Review: Final Fantasy Crystal Chronicles Remastered

Final Fantasy Crystal Chronicles: Remastered behaalt niet het niveau van een MMO of Monster Hunter World, maar biedt een avontuur dat uniek is in de serie.

Omdat het een GameCube-game was, misten veel fans de ervaring, en nu heeft Square Enix dat rechtgezet door Final Fantasy Crystal Chronicles Remastered uit te brengen voor Nintendo Switch, PlayStation 4 en zelfs iOS- en Android-apparaten. Eindelijk kan deze geliefde klassieker de bewondering krijgen die hij zeker verdient, aangezien een nieuw publiek verliefd zal worden op de personages, de gameplay en vooral het verhaal.

Final Fantasy Crystal Chronicles Remastered neemt spelers mee op een epische reis. Personages worden gemaakt uit een selectie van vier unieke races, met acht subopties voor elke race: vier mannen en vier vrouwen. De rassen Clavat, Lilty, Yuke en Selkie hebben elk hun eigen sterke en zwakke punten. Clavats zijn middelmatige types die evenwichtig zijn in magie en melee-aanvallen, terwijl Yukes sterk zijn in tovenarij en zwak in man-tegen-man-gevechten. Lilties zijn uitzonderlijk met wapens, en Selkies zijn snel voor focusaanvallen.

De beperkte aanpassing omvat ook het selecteren van de ruil waarin de familie van het personage zich inzet. Dit komt later in het spel, omdat je items verzamelt die naar huis kunnen worden gestuurd na een baasgevecht. Als je familie boeren is, levert het sturen van een tarwezaad je bonussen op bij winkels. Door ijzeren brokken naar smeden te sturen, krijg je kortingen op het smeden van wapens en voorwerpen – het zijn deze kleine dingen die Final Fantasy Crystal Chronicles Remastered tot een diepe game-ervaring maken.

Het verhaal lijkt eenvoudig, maar naarmate je verder komt, wordt het veel dieper. De naamloze gamewereld werd ergens in het verleden door een meteoor getroffen en is nu bedekt met een giftig miasma dat elke stad en elk dorp op de kaart bedreigt. Elk jaar stuurt elk dorp een karavaan om Mirre-bomen te zoeken om mirre te verzamelen – de magische dauw die de kristallen aandrijft die elk dorp beschermen. Er zijn drie druppels nodig om een ​​kelk te vullen en een volle kelk om het kristal van stroom te voorzien.

De speler wordt geselecteerd als de dorpskaravaan en moet de reis maken om mirre te verzamelen, monsters te verslaan, enorme bazen en het miasma zelf om ervoor te zorgen dat het dorp nog een jaar overleeft. Als je dat niet doet, is dat verwoestend, want een vroege game-kerker laat je een dorp zien waar de karavaan nooit is teruggekeerd.

Final Fantasy Crystal Chronicles Remastered is onderverdeeld in segmenten, gemeten in jaren. Terwijl de speler steeds verder van huis vertrekt om mirre te vinden, evolueren de gevaren, net als de gameplay. De eerste jaren zijn vrij eenvoudig, aangezien de bomen en de “kerkers” eromheen gemakkelijk toegankelijk zijn. Drie kerkers vormen een jaar, en als de kelk eenmaal vol is, ga je naar huis om het te vieren met je clanleden en familie, en om je reis door je journaalboekingen opnieuw te beleven.

Naarmate de jaren verstrijken en de plaatselijke mirrebomen worden afgetapt, moet de karavaan verder de wereld in, zelfs de zeeën oversteken om nieuwe bronnen te vinden. Krachtige poorten die miasma-stromen worden genoemd, blokkeren de toegang tot andere delen van de wereld, en de enige manier om erdoor te komen is om de kelk bij elke stroom af te stemmen op het juiste miasma-type – vuur, water, lucht of aarde. Het kunnen manipuleren van deze stromen is de sleutel tot het verkennen van elk hoekje en gaatje op de kaart.

De karavaan krijgt een speciale kelk die het miasma verslaat, waardoor een bubbel ontstaat waarin de speler kan werken. Als je deze bubbel verlaat, wordt het leven snel leeggemaakt, dus je bent constant aan de kelk vastgemaakt. Bij solo-runs voegt een Moogle die de kelk kan dragen terwijl je verkent en vecht zich bij je team, en hij klaagt erover – veel.

