Review: Kingdom Hearts Melody of Memory

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Kingdom Hearts: Melody of Memory is een uitstekend verpakt ritmegame boordevol mogelijkheden en goede muziek.

De Kingdom Hearts-serie heeft fenomenale soundtracks. Met Yoko Shimomura aan het roer heeft de serie door de jaren heen een enorme catalogus van fan favorites gecreëerd. Deze zijn nu verweven in een heus ritmespel met Kingdom Hearts: Melody of Memory.

Kingdom Hearts: Melody of Memory neemt spelers mee op een muzikale reis met meer dan 140 nummers om uit te kiezen. De game neemt de basisstructuur van de meeste ritmegames, waarbij je op knoppen drukt die overeenkomen met de noten in het nummer, maar het een Kingdom Hearts-draai geeft. Je bestuurt drie personages uit de serie terwijl ze langs een pad rennen dat wordt omgeven door een achtergrond die is gebaseerd op de overeenkomstige gamewereld waarvan het nummer afkomstig is.

Terwijl je het pad afloopt, verschijnt de reeks vijanden uit de hele serie voor je, waarbij je op het juiste moment op de knop moet drukken om ze te verslaan. Wanneer je een vijand nadert, zal er een cirkel om hen heen verschijnen en geleidelijk dichter bij zichzelf komen, waarbij je op het juiste moment op de juiste knop wilt drukken. Op PlayStation 4 kun je hiervoor op X, L1 of R2 drukken, waarbij je ze uiteindelijk allemaal moet gebruiken als je wordt geconfronteerd met twee of drie vijanden tegelijkertijd op het pad. Als je op meerdere ervan drukt, raak je zoveel vijanden. Als je er één mist, wordt de ketting gereset en wordt je HP-balk verlaagd.

Sommige vijanden vereisen dat je springt om ze te raken, terwijl anderen meerdere treffers in de tijd nodig hebben die je perfect moet timen. Bepaalde vijanden schieten ook projectielen op je die je moet ontwijken om de ketting gaande te houden. Er zijn ook zogenaamde Ability Crystals verspreid over de meeste nummers, waarvoor je op het juiste moment op driehoekje moet drukken om een ​​magische spreuk zoals Thunder te gebruiken of een vaardigheid zoals Ars Arcanum te gebruiken om specifiek geplaatste vijanden uit te schakelen.

Hoewel de meeste ritmegames slechts een soort indicator van mislukking hebben, heeft Kingdom Hearts: Melody of Memory eigenlijk de eerder genoemde HP-balk die je kunt bijhouden. Elke keer dat je een vijand mist, wordt je schade toegebracht waardoor je uiteindelijk faalt. Om dit te voorkomen kun je spullen die je verdient uitrusten om je op weg te helpen, maar daar wil je zeker niet op vertrouwen.

Naast natuurlijk de muziek zelf, is de verhaalmodus ook een belangrijk aspect. Deze modus draagt de naam ‘World Tour’ en is een geheugensteuntje voor fans van de serie, beginnend bij de eerste game en helemaal door Kingdom Hearts 3, inclusief alle games daartussenin. Je bestuurt een Gummi-schip om over deze kaart te bewegen die niet alleen in wezen is opgesplitst in elk spel, maar ook in kleinere werelden. Deze wereldkaart is vergelijkbaar met die in Kingdom Hearts 2, maar gelukkig zonder de daadwerkelijke Gummi Ship-segmenten.

In de World Tour-modus worden de verschillende werelden opgesplitst in een of twee nummers, met elk drie missies die je moet voltooien. Als je deze voltooit, word je beloond met bepaalde soorten sterren die overeenkomen met dat deel van de kaart, die soms nodig zijn om verder te gaan. De meeste hiervan kunnen in één keer van het level worden gedaan, maar het is een beetje vervelend als er een zijn waarbij je moet zeggen dat je een bepaald aantal luchtvijanden moet vernietigen. Dit vereist op zijn beurt meerdere keren dat hetzelfde nummer wordt afgespeeld om te voltooien omdat er niet genoeg is in één keer afspelen. Bovendien is er minstens één keer dat je op Beginner moet spelen om er een te krijgen, terwijl het ook had moeten kunnen ontgrendelen bij het spelen op de hogere moeilijkheidsgraden.

Er zijn ook een paar andere leveltypes die je onderweg tegenkomt. De eerste hiervan zijn de boss stages, die iets anders worden afgehandeld dan de rest. Hier maak je je alleen zorgen over een enkele track waarbij je ofwel op het juiste moment op de knop moet drukken, de knop een tijdje ingedrukt moet houden, de analoge joystick in een specifieke richting moet bewegen, een Ability Crystal moet activeren of een mix van hen. Je kunt gezondheid verliezen door commando’s te missen, maar het wordt echt gevaarlijk als de noten bedekt raken met een donkere uitstraling, wat betekent dat je er echt goed aan moet doen om te voorkomen dat je hard wordt geraakt als de baas zijn speciale aanval uitvoert. Blijf dit doen en je zult uiteindelijk de baas verslaan, waarbij het zeer simplistische levelsysteem van de game hier in het spel komt door je gezondheid te vergroten, zodat je een betere kans tegen hen hebt.

