Review: SoulCalibur 6

De SoulCalibur-serie, die halverwege de jaren negentig debuteerde, blijft een van de langstlopende en meest succesvolle gameseries in de geschiedenis. Bijna elke game in de serie heeft op grote schaal lovende kritieken ontvangen, waarbij sommige titels zelfs bekendstaan ​​als een van de best beoordeelde videogames die ooit zijn gemaakt. De nieuwste game in de serie, SoulCalibur 6, is misschien niet zo baanbrekend als eerdere games, maar het is nog steeds een must-buy voor vechtgame-liefhebbers of fans van de franchise.

SoulCalibur 6 is een zachte reboot van de serie in termen van plot. De presentatie van de verhalen van verschillende personages in de modus Soul Chronicle is uniek. We ontdekten echter dat de verhalen vrij dicht bij het bestaande blijven hangen, dus soms voelt het spel meer als een hervertelling dan als een reboot. Hoe dan ook, het aantal kilometers varieert op basis van de kwaliteit van het ene verhaal en het andere hangt grotendeels af van hun interesse in het personage waar elk verhaal over gaat.

Er is ook een overkoepelend verhaal, maar de individuele verhalen zijn veel overtuigender. Er zijn een aantal echt mooie cut-scenes, maar het grootste deel van de plot wordt geleverd door statische, in comic-book stijl gemaakte foto’s die soms vastzitten met veel te veel dialogen. We vonden ook dat de gevechten in Soul Chronicle overdreven gemakkelijk waren, tot het punt waarop we nauwelijks aandacht schonken aan enkele ontmoetingen en nog steeds in staat waren om te winnen zonder veel moeite.

Wat de verhaalmodi betreft in vechtspellen, is Soul Chronicle echter nog steeds een van de diepste en meest interessante. Nogmaals, sommige van de verhalen floppen, maar genoeg van hen (bijvoorbeeld het verhaal van Voldo) zijn boeiend genoeg zodat het nog steeds de moeite waard is om door te spelen. Het lijkt echter waarschijnlijk dat Soul Chronicle overschaduwd zal worden door de andere singleplayer ervaring, Libra of Souls.

In Libra of Souls doorlopen spelers verschillende missies, vechten ze tegen vijanden en voltooien verschillende andere taken als hun eigen gecreëerde personage. Het doel van het spel is om de gecreëerde jager te verbeteren door XP en nieuwe wapens te verdienen via Libra of Souls en hoewel het leuk genoeg is (minus de vervelende plot), is het karaktercreatieproces zelf het echte hoogtepunt.

De tools voor het maken van personages van SoulCalibur 6 zijn gewoon fantastisch. Het geeft spelers een ongekend niveau van vrijheid, waardoor ze in principe elk type jager kunnen maken die ze kunnen bedenken. Het enige nadeel is dat het downloaden van creaties van andere spelers niet zo eenvoudig is als in andere games, omdat spelers niet kunnen zoeken met trefwoorden, maar toch zijn er talloze krankzinnige, door gebruikers gegenereerde creaties beschikbaar. We zagen alles, van een Spyro de Dragon-jager tot een verrassend nauwkeurige Alex Louis Armstrong van de bekendheid van Fullmetal Alchemist tot een angstaanjagend gespierde Pikachu. Om het kort maar krachtig te zeggen, het is een van de beste tools voor het aanpassen van personages die een vechtgame ooit heeft gehad.

Zelfs als we de technisch eindeloze reeks aangepaste vechters wegstrepen, heeft SoulCalibur 6 nog steeds een indrukwekkend rooster. De lijst van SoulCalibur 6 bestaat grotendeels uit terugkerende strijders, maar er zijn ook enkele nieuwe vechters, zoals Groh en Azwel, de zogenaamde leider van de mensheid . Elke jager brengt iets unieks aan de gevechten en ze zijn eerlijk gezegd allemaal leuk om te spelen.

Naast de originele SoulCalibur-strijders, vervolgt Soulcalibur 6 de traditie van de serie met gastvechters. Deze keer is de gaststrijder universeel op alle platforms en niemand minder dan Geralt of Rivia van The Witcher-franchise van CD Projekt RED. Hoewel sommige vroegere SoulCalibur-gaststrijders zich een beetje grimmig en niet op hun plaats hebben gevoeld, past Geralt precies in de algemene esthetiek van het spel en fans van The Witcher zullen ongetwijfeld veel plezier hebben met zijn nauwkeurig nagemaakte vaardigheden in de strijd.

Geralt, nieuwkomers en vechters die vanaf het begin deelnamen aan de franchise, het rooster van SoulCalibur 6 is goed afgerond en rekening houdend met gemaakte vechters is de bank ongelooflijk diep. Voorafgaand kunnen fans verwachten dat de selectie van SoulCalibur 6 nog dieper gaat, want er is al bevestigd dat 2B van Nier: Automata op een gegeven moment ook in de game komt.

Een vechtgame kan de beste selectie ter wereld hebben en het maakt nog steeds niet uit of de gameplay geen ondersteuning biedt. Gelukkig is de gameplay van SoulCalibur 6 net zo goed als de serie ooit is geweest, met soepele actie aangevuld met het nieuwe Reversal Edge-systeem. Met Reversal Edge voegt SoulCalibur 6 een extra laag agressieve verdediging toe, waarbij het een langzaam overzicht krijgt van het gevecht dat vechters de kans geeft de aanval van hun tegenstander te counteren. Reversal Edge werkt goed en maakt wedstrijden echt spannender, dus de toevoeging wordt op prijs gesteld.

Bovendien is SoulCalibur 6 wat fans van de franchise verwachten. Er zijn lokale en online multiplayer-opties, die allemaal prima hebben gefunctioneerd in onze tests, evenals de mogelijkheid om tegen de AI te strijden. Het grootste deel van de inhoud zit echter in de singleplayer-modi van de game, dus iedereen die zich niets aantrekt van het verhaal, kan het gevoel hebben dat SoulCalibur 6 een klein lichtpuntje biedt in vergelijking met andere vechtspellen op de markt.

SoulCalibur 6 is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en PC.

4.5

Al met al is SoulCalibur 6 een hele goede fightergame. En zoals eerder vermeld, variëren de singleplayer-verhalen nogal drastisch in termen van kwaliteit, sommige zijn ronduit saai en andere zijn behoorlijk overtuigend. Degenen die geen interesse hebben in de singleplayer, willen misschien wat afzien van Soulcalibur 6 , maar iedereen vindt een vechtgame van hoge kwaliteit met een fantastische reeks personages en soepele, consequent spannende actie.