Review: Hearthstone: Madness at the Darkmoon Faire

De nieuwste Hearthstone-uitbreiding, genaamd Madness at the Darkmoon Faire, brengt 135 nieuwe kaarten en mechanics met zich mee.

De oude goden zijn teruggekeerd met hun tijdloze krachten van angstaanjagende wreedheid en hebben de Darkmoon Faire gekozen als de plaats van hun thuiskomst. Iconische legendarische minions, waaronder C’Thun en Yogg-Saron, maken comebacks in verrassende nieuwe vormen, waardoor je gebruik kunt maken van hun verbazingwekkende match-swingende krachten.

Je kunt ook Old Gods Artifacts gebruiken, krachtige spreuken die zijn geïnspireerd op de ontwerpen van legendarische volgelingen van Whispers of the Old Gods, een van Hearthstone’s eerdere uitbreidingen.

De uitbreiding Madness at the Darkmood Faire introduceert ook Corrupt, een nieuwe mechanic die een kaart in je hand upgradet nadat je een kaart met een hogere prijs hebt gespeeld. De corrupted versie van elke kaart is niet alleen sterker, maar heeft ook een uniek alternatief artwork met oogbollen en tentakels.

Hearthstone krijgt ook de Duels-modus nadat vorige week een bètaperiode plaatsvond. Duels is de geheel nieuwe spelmodus die de spanning van PvP Arena combineert met de onvoorspelbare deckbuilding-ervaring van de Solo Adventures uit de game.

Ten slotte heeft Blizzard het voortgangssysteem van Hearthstone volledig vernieuwd in een verandering die nogal wat opschudding heeft veroorzaakt in de gemeenschap. In plaats van consistent goud te belonen voor het voltooien van dagelijkse missies, schakelt het nieuwe formaat over naar een traditionele gevechtspasstructuur. Bij level mijlpalen ontvangen spelers nu een mix van goud, pakketten en Arena-tickets.

Als iemand die Hearthstone regelmatig speelt, geef ik de voorkeur aan het nieuwe systeem, omdat het voelt alsof er meer te doen is tijdens een uitbreiding. Dat gezegd hebbende, is het gemakkelijk te begrijpen waarom spelers gefrustreerd zijn omdat ze niet zoveel goud ontvangen in vergelijking met het oude systeem. Rekening houdend met de wijzigingen in het systeem voor dubbele bescherming die eerder dit jaar zijn ingevoerd, is de wijziging veel minder ingrijpend dan op het eerste gezicht lijkt. Blizzard heeft aanzienlijk sneller op feedback gereageerd dan vroeger, dus het zou me niet verbazen als de huidige beloningstrack in de nabije toekomst wat aanpassingen krijgt.

4.5

Madness at the Darkmoon Faire is een welkome toevoeging aan Hearhtstone. De metagame zal drastisch veranderen en we zijn benieuwd wat de 135 kaarten zullen toevoegen aan de meeslepende gevechten waaraan we deelnemen. Voor het eerst in een lange tijd probeert Hearthstone iets nieuws in hun gameplay en we kunnen alleen maar hopen dat het wat waardevol zal zijn verandering in het spel.