In vergelijking met de reguliere stijl die bekend staat als Field Battle Music, staan ​​de andere stijlniveaus bekend als Memory Dives, die eigenlijk pas aan het einde van World Tour in de Kingdom Hearts 3-levels te vinden zijn. Kingdom Hearts 3 was over het algemeen niet erg aanwezig in het spel, met slechts één nummer per wereld en sommigen zoals Olympus werden zelfs buitengesloten. Het goede nieuws is echter dat Memory Dives in wezen spelen als de gevechten van de baas met de soorten commando-ingangen, maar deze keer vlieg je een pad af met tussenfilmpjes van het spel dat erachter speelt. Dit is echt gaaf om te ervaren, vooral met de themanummers uit de serie waartoe je toegang hebt in Track Selection.

Terwijl je World Tour speelt, zullen er af en toe tussenfilmpjes worden getrokken uit eerdere games waarin Kairi erover vertelt. De nieuwe content waar fans op hebben gewacht, komt echter pas aan het einde van het pad, dus je zult veel werk moeten verzetten om daar te komen. Als je daar eenmaal bent, krijg je ongeveer een 30 minuten durende groep van voornamelijk tussenfilmpjes vermengd met waarschijnlijk 10 minuten Memory Dive-achtige segmenten en aftiteling. Dit vindt plaats na de gebeurtenissen in Kingdom Hearts 3 en de verdwijning van Sora, dus dit is absoluut iets heel belangrijks dat fans van de serie willen zien, ook al is er niet veel van.

Voor degenen die gewoon de muziek willen ervaren zonder de structuur van het verhaal, biedt de game een trackkeuze. Hierdoor zijn de nummers opgesplitst in verschillende categorieën, waaronder per game, per wereld, per type podium, per songtitel en per uitdagingsniveau. Je zult de meeste nummers moeten ontgrendelen via de World Tour-modus, dus verwacht in het begin niet veel om uit te kiezen. Track Selection heeft ook drie stijlen waaruit u kunt kiezen, waaronder Basic, One Button en Performer. Met One Button hoef je je alleen maar zorgen te maken over Sora of wie je leidende partijlid ook is, terwijl je teamgenoten alles automatisch afhandelen, waar alleen ritme belangrijk is. Performer tilt dingen naar een hoger niveau door nog meer knoppen aan de mix toe te voegen dan voorheen, voor dat echt op zoek is naar een uitdaging.

Kingdom Hearts: Melody of Memory heeft een aantal verzamelobjecten die je in het spel kunt verdienen, hoewel de meeste vrij zinloos zijn, tenzij je een iemand bent die het spel 100% wilt voltooien. Deze omvatten kaarten die tijdens het spelen zijn verdiend, die je ook kunt synthetiseren. De game bevat een eigen versie van de Moogle Shop, waar je niet alleen de verzamelkaarten kunt synthetiseren, maar ook items om te helpen in de strijd en vooral exclusieve nummers die je kunt ontgrendelen. Dit omvat enkele nummers die nog nooit in de serie zijn geweest, zoals ‘A Whole New World’ en ‘Circle of Life’. Het enige teleurstellende is dat het geen Memory Dives zijn.

De game heeft op een aantal manieren ook een multiplayer-component. Je kunt het opnemen tegen de computer of anderen online via VS Battles, waarbij je zowel het level speelt als een meter vult totdat je zogenaamde Tricks kunt gebruiken om de tegenstander te laten struikelen. Als je alle gezondheid verliest, verlies je gewoon punten en kun je doorgaan, maar de winnaar is degene met de meeste punten aan het einde.

Kingdom Hearts: Melody of Memory heeft ook co-op waarmee je traditionele Field Battle Music-nummers samen met een vriend lokaal kunt spelen. De partituren zijn ook speciaal gearrangeerd voor de coöpmodus, waarbij er meer nummers beschikbaar komen naarmate je het vaker speelt. Er zijn in totaal 21 beschikbaar, waarvan er 11 vanaf het begin beschikbaar zijn. Het menu vertelt je zelfs precies hoeveel nummers je nog moet spelen om ze allemaal te ontgrendelen, variërend van twee tot twintig.

Er zijn in de loop der jaren talloze spin-offs geweest in de Kingdom Hearts-serie, maar ze blijken nog steeds belangrijk te zijn in het algemene verhaal. Kingdom Hearts: Melody of Memory is geen uitzondering met een voortzetting van de verhaallijn uit Kingdom Hearts 3 gericht op Kairi. Dat is echter slechts een klein stukje van de ervaring, aangezien de focus ligt op de uitstekende muziek uit de serie die een plezier is om opnieuw te bezoeken in Kingdom Hearts: Melody of Memory.

4.5

Hoewel de game zeker niet voor iedereen is weggelegd, is Kingdom Hearts: Melody of Memory echt een trip down memory lane vol met de beste nummers die de serie te bieden heeft. Met meer dan 140 nummers en een relatief minuscuul nieuw verhaal waarbij Kairi in de mix is ​​gegooid, is het spel een must voor oude fans van de serie, zeker als je van ritmegames houdt.