Review: Sword Art Online: Alicization Lycoris

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Sword Art Online: Alicization Lycoris luidt een nieuw tijdperk in van Sword Art Online-spellen, zowel grafisch als verhalend.

De Sword Art Online-franchise is enorm geliefd. De populariteit van de anime en manga is vertakt naar andere media, waaronder een reeks videogames. Tot nu toe waren de spelaanpassingen begeleidende stukken bij het oorspronkelijke verhaal. Het is alsof ze in een enigszins vergelijkbaar, maar ander universum bestaan. Hoewel ik een geweldige tijd heb gehad met een paar van deze titels, zal ik de eerste zijn om toe te geven dat de gamestroom ervan te veel werd gebruikt.

Gelukkig komt Bandai Namco met een ​​nieuwe ervaring in het Sword Art Online-universum, namelijk Sword Art Online: Alicization Lycoris. Deze keer, in plaats van te vertrouwen op eindeloze dungeons en gevechten, concentreert het team zich op het volgen van het verhaal van de anime terwijl het een paar vrijheden neemt met het verhaal. Dit werkt voor het grootste deel geweldig, maar de sprongen die het team in deze inzending heeft gemaakt, veroorzaken een paar hobbels tijdens het avontuur.

Het blijkt dat dit nieuwe gebied bekend staat als de Underworld, maar het voelt als niets dat Kirito ooit heeft meegemaakt. Deze keer handelen de NPC-personages echt en kunnen ze doorgaan voor mensen en weten ze niet dat ze gewoon deel uitmaken van een virtuele wereld. Dit leidt ertoe dat Kirito meespeelt wanneer hij een nieuwe metgezel ontmoet genaamd Eugeo, met een aantal unieke wendingen onderweg voor degenen die de anime niet hebben ervaren. Het vorige alternatieve tijdlijnidee leek nooit echt zo te werken en het verhaal van de anime in de game te ervaren is geweldig om te zien.

Sword Art Online: Alicization Lycoris  start met Kirito die wakker wordt in een vreemd bos. Hij weet dat hij niet in de echte wereld is, maar hij kan zijn online menu niet openen of uitloggen. Zijn enige keuze is om de omgeving te onderzoeken waar hij Eugeo ontmoet.

De twee voelen een lichte band tussen hen, maar het wordt pas verklaard na een bijna-dood-ontmoeting dat ze herinneringen delen aan toen ze jonger waren. Een meisje genaamd Alice, dat deel uitmaakte van hun trio, werd echter meegenomen nadat ze de wet had overtreden, en Eugeo stelt zich ten doel haar te redden.

Sword Art Online: Alicization Lycoris is echter verre van je een-op-een-aanpassing, omdat de dingen zullen veranderen naarmate je meer door het spel speelt. Het eerste deel van de game volgt het anime-verhaal zoals het was, maar begint vanaf dat moment echt zijn eigen originele verhaal te worden. Dit zou een controversiële beslissing kunnen zijn voor degenen die het anime-verhaal in game-vorm willen ervaren, maar het is zeker veel beter afgehandeld dan het verhaal van de vorige games. Het vertakken van het verhaal geeft ook degenen die niet alleen een rehash van de anime-verhaallijn willen, een reden om ook naar het spel te spelen.

Een van de grotere problemen in dit spel is echter het tempo, vooral in het begin. Er is veel te veel dialoog die maar doorgaat en moeilijk snel over te slaan is. Je kunt sommige scènes volledig overslaan, maar zelfs proberen te lezen en op te drukken om naar de volgende regel te gaan, duurt een eeuwigheid voor diegenen die echt willen lezen wat er in het verhaal gebeurt. Dit wordt gecombineerd door het gebruik van een visuele nieuwe stijlopstelling voor het grootste deel van de dialoog en de lange laadtijden van het spel.

Sword Art Online: Alicization Lycoris bevat een open wereld die je kunt verkennen. Deze wereld zit vol met verschillende locaties die je kunt, hoewel het soms kan lijken alsof gebieden een tekort hebben aan vijanden in vergelijking met andere. Overal in de open wereld vind je kleine torenspitsen waarmee je niet alleen kunt besparen, maar ook toegang krijgt tot een nieuw quick travel locatie dat je kunt openen vanaf de wereldkaart. Dit is erg handig wanneer je tussen plaatsen in de open wereld wilt gaan, dus het was erg belangrijk om dat erbij te hebben.

