakelijk om Ryza’s eerste uitje te hebben gespeeld om dit aanbod te begrijpen, maar degenen die dat wel hebben gedaan, zullen een kick krijgen van het zien van terugkerende personages en evenementen waarnaar wordt verwezen.

Nieuwe functies zijn een welkome aanvulling op de serie. Ryza kan nu op veel meer manieren met de omgeving omgaan, waaronder onder water zwemmen, over gaten slingeren en klimmuren. Het zorgt ervoor dat de hele ervaring een stuk vloeiender en intuïtiever aanvoelt, en voegt een extra laag toe aan dungeons, en presenteert ze vaak als puzzels die Ryza moet doorkruisen om bepaalde punten in dungeons te bereiken. Het is geweldig om de omgevingen als interactief te zien, in plaats van alleen achtergrondafbeeldingen, en het zorgt ervoor dat de JRPG-elementen veel gepolijst aanvoelen.

Het verkennen van kerkers zal er uiteindelijk toe leiden dat Ryza het Compass of Recollection moet gebruiken om de herinneringen te verzamelen van degenen die eerder zijn geweest, en aanwijzingen te verzamelen om het mysterie van de dungeon op te lossen. Het is een heel leuk en uniek aspect van het spel, want als je ze eenmaal hebt verzameld, moet je de aanwijzingen koppelen aan een beschrijving om een ​​boekje in te vullen, dat je vervolgens het verhaal van die dungeon vertelt en hoe het zich verhoudt tot de bredere plot van het spel.

Door een personage uit een groep te besturen, worden gevechten in realtime gevoerd, wachtend tot een balk vol is voordat het personage actie kan ondernemen. Als je bepaalde items hebt gemaakt, is het mogelijk dat je jezelf een tijdstraf kunt geven bij gebruik, omdat je langer moet wachten op je volgende beurt. Gevechten voelen vloeiend aan, zij het een beetje chaotisch als er meerdere vijanden in de strijd zijn. Het is soms lastig om te zien wat er aan de hand is omdat de gebruikersinterface zo druk is, waardoor het moeilijker wordt om te zien wanneer je ontwijkingen moet timen. Gevechten zijn een tactische aangelegenheid, aangezien ondersteunende partijleden criteria zullen schreeuwen die hen een bonusactie zullen belonen.

Zodra de party genoeg leden heeft bereikt om ondersteuning te hebben, kun je ook het vierde personage wisselen met het actieve partijlid. Door van personage te wisselen, krijgen ze een bonusaanval bij het betreden van de strijd, en ze beginnen met een volle tijdbalk, wat betekent dat ze meteen weer kunnen aanvallen. Een goede zaak als het correct wordt gebruikt, maar er zijn ook veel kansen om te vloeken als je op de verkeerde knop drukt en deze op een ongelegen moment gebruikt.

De game voelt alsof het halverwege een enorme moeilijkheidsgraad raakt, met vijanden in dungeons die plotseling 10+ niveaus hoger zijn dan het feest en veel formidabeler dan hun voorgangers. Soms moet je missies vaker uitspelen om voorraden voor alchemie te krijgen en je tactieken op orde te krijgen. Er zijn party tasks die voor elk personage moeten worden voltooid – beweeg X een of meer keren, of versla bijvoorbeeld het Y-nummer van een bepaalde vijand – die na voltooiing de personages een nieuwe zet of passieve boost zullen geven om hen in de strijd te helpen.

Als alchemist besteedt Ryza duidelijk veel tijd aan het leren van nieuwe recepten voor alchemie en het synthetiseren ervan in haar atelier. De recepten kunnen een beetje overweldigend zijn, met de mogelijkheid om bonusingrediënten toe te voegen om statistieken te verbeteren of bepaalde voordelen te geven aan de items die je aan het maken bent. Natuurlijk is er de optie om het recept automatisch te laten aanvullen en al het giswerk uit de maakstadia te halen, wat misschien meer de voorkeur heeft boven nieuwkomers. Het voltooien en aanpassen van recepten leidt tot het ontgrendelen van nieuwe, en soms kan dit oneindig aanvoelen. Er is zo’n scala aan items dat je kunt maken, maar dit betekent dat er een item is voor vrijwel elke gebeurtenis in de strijd.

Het voelde soms alsof de game je zou kunnen helpen om je te leiden naar waar je bepaalde items kon vinden die nodig zijn voor synthese. Het atelier zal je vertellen welke ingrediënten nodig zijn voor bepaalde recepten, maar tenzij je die items eerder hebt ontdekt, zal de gids je niet vertellen waar ze zijn. Dit kan leiden tot veel tijdverspilling bij het opnieuw bezoeken van oude kerkers om te proberen te vinden wat je nodig hebt om verder te komen in de plot, aangezien sommige recepten moeten worden voltooid voordat je verder kunt gaan. Het is meer dan een beetje frustrerend, vooral als blijkt dat het in een winkel kan worden gekocht, maar dit aspect voelt verdoezeld aan (onze enige hint zou zijn om ervoor te zorgen dat je de winkels upgradet).

Op een gegeven moment leek de plot te stagneren, met meer zijverhalen van ondersteunende personages die werden aangeboden dan dat het hoofdverhaal verder ging. Hoewel het leuk is om al deze dingen te zien en meer te weten te komen over je metgezellen, is het laatste wat je wilt, als je echt diep in het meeslepende mysterie van de game zit, het wachten tot het einde.

4

Atelier Ryza 2 is een geweldige toevoeging aan de Atelier-serie, die oude fans zal plezieren en nieuwkomers zal aantrekken. Met een kleurrijke cast van personages, een interessant mysterie om te ontvouwen en leuke knutselfuncties, is het een genot om uur na uur in weg te zinken. Hoewel het zijn tekortkomingen heeft, worden ze gemakkelijk vergeven door hoe betoverend de rest van het spel is.