De dungeons bieden tal van monsters om te vechten en schatkisten om te openen voordat ze uitmonden in een groot baasgevecht, meestal met enkele zeer herkenbare Final Fantasy- monsters. Spelers verzamelen magie in elke dungeon die alleen in die dungeon kan worden gebruikt. De sleutel tot succes is om snel kleinere vijanden te doden en hun magische druppels genezende middelen en aanstootgevende spreuken, zoals vuur en sneeuwstormen, te verzamelen om de dag te winnen.

De schatkisten verspreid over de kaart bevatten krachtige relikwieën en bepaalde vijanden laten ook items vallen die kunnen worden gebruikt om harten te vergroten, je meer actieslots (zakken) te geven en kracht, magie en verdediging te vergroten. Het probleem is dat je aan het einde van de dungeon slechts één van de upgrades permanent kunt behouden.

Elk van de ongeveer vijftien dungeons moet keer op keer worden herhaald, waarbij elke uitstap steeds moeilijker wordt. Spelers verdienen geen XP en stijgen in niveau, en de enige manier om sterker te worden, is door dungeons te spelen en opnieuw te spelen en upgrades te verzamelen, dus er moet wat geslepen worden. Het spelen van een dungeon met een getikte mirreboom versnelt het jaar niet, dus je kunt gemakkelijk aan het begin van het spel een aantal runs doen voor items om latere, meer gecompliceerde dungeons gemakkelijker te maken.

Gevechten in Final Fantasy Crystal Chronicles Remastered ontvouwen zich in realtime, waarbij spreuken en andere aanvallen worden afgehandeld met een oplaadring. Spelers houden de aanvalsknop ingedrukt om te casten en verplaatsen vervolgens de spreuk naar de vijand om deze te ontketenen. De cast-tijd varieert op basis van de vaardigheid van de spreuk en je magische kracht, en meerdere spreuken kunnen worden gecombineerd om grotere aanvallen te creëren. Je fuseert twee vuurspreuken om fira te maken en drie kunnen worden gefuseerd om firaga te maken. Natuurlijk zijn de cast-tijden langer, maar de effecten zijn verwoestend.

Final Fantasy Crystal Chronicles Remastered biedt een online multiplayer-optie, waar maximaal vier spelers kunnen samenwerken in een dungeon. Spell fusion wordt dan gedaan tussen spelers, en elke speler moet zijn aanvallen op de monsters tegelijkertijd opladen en stapelen. Dit is zo veel beter dan een GameCube en vier GameBoy Advances te moeten verzamelen, wat in 2003 netjes was maar voor veel spelers een afschrikmiddel werd. Multiplayer is leuk, maar de game kan solo worden gespeeld, en eerlijk gezegd doe ik het liever allemaal zelf.

Square Enix haalde de registers open voor deze remaster. De game ziet er geweldig uit met 16: 9, en de personagemodellen en bazen zien er fantastisch uit in HD. Er is meer voice-over in deze versie en de mooie stem van Donna Burke keert terug als verteller. Ik kon zitten luisteren naar mevrouw Burke die me de Amerikaanse belastingwet voorlas en elke seconde ervan genieten. Ze hebben ook een aantal zeer moeilijke dungeon-modi toegevoegd voor post-game, en spelers kunnen hun uiterlijk veranderen met een nieuwe mimic-modus.

De andere nieuwe toevoegingen aan Final Fantasy Crystal Chronicles Remastered komen in de vorm van toegankelijkheid. Dit is een platformonafhankelijke titel, wat betekent dat spelers samen kunnen spelen, ongeacht het systeem dat ze gebruiken, en dat geldt ook voor degenen die op iOS en Android spelen. Er is zelfs een uitgeklede “Lite” -versie die helemaal gratis is, zodat je door de eerste paar dungeons kunt spelen en het verhaal van de game kunt ervaren.

4

Final Fantasy Crystal Chronicles Remastered brengt een geliefde klassieker terug voor een nieuwe generatie, en hoewel de game vrijwel hetzelfde is, zorgen nieuwe toevoegingen aan de kernervaring voor een geweldige remaster.