Review: Just Dance 2024

Dansend de winter door met Just Dance 2024.

Elk jaar brengt Ubisoft een nieuwe Just Dance-game uit, en elk jaar weer geniet ik van het dansen als een gek. Met de komst van Just Dance 2024 Edition, zijn de koudere avonden weer gevuld met dansplezier. Na een week spelen, kan ik met zekerheid zeggen: als je deze winter niet te veel wilt uitgeven om warm te blijven, ga dan gewoon een beetje dansen en word in plaats daarvan een zweterige puinhoop.

Als je nog nooit een Just Dance-game hebt gespeeld, is het concept vrij eenvoudig. Op het scherm voert een danser een aantal waanzinnige bewegingen uit, en het is aan jou om mee te volgen terwijl je een soort bewegingscontroller vasthoudt. Dit kan tegenwoordig gewoon met een telefoon via een app, maar eerder was dit een Wii-afstandsbediening. Aan het einde van elk nummer krijg je een score op basis van hoe goed je de dansbewegingen hebt gevolgd.

De manier waarop de game de score berekent kan soms wat willekeurig aanvoelen. Het lijkt vooral te letten op de beweging van één arm, wat niet altijd recht doet aan je prestatie. Maar eerlijk gezegd, zolang je het score-element kunt negeren, maakt het eigenlijk niet uit. Het plezier zit hem in het kijken naar hoe belachelijk iedereen eruitziet en niet in het najagen van een hoge score.

Wat betreft vernieuwingen ten opzichte van voorgaande edities, biedt Just Dance 2024 Edition niet veel. Het is voornamelijk een verzameling nieuwe nummers om op te dansen. Het muzikale aanbod voelt dit jaar echter wat minder sterk, met minder iconische danshits. Dat gezegd hebbende, er zijn toch enkele nieuwe favorieten te ontdekken.

Een welkome toevoeging is de trainingsmodus, die je laat zien hoeveel calorieën je verbrandt en hoelang je hebt gedanst. Het is een handige feature voor wie van het dansen ook een workout wil maken.

Helaas blijft de selectie van toegankelijke nummers voor bijvoorbeeld zittende spelers teleurstellend beperkt. Er zijn geen nieuwe zittende nummers toegevoegd, wat een gemiste kans is voor inclusiviteit.

4

Ondanks enkele bekende gebreken, biedt Just Dance 2024 Edition nog steeds veel dansplezier. Als je vorig jaar met plezier hebt gespeeld en zin hebt in nieuwe nummers, is het zeker de moeite waard.