Review: MotoGP 24

MotoGP 24 een meeslepende race-ervaring met ongeëvenaarde beelden en uitdagende gameplay.

MotoGP 24 neemt ons opnieuw mee naar het adrenalineverzadigde universum van de MotoGP-serie, dat dit jaar gepaard gaat met een verbeterde campagne en onverslaanbare visuele pracht. Hoewel het veel gelijkenissen vertoont met voorgaande iteraties, brengt deze editie enkele welkome aanpassingen met zich mee, zoals de introductie van de Riders-markt en een verfijning van het strafsysteem, onder toezicht van stewards. Deze aanpassingen, samen met een dynamische moeilijkheidsgraad die meegroeit met de speler, zorgen voor een uitdagende race-ervaring gedurende het hele seizoen.

Een kenmerk dat vaak opvalt bij het spelen van Milestone-spellen, is de genadeloze aard van de simulatie-aspecten. Gelukkig biedt MotoGP 24 verschillende hulpmiddelen om nieuwe spelers te ondersteunen bij het betreden van de racewereld, zij het soms ten koste van de volledige controle. Het vergt tijd en aanpassing om deze hulpmiddelen te finetunen naar persoonlijke voorkeuren, maar de ontwikkelaars verdienen lof voor het bieden van dit niveau van ondersteuning.

Voor wie de serie door de jaren heen heeft gevolgd, zal de responsieve besturing van MotoGP 24 vertrouwd aanvoelen. Remmen in bochten vereist uiterste precisie, waardoor elke manoeuvre een intense sensatie van controle biedt. Ondanks de duizelingwekkende snelheden waarmee je over de circuits raast, neemt de angst af omdat elke bocht je volledige controle biedt. Het gevoel van echt vakmanschap komt naar voren wanneer je knie het asfalt raakt, en je merkt hoe zelfs de kleinste aanpassing met de analoge stick een wereld van verschil kan maken.

Echter, er blijft een terugkerend punt van zorg met betrekking tot de moeilijkheid van de AI-racers, die vaak genadeloos lijken in het bestraffen van spelfouten. Gelukkig kunnen ze nu worden aangesproken op roekeloos rijgedrag, waardoor de races dramatischer aanvoelen en elk seizoen vol onverwachte wendingen zit die het klassement kunnen beïnvloeden. Ondanks deze uitdagingen blijft de Career-modus grotendeels ongewijzigd ten opzichte van voorgaande jaren, met kleine toevoegingen en aanpassingen die de ervaring fris houden.

De Riders-markt, hoewel een leuke toevoeging, lijkt vooral ontworpen om spelers uit te dagen om meerdere seizoenen te spelen en van team te wisselen. Het echte plezier van MotoGP 24 ligt echter in de gameplay zelf, waarbij het leren van de circuits, het omgaan met veranderende weersomstandigheden en het overwinnen van steeds grotere uitdagingen een bevredigende loop creëert.

Last but not least, de visuele en auditieve aspecten van MotoGP 24 verdienen lof. De gedetailleerde modellen van de motoren en de adembenemende circuits, samen met de realistische weersimulatie, tillen de grafische weergave naar een nieuw niveau. De geluiden van de motoren en het gebrul van de snelheid dragen verder bij aan de totale onderdompeling in de race-ervaring.

4.5

MotoGP 24 biedt een meeslepende race-ervaring die zowel vertrouwd als vernieuwend aanvoelt. Ondanks enkele bekende struikelblokken, blijft het een topkeuze voor fans vanwege zijn uitdagende gameplay en verbluffende presentatie. Met zijn realistische graphics, responsieve besturing en voortdurende uitdagingen, blijft MotoGP 24 de sterkste inzending in de serie tot nu toe.