Review: Naruto to Boruto: Shinobi Striker

Er komen de laatste tijd een hele boel anime-fighting games uit, een aantal weten zich te redden tussen deze enorme lijst, maar niet iedere anime-fighting game is even goed. Op welke plek komt Naruto to Boruto: Shinobi Striker te staan? Je leest het in deze recensie.

Iedereen die ook maar een beetje anime-fan is is natuurlijk onwijs bekend met Naruto. Inmiddels zijn er van de hitserie al meerdere games uitgebracht door Bandai Namco en vanaf nu kun je deze daarbij optellen. De game zelf zit vol met officiële personages uit de serie en wordt veelal ondersteund door de echte stemacteurs.

laten we bij het begin beginnen. Zodra je de game opstart hoef je in ieder geval geen lange introductie cutscene te verwachten, je mag namelijk direct zelf aan de slag. Dit is één van de onderdelen die laat zien dat er wel degelijk liefde in de game is gestoken. Je begint met het maken van je personage, ofwel je eigen Shinobi Striker. Eerst kies je uit welke village je komt. Denk hierbij aan Hidden Stone Village of Hidden Cloud Village. Vervolgens kies je je geslacht, lichaamstype, kapsel en haarkleur etc. Ondanks dat de mogelijkheden niet eindeloos zijn laat het maken van je eigen personage je gelijk verbonden voelen met de wereld van Naruto.

Zodra je een eigen personage hebt gemaakt begint de pret. Je komt aan in Konoha Village, oftewel de ‘hub’ van de game. Dit is de verzamelplaats van alle online spelers waar je elkaar kunt begroeten en elkaar kunt uitnodigen een gevecht aan te gaan. Uiteraard zul je, voordat je dit kunt gaan doen, eerst een aantal tutorials moeten volgen. Normaliter vind ik dit totaal geen probleem, zij het niet dat dit in deze game allemaal wel heel erg lang duurt.

Naast de ellenlange laadschermen en eindeloze conversaties met NPC’s zijn de tutorials niet boeiend en onnodig onderverdeeld in meerdere, losse missies terwijl dit makkelijk in slechts een enkele missie gestopt had kunnen worden. De gemiddelde laadtijd voor je aan de slag kunt is langer dan de daadwerkelijke missie zelf. Al met al ben je zeker een uur bezig met deze langdradige introductie van de game.

Het is de bedoeling dat je online missies speelt. Je kan de verhaallijn spelen, of online gevechten tegen elkaar aangaan. Je kan ook de oude, iconische verhaallijnen van de Naruto of Boruto serie spelen. De game staat erg in contact met de daadwerkelijke serie, zo kan je ook signature moves en wapens vrijspelen van de originele show.

Als jij ervoor kiest om de originele stukje uit het verhaal te spelen, dan krijgen deze meestal leuke cutscenes, deze zijn goed geconstrueerd en zien er fancy uit. Jouw eigen personage zal natuurlijk niet in deze cinematics voorkomen. Helaas zijn de andere solo/ online missies niet veel bijzonders. Na een aantal uurtjes spelen is het net alsof je klusjes aan het doen bent. ”Ga hierheen, versla deze gasten, zoek dit object, herhaling”, dit is waar je na een aantal uren mee moet dealen voor de rest van de game. Een bepaalde grind om nieuwe dingen vrij te spelen.

Gelukkig is dit vooral een multiplayer game. De online modi zijn een stuk leuker. Je hebt modi als Capture the Flag en Defend your Base, deze zijn allemaal supertof om te spelen. Je merkt wel al gauw dat het budget van de game niet al te hoog was, gezien de opties snel ophouden. In de online modi zit een soort tactiek die je met jouw team door moet krijgen. Zo kan je andere Shinobi in de bodemloze pit lokken, of ervoor zorgen dat één iemand van jouw team via de andere weg gaat terwijl jullie de vijanden afleiden. Dit zorgt wel voor een diverse ronde iedere keer.

De combat is dan ook vrij simpel. Je krijgt speciale Ninjutsu op L1 en R1, een Substitution op L2 en een Long Jump op R2. Je kan combo’s maken met vierkantje en driehoekje en ook afstandsaanvallen gebruiken. Deze combat is goed geïmplementeerd en voelt vrij vloeiend als je hem doorkrijgt. Als je de combinaties goed doorkrijgt dan kan je zelfs meerdere vijanden tegelijk hebben, iets wat ik vaker mis in een game.

3.5

Naruto to Boruto: Shinobi Striker staat mischien niet parallel met de anime, maar je merkt dat de ontwikkelaars groot hart hebben voor hun game. Ik zie dit als een grondlegger voor een nieuwe generatie aan online anime titels. Ik ben ervan overtuigd dat deze game een mooie toekomst voor de boeg heeft.