Review: Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption uit 2010 zette destijds een stevige basis voor het Wilde Westen-genre. Nu, acht jaar later, komt het tweede deel uit, dat als prequel gezien mag worden. De vraag is dan ook of Rockstar Games de hoge verwachtingen weet waar te maken. Terwijl de kogels om zijn oren vliegen vertelt Jermaine over zijn ervaringen in Red Dead Redemption 2.

In deze prequel speel je als een andere personage dan in de voorgaande game, namelijk Arthur Morgan. Arthur werd op jonge leeftijd nadat zijn vader gearresteerd was, opgepikt door Dutch van der Linde en is daarmee één van de eerste leden van de van der Linde gang geworden. De van der Linde gang streeft naar een leven vrij van de beschaving en zonder regels waaraan ze moeten volgen. Dutch wordt gezien als de leider van de groep en wordt door heel het kamp gerespecteerd.

Aan het begin van de game zijn Dutch en zijn gang op de vlucht. Na een mislukte overval op een boot in Blackwater is een hele hoop aan politie de gang achterna. De beste manier om deze te ontwijken is in de besneeuwde bergen in het westen. Het is een moeilijke tijd voor Arthur en zijn bondgenoten die voedsel en geld nodig hebben om te overleven. Constant worden ze achterna gezeten en zijn ze gedwongen om de plaats van het kamp te veranderen. De game kent zes grote hoofdstukken en een epiloog die goed werkt naar de gebeurtenissen van de eerste Red Dead Redemption.

Het krijgen van geld is echter niet makkelijk dus Arthur en zijn bende moeten soms moeilijke opdrachten voltooien. Een bank overvallen, een trein beroven of als een bounty hunter gezochte mannen aan de sheriff overgeven zijn voorbeelden van manieren waarop je dit kan doen. Niet elk van deze activiteiten zijn gekoppeld aan een missie; je kunt zelf ook treinen beroven of winkels overvallen om geld te verdienen.

Bijna geen enkele missie moet je in je eentje voltooien, er is altijd wel iemand in het kamp die je komt helpen. Tijdens de missies vorm je zo ook een band met de personages en kom je ze beter te leren kennen. Aan het begin van de game kan het aantal personages die je tegenkomt misschien iets te overweldigend zijn, maar naarmate je meer speelt wordt dit probleem verholpen. Naast de hoofdmissies kan je ook bijvoorbeeld met een kampgenoot gaan vissen of een huis overvallen. Deze daden zorgen er ook voor dat je meer te weten komt over de bendeleden.

Red Dead Redemption 2 is geen game die alleen om het hoofdpersonage gaat. Red Dead Redemption 2 is een game die om elk personage in je bende gaat. Iedereen in dit spel heeft een uniek karakter; zo is bijvoorbeeld Micah de probleemjongen in het kamp, Leopold Strauss de Duitser die geld uitleent aan mensen, Pearson is de kok, Hosea is het brein van de bende en Charles is de rustige jongen die liever vrede wil dan geweld.

Er is een nieuwe feature in deze game. Met deze functie kan je elke personage groeten en een conversatie mee beginnen. Je kunt je ook vijandelijk gedragen waardoor je in een gevecht kan komen met mensen. Dit is een enorm goede toevoeging en het aantal voice-lines is werkelijk waar indrukwekkend. Het zorgt ervoor dat de wereld nog levender en geloofwaardiger aanvoelt. Elke keer als je terugkomt in kamp kan je weer met de bendeleden praten en vertellen ze je steeds nieuwe dingen.

Red Dead Redemption 2 is misschien wel één van de meest realistische games ooit gemaakt. Ten eerste zijn de graphics werkelijk fenomenaal. Er zijn enorm veel details in deze game. Als je bijvoorbeeld iemand verwondt en deze persoon rent weg, kan je deze volgen door het bloedspoor op de grond. Nog een leuk voorbeeld is wanneer je een winkelier hebt verwond, dan heeft deze verbanden en kneuzingen als je hem na een tijdje bezoekt. Als je niet eet, word je slanker. Als je geen bad neemt of in een vijver gaat, begin je te stinken. Als je niet naar de kapper gaat, word je haar en baard langer. Er is ongekend veel realisme in deze Red Dead Redemption 2.

Er zijn ook een groot aantal omgevingen in deze game zonder enige laadtijden; de sneeuwige bergen, de rijke stad Saint Denis, de moerassen met krokodillen en nog zoveel meer. Elk van deze locaties zien er fantastisch uit in Red Dead Redemption 2. Er is ook een enorm gedetailleerde dynamisch weersysteem en dag cyclus wat de spelervaring constant doet veranderen. De ‘depth of field’ is verder werkelijk fantastisch. Iedere keer dat je op een hoge plek staat, wordt je weggeblazen met een adembenemend uitzicht.

Het beste aspect van Red Dead Redemption 2 is ongetwijfeld de levendige wereld die constant verandert. Constant kom je nieuwe dingen tegen in deze indrukwekkende wereld. Zo kwamen wij tijdens het spelen bijvoorbeeld een man tegen die gebeten was door een slang tegen. Wij gaven hem een medicijn zodat hij kon genezen. Een tijdje later kwamen wij hem tegen in één van de steden en hij vertelde ons dat hij een wapen voor ons zou kopen als beloning, waaruit we zelf mochten kiezen bij de gunshop. Er was ook een vader die met zijn twee zonen een huis aan het bouwen was. Elke keer dat wij terugkwamen was het huis een stukje verder gebouwd. Eén keer werden ze aangevallen door bandieten en hebben we ze geholpen. Daarnaast gaven we ze ook een lening toen ze niet meer genoeg geld hadden om verder te gaan. Als wij deze dingen niet hadden gedaan zou het huis waarschijnlijk nooit af zijn en wie weet wat er dan verder gebeurd zou zijn.

In Red Dead Redemption 2 heb je dus keuzes die je kunt maken. Als je pijltje naar beneden indrukt dan zie je een honor meter. Speel je als een goed persoon door mensen te helpen dan gaat de meter naar rechts en behandelen mensen je beter en krijg je bijvoorbeeld korting in winkels. Speel je slecht dan worden kills gruwelijker, behandelen mensen je op een slechtere manier en worden ze sneller door je geïntimideerd.

5

Red Dead Redemption 2 is een van de beste games van deze consolegeneratie. Memorabele personages, eclatante missies en afwisselende actie stuwen een volwassen verhaal dat zichzelf dankzij meerdere twists meermaals opnieuw uitvindt. Red Dead Redemption 2 bevat bovendien de mooiste en meest interactieve spelwereld die ik ooit in een openwereldgame heb gezien.