Naast de hoofdverhaalmissies, biedt het spel de speler ook een hele reeks verschillende sidequests gedurende het spel. Deze zijn onderverdeeld in zogenaamde quests en requests, die verschillen afhankelijk van wat je doet. Door de extra speurtochten toe te voegen, kun je wat extra inhoud toevoegen die je buiten het hoofdverhaal kunt opnemen, wat altijd een goede zaak is in een RPG.

De open wereld zelf werkt best goed in Sword Art Online: Alicization Lycoris, maar waar het spel echt een puinhoop is, is de besturing en beweging terwijl je door de wereld loopt. Om de een of andere reden die helemaal verbijsterend is, heb je het gevoel dat je de hele tijd op skates loopt op de kaart. Je hebt meestal het gevoel dat je de controle over je personage hebt in games, maar dat doe je hier zeker helemaal niet. Het is bijna alsof je een online game speelt met een waanzinnige hoeveelheid input lag, wat nooit mag gebeuren in een game voor één speler qua prestaties.

Gelukkig is het vechtsysteem veel meer dan je zou verwachten in een game als deze, waarbij je een van je groepsleden bestuurt op een moment waarop je kunt wisselen in de strijd. Als je op vierkantje of kruisje drukt, val je de vijand aan met een normale of sterke aanval, die je in combo’s tegen vijanden kunt samenvoegen. Rondje kan dan ook worden gebruikt om te blokkeren, wat erg handig is in dit spel. Door R1 ingedrukt te houden en op de knoppen te drukken, kun je uitgeruste vaardigheden gebruiken voor je personage. Als je op driehoekje drukt, wordt de tijd ook vertraagd en kun je je Super Arts of Finish Arts selecteren om te gebruiken. Er zijn ook duelopties, waarbij je een-op-een met iemand de strijd aangaat in plaats van rond te rennen, wat best netjes is als je het kunt doen.

Over vaardigheden gesproken, je hebt ook toegang tot een skill tree in Sword Art Online: Alicization Lycoris, die is opgesplitst in drie verschillende paden. Deze zijn dan ook verdeeld tussen Combat Skills en Passive Skills, waarbij elk personage ook een zogenaamde EX Skill heeft. Er zijn ook Sword Skills beschikbaar die je kunt ontgrendelen in een apart deel van de skill tree dat je moet openen door op driehoekje te drukken. Dit is een beetje raar dat het zo is gescheiden, wat sommige mensen misschien helemaal missen als ze niet goed opletten vanwege de overvloed aan tutorials die je uiteindelijk misschien gewoon voorbij kunt gaan.

Hoewel het vechtsysteem zelf behoorlijk solide is naast het verschrikkelijke bewegingssysteem, worstelt het spel ook soms echt met zijn camera. Je kunt vijanden vastzetten door op de rechter analoge joystick te drukken, wat je kan helpen aanvallen op hen te krijgen. Dit betekent echter niet dat de camera ook op de juiste manier wordt gedraaid en je kunt zien wat er gebeurt. Het resultaat is dat veel gevechten veel hack en slash worden, waarbij je geen idee hebt wat er aan de hand is, vooral als je met meerdere vijanden vecht. Het helpt ook niet dat het doelschakelsysteem ook veel te wensen overlaat, waardoor het moeilijk is om te beoordelen naar wie het doelwit daadwerkelijk zal gaan wanneer je erop drukt.

4

Sword Art Online: Alicization Lycoris  luidt een nieuw tijdperk in van Sword Art Online-spellen, zowel grafisch als verhalend. Dit is een avontuur voor fans en nieuwkomers dat echt voortbouwt op deze virtuele wereld door middel van nieuwe personages en honderden zoektochten. Het grootste nadeel zijn de bewegingen terwijl je de wereld aan het verkennen bent. Toch heeft dit spel mij als fan van de SAO-serie weggeblazen.