Review: Sword Art Online Last Recollection

Sword Art Online Last Recollection is een diepgaand avontuur in de Dark Territory.

Sword Art Online Last Recollection dompelt spelers onder in een intrigerende virtuele wereld, waar Kirito, de legendarische Black Swordsman, zich als gezant voor de mensheid door het Dark Territory begeeft. Met een gevarieerd arsenaal aan wapens, filmische gevechten en een diep gevechtssysteem belooft de game een meeslepend avontuur in de Underworld. Deze recensie werpt een gedetailleerde blik op de sterke punten en enkele tekortkomingen van deze langverwachte JRPG.

Een van de meest indrukwekkende aspecten van Sword Art Online Last Recollection is het uitgebreide gevechtssysteem. Met maar liefst 13 verschillende wapens, elk met een eigen set vaardigheden en unieke eigenschappen, wordt spelers een schat aan mogelijkheden geboden. Deze diversiteit moedigt spelers aan om hun eigen speelstijl te ontwikkelen en tactische keuzes te maken op basis van het te hanteren wapen.

Bovendien zijn de gevechtsanimaties verbluffend. De vaardigheden komen tot leven met indrukwekkende visuele effecten en filmische aanvallen voegen een extra laag van spectaculair spektakel toe. Elk personage beschikt over een ultieme aanval, bekend als de Finish Art, die het gevecht op indrukwekkende wijze afsluit. Deze aandacht voor detail draagt bij aan een meeslepende spelervaring.

Een cruciaal element in het gevechtssysteem is de Tactical Arts Command Mode. Dit mechanisme stelt spelers in staat om de acties van hun teamleden tijdens gevechten te beheren, waardoor een coördinatie tussen teamleden mogelijk is. Deze diepgaande strategische benadering van gevechten voegt een extra laag van complexiteit toe en beloont spelers die bereid zijn om de tijd te nemen om het systeem te leren kennen.

De game slaagt erin om een levendige en gedetailleerde wereld te presenteren, zij het met enkele visuele haperingen op kaartniveau. De 3D-omgeving biedt voldoende ruimte voor verkenning en de afwisseling tussen platte visuele dialogen en in-engine scènes draagt bij aan de narratieve diepgang.

Wat betreft personages, worden zowel vertrouwde gezichten als nieuwe bondgenoten geïntroduceerd. De variatie in speelbare personages, elk met hun eigen unieke vaardigheden en stijlen, voegt een strategisch element toe aan het samenstellen van je team.

Ondanks de sterke punten, heeft Sword Art Online Last Recollection enkele uitdagingen. Het camerawerk kan tijdens gevechten wankel aanvoelen, vooral in situaties met meerdere vijanden. Daarnaast vereist de besturing en timing van commando’s een zekere vaardigheid, wat vooral op pc met muis en toetsenbord als uitdagend kan worden ervaren.

Een ander punt van overweging is de spelvoortgang. Met uitgebreide tutorials en laadtijden kan het tempo als traag worden ervaren, vooral in vergelijking met de dynamiek van de gevechten.

4.5

Sword Art Online Last Recollection biedt een diepgaande en uitdagende JRPG-ervaring voor fans van de SAO-franchise. Ondanks enkele tekortkomingen in camerawerk en besturing, slaagt de game erin om te overtuigen met zijn rijke gevechtssystemen en authentieke vertolking van de personages. De prijs kan voor sommigen een drempel vormen, maar de uitgebreide content rechtvaardigt de investering voor toegewijde fans en ervaren JRPG-spelers.