Review: Fairy Tail

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

GUST doet geweldig werk door niet alleen de wereld en personages van Fairy Tail te recreëren, maar doet ook zijn best met geweldige schrijf- en karakterontwikkeling.

Fairy Tail vindt plaats tijdens de verhaalboog van Grand Magic Games, die ongeveer halverwege de anime en manga is en eindigt met de Tartaros Arc, hoewel er ook een verrassende epiloog in het spel zit. Dat betekent dat veel van de personages en hun achtergrondverhalen al zijn verkend en de kans is groot dat je, tenzij je een fan bent, in het begin erg in de war zult raken.

De Grand Magic Games worden beschouwd als de beste Arc van de franchise, maar waar het verhaal begint en waar het eindigt, zullen gamers zich afvragen wat er in hemelsnaam is gebeurd en wat er daarna gebeurt.

Het is alsof je een boek vanuit het midden een paar hoofdstukken leest en probeert de stippen te verbinden en te raden hoe het zal eindigen. De game geeft een kleine uitleg van wat er in vorige bogen is gebeurd, maar het gaat er niet echt in detail op in. Het doet hetzelfde met de personages. Waarom wordt Jellal zo gehaat door zoveel mensen van andere guilds? Waarom is iedereen geobsedeerd door Zeref en wat is Acnalogia precies?

Dit zijn enkele van de vragen die nooit echt worden onderzocht in de twee verhaalbogen die het spel volgt en alleen fans van de franchise zullen het echt kunnen volgen en begrijpen. Hoewel Fairy Tail niet erg gastvrij is voor nieuwe fans, is het gemakkelijk een must-buy voor fans van de franchise. Veel karakter-quarks zijn niet alleen aanwezig in tussenfilmpjes, maar ook in gevechten, terwijl het schrijven van het spel van topklasse is en prachtig samengaat met het bronmateriaal.

Fairy Tail is een turn-based JRPG. Als zodanig past dit perfect bij het spel en kun je een groot aantal personages en hun unieke bewegingen uitproberen waaraan fans gewend zijn geraakt. Vijanden verschijnen op de verschillende kaarten die je verkent, dus gevechten zijn niet willekeurig en kunnen worden vermeden, wat geweldig is omdat er veel vijanden verschijnen en soms niet allemaal de moeite waard zijn om te vechten.

Combat staat centraal in Fairy Tail en wat je de meeste tijd zult doen. Het is dus goed dat het gevecht niet alleen goed werkt, maar ook leuk is. Gevechten zijn om beurten en vijanden verschijnen op een raster. Magie is je primaire aanval en wat je voor elk gevecht zult gebruiken. Je hebt een normale aanval, maar het is zo zwak dat je het alleen zult gebruiken als je magische punten op zijn, wat niet vaak zal gebeuren. Elke magische aanval neemt je magische punten in beslag. Elke aanval heeft een aanvalspatroon op basis van het raster.

Het vinden van welke aanval je moet gebruiken en wanneer je het moet gebruiken, is best leuk en stelt je in staat om constant verschillende aanvallen en strategieën te gebruiken. Natuurlijk kost één zet meer magische punten om te gebruiken, maar dat betekent niet dat het meer schade zal aanrichten, maar dat het meer vijanden zal raken. Elke magische aanval heeft ook een vermogensniveau tussen één en vijf. Naarmate je personage een niveau hoger komt, zullen je moorden en hun aanvalsschade ook toenemen, wat ook een mooi gevoel van progressie naar het koopje geeft.

De meeste vaardigheden voegen ook verschillende effecten toe, zoals het neerhalen van verdediging of het verslaan van vijanden. Met de belangrijkste kun je vijanden om het rooster slaan en ze in posities plaatsen voor betere aanvallen.

Er gaat nog veel meer in de strijd dan alleen maar aanvallen. Fairy Tail biedt veel verschillende opties en functies. Chain Link is zo’n mogelijkheid waarbij je aanvallen tussen alle groepsleden kunt koppelen om een ​​krachtige combo-aanval uit te voeren. Hiermee kun je ook een niet-speelbaar personage oproepen, zoals Master Makarov of Kanna, die de meest krachtige Fairy Tail-vaardigheden bezit.

Elk personage heeft ook een Awakening-balk die volloopt tijdens gevechten. Als deze balk vol is, kun je een personage Awakenen. In het begin krijg je gewoon een buff voor een aanval, maar later zullen personages daadwerkelijk transformeren, waardoor ze nieuwe vaardigheden en vaardigheden krijgen die alleen toegankelijk zijn in de Awakening fase.

Requests aannemen zijn de nevenactiviteiten van Fairy Tail. Het Request Board zal constant updaten met verschillende missies om te voltooien. De meeste hiervan zijn eenvoudig kill een aantal monsters, maar sommige hebben zelfs een aantal leuke tussenfilmpjes en een humoristische dialoog.

Fairy Tail lijkt je te belonen voor alles wat je doet. Als je verzoeken voltooit, krijgt je niet alleen valuta, maar verhoog je ook je guild rank. Een ander voordeel is het vergroten van de aandelen van je guild members. Door de banden van je personage te vergroten, ontgrendel je niet alleen personagespecifieke zijverhalen, maar kunnen ze ook langere en krachtigere Chain Links samen uitvoeren.

De modellen van de hoofdpersonages zien er geweldig uit met de kenmerkende kunststijl van GUST, maar er is een addertje onder het gras. Niet alle personages zitten echt in het spel. Ik vond dit ongelooflijk frustrerend omdat je scènes zult zien verschijnen die je party laat zien in een gesprek met een personage dat niet bestaat. Hun spraakballon verschijnt en je ziet hun illustratie, maar ze hebben niet echt een personagemodel waarmee ze praten. Het zou voor kleine personages geen probleem zijn, maar in de meeste gevallen gaat het om legitieme slechteriken en bondgenoten van groot niveau. Het is vreselijk om je eigen guild binnen te lopen en het te zien bevolken door willekeurige NPC’s in plaats van je echte guild member.

Fairy Tail heeft geen Engelse dub, wat jammer is, want het Engelse voice-overwerk voor de anime was redelijk goed. De game is volledig in het Japans ingesproken en de muziek, hoewel niet in licentie gegeven door de anime, doet erg zijn best om het gevoel en het geluid van de anime na te bootsen.

4

Fairy Tail is een goede eerste poging om deze achterstallige en enorme licentie naar het gaminggenre te brengen. Het diepe maar eenvoudige gevecht houdt de zaken overal fris en het geweldige schrijven en de personages zullen Fairy Tail-fans leuk vinden. Het is alleen jammer dat zoveel personages niet alleen ontbreken in het spel, maar dat je ze nooit echt hebt zien uitgroeien tot de personages die ze zijn tijdens de Grand Magic Games.