Review: NHL 19

Elk jaar verschijnt er wel een nieuwe voetbal, basketbal en Formule 1-game. Toch verschijnen naast deze bekende spellen nog een hele boel andere sportgames. Zo komt Electronic Arts ieder jaar met een nieuwe NHL-game. Helaas is ijshockey niet immens populair in Nederland, maar dat neemt niet weg dat NHL een hele goede game is. NHL 19 ligt inmiddels in de winkelschappen. Is de game net zo succesvol als de voorgaande games? Je leest het in deze recensie.

Er was ooit een tijd dat ijshockey in Nederland meer in de belangstelling stond. De jaren 70 en 80 waren hoogtijdagen. Dagen dat ik zelf bijna wekelijks in de ijshal te vinden was om naar wedstrijden te kijken. In de winter was het dan ook niet vreemd om met stick en puck het bevroren water op te gaan. Iets wat we nu eigenlijk nergens meer zien, maar in de landen waar de sport zeer populair is, we praten natuurlijk over Noord-Amerika maar ook over Scandinavië, is dit nog steeds de gewoonste zaak van de wereld. Dat gevoel wil NHL19 in de game brengen. Met je wollen muts en je gevoerde jas op bevroren water lekker ijshockeyen. In de World of CHEL kan je dit gevoel beleven. Deze mode kent vier verschillende vormen, de bekende Threes en de nieuwe modi NHL ONES, Pro-Am en EASHL wedstrijden waar je met andere spelers in de competitie kan spelen.

Het is een soort van ‘trainen’ en het beter maken van je eigen speler. De eerste mode die je kan spelen is Pro-Am. Hierin speel je met je eigen character wedstrijdjes drie-tegen-drie tegen een CPU team. Dus geen gedoe met zeer gedreven high level tegenstanders maar rustig je level omhoog brengen in leuke potjes. Je speelt van wedstrijd naar wedstrijd en bij winst krijg je naast extra punten ook allerlei accessoires zoals mutsen, jassen, shirts en ga zo maar door. Ook komen er vaardigheidskaarten vrij die je op je speler kan zetten.

NHL 19 is lekker overzichtelijk. Je krijgt de optie om een eigen startscherm samen te stellen waar je favoriete modi direct bij het opstarten in terugkomen. Modi heeft de game op zich genoeg waarbij de ene vermakelijker is dan de ander. Een grappige modus komt in de vorm van The Ones. In deze modus schaats je met twee online tegenstanders in een mini rink zonder gebonden te zijn aan de regels. Er wordt flink wat gebeukt om de puck vaker dan de tegenstander in het net te rammen. Lekker veel vrijheid dus. Een andere modus waar wat meer vrijheid te vinden is, is Threes, waarbij je met het met twee medespelers opneemt tegen drie anderen. Deze fast-paced bevat speciale pucks die bijvoorbeeld zorgen voor een punt aftrek bij de tegenpartij of een puck die drie punten waard is. Uiteraard kun je ook aan de slag met een franchise waarbij je er alles aan kunt doen om het perfecte team samen te stellen. Dit werkt al jaren prima in de games van EA en in NHL 19 is dat niet anders. EA zou EA niet zijn als er geen Ultimate Team in zou zitten. Hockey Ultimate Team, oftewel HUT, is uiteraard aanwezig en ook hier draait het weer om centjes op de toonbank smijten. Gelukkig beperkt dit fenomeen zich tot deze modus en is de rest van de game microtransactie vrij.

De gehele game kent overigens een uitstekende presentatie. Het geluid is prima en het commentaar is erg goed uitgewerkt. Het voelt, oogt en klinkt net alsof je naar een wedstrijd op de televisie zit te kijken. Zo krijg je een live action-presentatie bij het opstarten van een Stanley Cup-finale, iets wat natuurlijk onwijs veel goed doet voor de sfeer. Ook grappig, in de Be a Pro-modus zijn er ontzettend veel (bij)namen om uit te kiezen.

De gameplay is vertrouwd maar er zijn wel wat tweaks merkbaar. Zo zijn de bewegingen natuurlijker geworden. We zien nu ook de echte overstapjes tijdens het bewegen. Ook is de collision engine gevarieerder geworden. Nu is de intensiteit van de check bepalend voor hoe je tegenstander gevloerd wordt. Zeker in de ONES wedstrijden is dit heel erg merkbaar. Het loont dan ook om in deze 1vs1vs1 potjes je tegenstander eerst te vloeren voordat je een punt wil scoren. Over het algemeen merk je dat de bewegingen en dus de controls allemaal wat logischer zijn geworden. De tip die ik je zeker mee wil geven is, leer met de Pro-Stick instelling te werken. Dit maakt je rechterpookje eigenlijk de stick en elke beweging die je met dit pookje maakt wordt vertaald naar de stick van je speler.
Verder kennen we nog een rij aan losse modes zoals het spelen van een los potje of alleen de Play-Off’s spelen. Ook is Ultimate Team weer aanwezig. Voor de fans van het bouwen van een fantasy team de ultieme ervaring. Lekker je team opbouwen met kaarten die je opent en vind. Van de huidige spelers tot de grote legends uit vroegere tijden.

3.5

NHL 19 is een topper. De actie op het virtuele speelveld ziet er haast uit alsof je naar een wedstrijd zit te kijken. Daar dragen het prima commentaar en de geluidseffecten uitstekend aan bij. HUT is weer een centenvreter en dat begint me onderhand wel een beetje de keel uit te hangen. Verder is het jammer dat The Ones niet co-op op de bank gespeeld kan worden. De modus leent zich hier namelijk prima voor! Be a Pro is erg vermakelijk, maar het is jammer dat er geen face scan inzit en er eigenlijk weinig verhaal bij komt kijken. Desalniettemin is NHL 19 een lekkere game om even wat stoom af te blazen. De game is redelijk toegankelijk voor nieuwkomers en veteranen kunnen los met diepgaande besturing.